Gå til innhold
  • Bli medlem

Nok en telt-tråd: Nallo vs Kaitum


Bøygen

Anbefalte innlegg

Etter mye surfing og lesing av andres erfaring har jeg bestemt meg for et av to telt (tror jeg)

Hilleberg Nallo 2 gt eller Kaitum 2

Teltet skal hovedsaklig brukes på tur av to hele året, både i fjell og skog.

Jeg er veldig glad i telt med stort fortelt som Nallo gt, men har fått intrykk av at Nallo kan ha noe dårlig ventilasjon og at Kaitum kan være bedre på dette.

I tillegg er Kaitum 140 bredt, mens Nallo er 130 noe som absolutt er et pluss for Kaitum.

Er det noen som har erfaringer med begge disse teltene og kan gi råd på bakgrunn av erfaringer, eller andre som mener de er kvalifisert til å synse mottas dette med takk.

Bøygen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke brukt noen av de, men jeg vil gjerne kommentere ang. bredden:

Kaitum er 140cm kun på midten. Det skrår innover mot hode- og fotenden.

Jeg vil estimere dette til ca 5cm i bredden på hver side (130cm).

Dersom min antagelse er omtrentlig korrekt får vi en snittbredde på ca 135cm.

Dette gir et areal på 2,97kvm.

På Hilleberg sin side er arealet oppgitt 2,9kvm.

Nærmeste snittbredde i hele antall cm som gir dette areal blir 132cm, så mulig mitt estimat på "skråveggen" er for lite.

I Nallo ser "skråveggen" mindre ut, og dessuten er det bare mot fotenden.

Hilleberg svarer deg nok temmelig presist på dette dersom du ringer de.

Ang. lufting antar jeg at du har et poeng, og spesielt vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg og sambo 2x Nammatj 2GT... Strålende fornøyd med disse. Valgte de fremfor Nallo da de benytter kraftigere duk og stenger (er ellers ganske lite). Dette pga vi setter sikkerhet høyt, og vil ha ekspedisjonstelt vi kan stole på holder under alle forhold.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere hatt Kaitum i 2-mannsutgave, men byttet tidligere i vår til Kaitum i 3 -mannsutgaven. Teltet har meget bra ventilering, og fortelt i begge ender. Forteltene er imidlertid små slik at matlaging etc. nesten må skje inne i innterteltet.

2-mannsutgaven er stor nok for 2, men direktet god plass har man ikke. På en lenger tur med litt opppakning vil jeg nok anbefale 3-mannsutgaven..

Nallo GT har større fortelt, men som det blir poengtert kun 1 ventil. Ventileringen vil nok være god nok i sommerhalvåret, men for dårlig i vinterhalvåret når snø pakkes rundt.

Nammatj blir nevnt fra sidelinjen her, og jeg tror dere vil komme godt ut med GT versjonen av dette. Utvidet fortelt, mer solide materialer og ventiler i begge ender er stikkordene... Kun 1 kilo ekstra i forhold til Nallo og Kaitum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har investert i Keron 3 (ikke GT) fra USA.

Stor plass innvendig, full høyde i begge endene.

To innganger m/fortelt. Forteltet skrår ned fra ytterste stang men holder godt til vinter-utrustningen for 1 person på hver side. Kuldegrop/arbeidsgrop funker også.

Sterk duk, sterke stenger.

Har hatt teltet på vekten og kommer totalt på 3,914 kg inkl rep. set til stang, plugger og stenger.

Stemmer helt med det som er oppgitt. (3,9kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nallo er en Nammatj "Light".

Kaitum er en Keron "Light".

Det er 2 grunnleggende ting jeg mener du bør bestemme deg for.

1. - Er god plass i fortelt viktigere enn 2 utganger?

2. - Er du villig til å bære noe tyngre for høyere sikkerhet/holdbarhet?

Dersom du ønsker god plass i fortelt men vil bære lett:

Velg Nallo GT

Dersom du ønsker god plass i fortelt samt høyere sikkerhet/holdbarhet og er villig til å bære tyngre:

Velg Nammatj GT

Dersom du ønsker 2 utganger men vil bære lett:

Velg Kaitum

Dersom du ønsker god plass i fortelt pluss 2 utganger samt høyere sikkerhet/holdbarhet og er villig til å bære tyngre:

Velg Keron GT

Ut i fra det du nevner i åpningsinnlegget kan det høres ut som du bør gå for Nammatj GT.

Dette dersom vekten ikke er diskvalifiserende.

God plass i fortelt (høyere enn Nallo) - check

God ventilasjon - check

Har selv hatt dette og det funket bra til 2 pers. med endel stash.

NB: Sikkert stappfullt av skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, her var det mange som hadde meninger :)

Takk til alle som hjelper til.

Jeg glemte vist å skrive det i første innlegg, men grunnen til at jeg har falt ned på Kaitum og Nallo er vekten.

Jeg hadde håpet å slippe unna med under 3 kg.

Så lagfører, spm 2 kan jeg svare nei på. Jeg har fått inntrykk av at de lette teltene skal tåle mer enn nok, og har tenkt at jeg avt kan kjøpe ekstra stangsett og tre doble stenger.

Så var det spm 1, og det er jo her jeg ikke klarer å bestemme meg.

Et annet poeng er jo at Kaitum har full takhøyde i hele innerteltet, noe som jo utgjør en del sitteplass.

Men nå skal jeg avgårde og se om jeg kan få satt opp teltet for å få et bedre inntrykk, så det blir spennende :wink:

Bøygen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er vel ikke det, da midtstangen er litt lenger enn de i endene.

Men sett i forhold til nallo vil jeg nok si at kaitum for alle praktiske formål har "full" takhøyde i innerteltet.

Fobannet at det skal finnes så mange fine telt, det gjør det så vanskelig å bestemme seg.

Det er et hardt liv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen flere enn dufas som har erfaring med å koke i ytterteltet på Kaitum?

Jeg synes det ser ut som om det skal kunne gå...??

Ellers har vel både Nallo, Nammatj og Keron (ikke gt) omtrent samme fortelt som Kaitum.

Koker folk i disse eller må det inn i innerteltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er vel ikke det, da midtstangen er litt lenger enn de i endene.

Men sett i forhold til nallo vil jeg nok si at kaitum for alle praktiske formål har "full" takhøyde i innerteltet.

Ikke for å være kip, men her er svaret på mail fra Hilleberg til meg: "Kaitum 3 är 90 cm högt ute vid gavlarna i innertältet."

Jeg hadde selv Kaitum 3 som første valg av telt en lang stund, men synes det ble for lavt. Er for øvrig meget fornøyd med Nallo for vår, sommer og høstbruk - men det er ikke noe å sitte i, annet enn i teltåpningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen flere enn dufas som har erfaring med å koke i ytterteltet på Kaitum?

Jeg synes det ser ut som om det skal kunne gå...??

Ellers har vel både Nallo, Nammatj og Keron (ikke gt) omtrent samme fortelt som Kaitum.

Koker folk i disse eller må det inn i innerteltet?

Eg har både Nammatj og Tarra, og vinterstid lagar eg alltid maten i forteltet. Riktignok i ei høveleg djup fotgrop.

Sumarstid brukar eg eit mindre og lettare telt, og då er eg meir tilbøyeleg til å lage maten ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fimax

Mulig kaitum har 90cm takhøyde i endene av innerteltet, men jeg "prøvesatt" det for et par dager siden, og fikk inntrykkav at det var høyt nok.

Jeg er riktignok ikke spesielt høy, men ikke ekstremt lav heller (ca 178).

Når du sier sitte i teltåpningen, mener du da åpningen av ytter- eller innerteltet?

Jeg har en plan om at jeg skal kunne sitte i åpningen på innerteltet og fyre primus i ytterteltet.

Jeg har fortsatt trua på at det er en god plan, men mener du noe annet vil jeg gjerne høre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre ja, men forhåpentligvis er kaitum bra nok .

Det er jo hevet over en hver tvil at forteltet til nallo er helt rått, men hvis kaitum sitt er stort nok får man bedre lufting og større innertelt som bonus :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5-10cm klaring til toppen er greit (Jeg "taker" da jeg ofte bruker et Expedunderlag på 9cm). To innganger er en stor fordel. Kaitum kan brukes om vinteren (jeg har brukt Nallo mye, og det gir mye kondens.) I Nallo kan du bare ligge en vei. To mindre fortelt, oppveier det noe større rommet til Nallo. Det synes jeg 400g er verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

afe:

Fornøyd med Tarra?

Har Keron 3, men vurderte Tarra før det ble Keron

Med unntak av stengane, er jo teltet til forveksling lik eit tunelltelt som Keron.

Ankepunktet mitt med Nammatj, var liggelengda som var for kort for meg når snøen la seg mot teltenden. Det var hovedgrunnen til at eg kjøpte ein større telt. Og då stod valget mellom Tarra og Keron. Keron 2 ville gje meg litt lettare telt, Keron 3 ville gje meg litt større telt. Ettersom eg kjøpte Tarra som eit reint vintertelt, og eg brukar pulk, kunne eg sjå litt rundare på vekta. Eg har heller ingen stor tru på å få med meg nokon på telttur vinterstid, så plassen betyr heller ikkje så veldig mykje. Alle tre alternativa er store nok for meg. Dersom eg derimot skulle hatt teltet i sekken, synest eg nok at Tarra er tungt i forhold til innvendig plass.

Punktet eg var mest spent på då eg kjøpte Tarra, var korleis oppsetjinga fungerte med vindvotter på og snødrev rundt øyrene. Dette fekk eg prøvd ut for alvor i påska, og eg vart imponert! Veldig rett fram og enkelt, og eg veit for ettertida at eg kan stole på at eg får satt opp teltet aleine og utan problem sjølv i sterk vind (noko eg har fått inntrykk av at ikkje er like enkelt med alle kuppeltelt). Ettersom ein kan feste pluggane i alle hjørnene, før ein monterer stengane, vert det veldig lite blaffring medan ein slår opp teltet. Men i forhold til eit tunelltelt, der ein kan ha stengane ferdig i kanalane, brukar eg relativ lang tid på å få opp teltet, meir enn dobbelt så lang tid som eg brukar på Nammatj. Men så er Nammatj, med bare 2 stengar, utruleg rask å så opp.

Ettersom teltet står av seg sjølv, kan eg enkelt grave ut fotgrop i forteltet før eg spenner ut forteltet. Dette gjer at eg kan spare inn att litt av tida eg tapte på monteringa :shock:

På grunn av dei kryssande stengane, vert duken strammare enn på eit tunelltelt, vert lydnivået mykje meir behagleg i vinden. Men fortelta vil ha lett for å blaffre litt, så øyreproppar er fortsatt kjekt å ha for å få nattero.

Takventilen gjev bra utlufting i innerteltet, og det kjem heller ikkje inn så mykje snø der som det gjer gjennom gavlventilane (særleg den mot vinden og snødrevet) på Nammatj (og Keron). Men eg saknar likevel gavlventilane, kanskje mest for den fine utsikta det var gjennom dei. Men dette er vel også eit spørsmål om litt vekt, og truleg også litt aerodynamikk. Det virkar som om vindtrykket mot den ventillause gavlen på Tarra, er betydeleg mindre enn kva tilfellet er for Nammatj (og Keron). Når været likevel tillet det, er det jo bare å dra glidelåsen i åpningen litt på gløtt, både for utsikta, og for ekstra utlufting. Klaffen over åpningen er også slik, at han stoppar nedbør frå å koma inn dersom glidelåasen står litt på gløtt.

Alt i alt er eg veldig godt fornøgd med Tarra, men eg veit også at eg hadde vore fornøgd dersom valget hadde falle på Keron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god beskrivelse av teltet !

Er hele tiden en balanse mellom vekt, størrelse og styrke - makskravet for vekt stoppet på Keron 3 for meg. Men ser for meg et kuppeltelt som mere vindsstabilt og deremed et trygt valg til vinterbruk.

Har ikke testet teltet mitt i sterk vind enda, men ser frem til det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.