Gå til innhold
  • Bli medlem

Bever i Bymarka (ved Trondheim)


Kattugla

Anbefalte innlegg

I forrige uke var jeg på en av mine mange skiturer (og en av de siste denne sesongen) i Bymarka. Har tidligere sett spor etter bever ved Klokktjønna, så denne gangen tenkte jeg jeg skulle ta med kameraet i håp om å få knipset noen bever-bilder, ...og det ble fullklaff.

Så beveren på lang avstand der den vagget rundt på snøen ved vannkanten. Hadde ikke noe å skjule meg bak så jeg gikk bare nærmere og nærmere, skritt for skritt, ...var vel 10-15m unna den på det nærmeste. Den stoppa opp av og til og glana på meg, men reagerte ellers ikke. Har den dårlig syn tro, eller så må den være temmelig tam. Merkelig at den ikke forsvant synes jeg. Og når jeg stod der og knipsa så dukka det plutselig opp enda en bever, tett ved der jeg stod, ...4-5m unna kanskje. Den stod også bare og så på meg ei stund, så begynte den å gnage på noe kvist og kvas som lå der. Tok mange bilder. Etter en halvtime hadde jeg fått nok og trakk meg rolig tilbake og fortsatte skituren. Fin opplevelse i bynære Bymarka.

post-2621-133474533794_thumb.jpg

post-2621-1334745338_thumb.jpg

post-2621-133474533806_thumb.jpg

post-2621-133474533811_thumb.jpg

post-2621-133474533817_thumb.jpg

post-2621-133474533824_thumb.jpg

post-2621-13347453383_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bever som nettopp har "våkna" etter vinteren og kommet opp til overflaten er ofte lite sky, da kommer du lett veldig nær mens den sitter og spiser etc., - slik du opplevde!

artig er det iallefall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

wow! fantastiske bilder.

Selv var jeg på min siste skitur i bymarka for denne gangen 2. mai (det innebar å bære skiene opp vottakammen, til geitfjellet, og til skistuen før jeg fikk satt de på skikkelig.. :-)) Men til saken; ved kobberdammen ble jeg først trist fordi det så ut som noen hadde gått amokk med øksen. Det var fullt av småtrær og kvister som var gnagd over og etterlatt. Det gikk fort opp for meg at det var en bever på gang, men jeg ble da overrasket over hvor uryddig han var i arbeidet sitt!

Kanskje beverene først gnager ned det de føler for, og siden henter pinnene? Noen som har peiling?

Det er i hvertfall bever ved kobberdammen. Det er tydelig som fy.

Jeg gikk en tur opp langs en bekk for å forsøke å finne beverdammen, men den fant jeg ikke. Bygger den i vannet og? bekkene rundt kobberdammen virket ikke særlig bevervennlig (sterkt strøm og trange).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går også en del turer i bymarka og har merket at spesielt i Baklidammen er beveren veldig rolig ovenfor folk. Jeg går som regel sammen med hunden min og vi har sittet på land tre-fire meter fra den lille beverfamilien som holder til i Baklidammen. Vi har flere ganger sittet og sett på dem i 20-30 min. Når det gjelder dens herjinger i skogen så virker det ikke alltid så gjennomtenkt nei. Jeg bor på Tempe og i Nidelva rett nedenfor her har beveren krøpet undet et gjerde og veltet trær over det samme gjerdet, slik at treet nå hviler på gjerdet:)

Jeg synes beveren i bymarka er en del mindre enn det som er vanlig. Har vært med og skutt bever på Røros og sett flere av de som holder til i Nidelva, og de synes jeg er større enn de som holder til i Bymarka. Det kan være at jeg tar feil, men det er iallefall min erfaring. Uansett så er det spennende å følge med på beveren hvor den nå er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beveren bli fort vant til folk og kan bli temmelig tam. Bare se i Granåsen hvor beveren rusler langs veien og feller trær i støyvollene.

Mellom Øvre og Nedre Leirfoss er de så tamme og talltrike at det rett som det er hender det deiser et tre i bakken bare noen meter fra der jeg står og fisker, og ofte må jeg vente med å kaste til beveren har dratt greinene sine forbi. For noen år siden var det en beverunge som la sin elsk på meg (sikkert andre som vadet der også). Til og begynne med var det spennende og fascinerende, men etterhvert ble det rett og slett slitsomt. Den kom svømmende rett mot meg og de siste meterene lot den seg flyte urørlig til den var rundt to meter fra meg og der ble den liggende å glane på meg (tror de ser veldig dårlig). Etterhvert måtte jeg forsøke å skremme den bort (den rotet seg nesten inn i løstømmen), men den slo bare halen på tradisjonelt vis og lot seg flyte rett opp igjen. Det merkelige er at jeg ofte møter dem ved stien og de ser ikke ut til å la seg sjenere nevneverdig, - stopper bare opp et øyeblikk før de fortsetter sine ærender. Men som regel smeller de med halen (varsler), dykker og svømmer langt avgårde når jeg forstyrrer dem fra kano. Forøvrig er jeg nesten skeptisk til å forlate trekanoen min i "beverland", enn om de tar seg et prøvetygg :)

Ad størrelse og Rørosbever, jeg er temmelig sikker på å ha hørt at Trondheimsbeveren var utryddet og at de nåværende er utsatt og stammer fra Røros. Jeg har travet i Bymarka i mange år, men kan ikke huske bever før på begynnelsen av 90-tallet. I min bokutgave av "Bymarka" fra 1981 er ikke bever nevnt i kapittelet om dyreliv.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har travet i Bymarka i mange år, men kan ikke huske bever før på begynnelsen av 90-tallet. I min bokutgave av "Bymarka" fra 1981 er ikke bever nevnt i kapittelet om dyreliv.

...enda litt tidligere vel. Førte dagbok på den tida og ut fra disse notatene ser jeg at jeg så de første spor etter bever høsten 1989, - ved østenden av Leirsjøen (v/ Frøset). Så aldri beveren i levende live på den tida, bare spor etter den og muligens ei beverhytte. Men det var kjempespennende å gå og luske langs vannkanten, ...i håp om å få et glimt av nykommeren.

Ad størrelse og Rørosbever, jeg er temmelig sikker på å ha hørt at Trondheimsbeveren var utryddet og at de nåværende er utsatt og stammer fra Røros.

Ja, den har helt sikkert vært utryddet, jeg har ihvertfall ikke sett - eller hørt noe om noen som har sett - bever i Bymarka tidligere, ...beveren har vel vært utryddet i store deler av landet ellers også, sikkert pga for høyt jakttrykk.

Men det er flott at den er på plass igjen. Også andre eksotiske dyr finnes i Bymarka. Husker det stod en artikkel i Adressa en gang om en skoleklasse som hadde sett en bjørn ved Bjørktjønna. Tviler nå litt på den observasjonen da, var nok en bever tenker jeg.

Og i Adresseavisa i dag står det en stor artikkel om jervtispa som har hatt tilhold i Bymarka siden 2002, videofilmet ved Rønningen i 2006: http://adressa.no/tv/ (gå til nyheter side 3, "Rovdyr sett rett ved byen").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også andre eksotiske dyr finnes i Bymarka. Husker det stod en artikkel i Adressa en gang om en skoleklasse som hadde sett en bjørn ved Bjørktjønna. Tviler nå litt på den observasjonen da, var nok en bever tenker jeg.
skrev Kattugla

Jeg møtte denne klassen ved Skjeldbreia rett etter de hadde sett den mulige bjørnen, og jeg kan huske at de var litt oppskjørtet. Det som gjør at jeg velger å tro på deres observasjon er at lærerinnen var gift med en biolog og dermed har en viss kompetanse når det gjelder å skille f.eks bever og bjørn (hun er heller ikke svensk!!!), videre har jeg hørt at bjørn ble observert på vei opp Nidelva (Leirfossen) mot Klæbu i samme tidsrom som observasjonen i Bymarka ble gjort (synes å huske det var i en samtale med sno person).

Hva så med ulven, har den vært i Bymarka?? Jeg driver og sporer dyr om vinteren som hobby og rekreasjon og har fått mange flott opplevelser når jeg er ute. Når jeg så møter folk i ulike sammenhenger hender det at temaet dukker opp og på den måten fikk jeg fortalt følgende: En kollega (lærer) i videregående skolen hadde som fast opplegg å drive taksering av dyrespor i Bymarka og de hadde en fast rute som de gikk hver vinter. De hadde, i følge han, observert spor av ulv. Sporløype og skrittlengde stemte og han hadde undersøkt med fagfolk som kunne bekrefte at de hadde fått inn andre observasjoner som styrket deres funn.

Sikkert mange som stiller seg tvilende til denne observasjonen også, kanskje med god grunn, for det å tolke dyrespor kan være krevende og sikre bekreftelser kan kun gjøres av personer med solid felterfaring.

Nå er jerv, bjørn og ulv nevnt, hva med gaupe i Bymarka. Noen som har sett eller hørt den? Jeg har siden ungdomsskolen (tidlig -80 tallet) hørt om gaupa i Bymarka, er det yngling i området eller er det enkeltindivider som av og til slenger innom marka for så å forsvinne? Gaupa som ble filmet på Tyholt i Trondheim hvor kom den fra?

Artigt og interessant om noen har informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har travet i Bymarka i mange år, men kan ikke huske bever før på begynnelsen av 90-tallet. I min bokutgave av "Bymarka" fra 1981 er ikke bever nevnt i kapittelet om dyreliv.

Har notert i feltboka mi at beverhytta på Klokktjønna mest sannsynlig ble bygd i 1990. Ved Lille Leirsjøen var det ei beverhytte som sikkert var bygd en gang på 80-tallet.

Fant denne linken om Bymarka: http://www.bymarka.net/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natur67 & Kattugla har helt sikkert rett i tidsangivelsen for beveren. Jeg tok det bare på slump fra min frie hukommelse.

Gaupe har jeg hverken sett spor etter eller hørt at noen har sett i Bymarka. Det samme med hjort, er det noen av dere som har sett hort i "Marka"? Forresten helt utrolig med denne jerven, men de høyereliggende områdene er jo rimelig typisk for den.

Når det gjelder bjørn og det som ble sett ved Nidelven Camping (hadde aldri hørt om denne før) viste dette seg med sikkerthet å være en bever. Men veien fra f.eks Klæbu og inn i Bymarka er jammen litt av et nåløye når en tenker på hvor sky disse rovdyrene i almeinnelighet er.

Imidlertid tror jeg ikke bjørn og andre sagnomsuste rovdyr er så veldig langt unna. De dype skoger sør og sør-øst for Selbusjøen huser nok mer enn de fleste tror og veien derfra og ned langs Nidelva er ikke umulig for noen av dem uansett hvor sky de er.

www.bymarka.net var fin, gleder meg til å fordype meg litt i den, natur67!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det stod i den artikkelen om gaupa på Tyholt at det var flere ganger observert gaupe i bymarka. Også da dreide det seg om 1-årige gauper på vandring. Gikk Skihytta-Storheia-Grønlia på fredag, men så ikke snurten av noen rovdyr :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.