Gå til innhold
  • Bli medlem

Fremmedfrykt i fjellheimen?


larka

Anbefalte innlegg

Fremmedfrykt er vel noe man ikke alltid kan klandre en person for å ha. Det er en vesentlig forskjell og være skeptisk til noen og det å være rendyrket rasist. Det er flere som blir utsatt for vold og kriminalitet av en bestemt gruppe og som senere kan komme til å bli skeptisk til denne gruppen av folk. Det er jo bare en naturlig reaksjon. Det er å skjære mange over en kam, men slik er det bare. Jeg er skeptisk til noe av det jeg ser i Oslo grunnet vold mot familiemedlem og finner det tryggest å ikke være for naiv og stole på alt man ser. Noen blir mer skeptisk når man ser kriminalstatistikken. Bare så det er sagt så er jeg skeptisk til visse etniske nordmenn også. Ser de skikkelig hells angels ut så prøver jeg ikke på noen morsomheter akkurat.

Men når det kommer til fremmedfrykt i fjellet så er vel det noe jeg aldri har opplevd. Dette fordi jeg stoler på at de som sliter seg oppover en bakke i timesvis ikke er der for å gjøre et brekk, selge dop eller drepe noen. Jeg trives best når det er lite folk i fjellet, men det er en annen sak :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 124
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Jo færre turister, scootersjåfører, utlendinger, rockefestivaler og eventuelle religiøse fundamentalister som finner veien til norske fjell, jo bedre.

og apekatter (som Julius), sunnmøringer, nordlendinger, alenemødre bør også holde seg borte. De kan heller feriere i Spania sammen med Eli og Carl Ivar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok desverre rasist. Jeg har lav toleranse for bergensere. Alle andre folkeslag jeg har kjenskap til har jeg ingenting imot.

Godt vi har allemannsretten slik at vi alle sammen kan bevege oss ut i naturen om vi vil.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo færre turister, scootersjåfører, utlendinger, rockefestivaler og eventuelle religiøse fundamentalister som finner veien til norske fjell, jo bedre.

De eneste som er igjen her er altså fastboende; i den forstand at de ikke trenger reise for å komme frem (som turister) ,etniske nordmenn som ikke kjører scooter (her er vi forøvrig helt på bølgelengde) eller er sterkt knyttet til en tro? Er du en av disse? Jeg er ikke, og jeg håper ærlig talt ikke du vil nekte meg å ta en helgetur i fjellet en gang i blant.

Om det er ensomhet du lengter etter så ser jeg ikke helt hvorfor du skal ha større rett til en ensom tur i fjellet enn feks Børre Knutsen eller Vegard Thomas Olsen? Dette er tydeligvis en liten kampsak for deg, så om du virkelig brenner for saken (at man i fjellet skal kunne være ensom) kan du kanskje ofre deg selv og heller la disse slippe å treffe på deg når de søker til fjellet (sikkert av samme grunner som deg, men forhåpentligvis med en større dose aksept for at andre også har samme behov).

Ellers til Julius som åpenbart utelukkende søker stillhet (og kanskje trygghet, da du virker en smule paranoid) er kanskje øyebind og sov i ro det beste alternativet, og ikke minst en godt låst dør. Etter diverse trusler om maskingeværbruk og massemord vil jeg kanskje selv foretrekke at døren låses fra utsiden. At du ellers nekter for å være rasist, selv etter at du har kommet med rasistiske uttalelser; feks omtalt utlendinger som pakkiser, er fantastisk underholdende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En kjempebra diskusjon! Her får vi virkelig "skilt klinten fra hveten". Det er så mye forskjellige folk jeg ikke liker. For det første: Oslofolk, -kan ikke fordra dem! Tenk på dramennsera da, -de som kommer fra den "Harrybyen". Så er det folk fra Asker og Bærum, for ikke å glemme folk fra "Sumpa", -eller rettere sagt Østfold. Åsså dissa derre fra Madla,........ -og Stavangerdistriktet. Hold for all del dem unna. Det språket har jeg ikke snøring på!!

Nei folkens,.......... fjellheimen er kunn for "gutta i skauen", Gudbrandsdøler, Lillehammeringer og noen få trauste Totninger. Det er kara som gode gamle norske fjellheimen vil ha!

......å takk for det...! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Averk, jeg synes vår hovedstad er blitt ødelagt av muslimer. Hvorfor skulle jeg da ønske at de tar over fjellet også? Jeg må da få lov å si hva jeg mener når andre får lov til å føre en politikk som ødelegger Norge. Oslo er allerede ødelagt. Flere steder står for tur. I hundreårsperioden fra 1970 til 2070 kommer Norge til å bli fullstendig lagt i ruin pga. innvandring. Hvis noen blir såret av faktaopplysninger er det synd, men man skal likevel ikke fortie sannheten.

Jeg må dessverre konstatere at Julius har rett. Jeg har reist gjennom Oslo i 40år, og har lagt merke til det er blitt mengd av søppel alle vegne.

Tidsmessig faller det bra sammen med masse innvandringa :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Julius.

Jeg er født og oppvokst på Oslo Øst og synes Oslo er blitt en bedre og koseligere by de siste 20 årene. Og det synes jeg innvandring skal ha mye av æren for- jeg sier ikke at innvandring er problemfritt, det er det ingen steder, men jeg synes det er berikende. (Og selv du må innse at uten innvandring hadde ikke Oslo fungert med tanke på hvor mange arbeidsplasser som ville vært ubesatt).

Jeg bor og har bodd flere plasser rundt om i landet de siste åra (alltid med Oslo-retur-planer), og en ting som har overrasket/skremt meg er hvordan folk i distriktene ser på hovedstaden. Mange (ikke alle) tror man blir ranet bare man tar T-banen, men mitt inntrykk er at Oslo er en fantastisk plass.

Og så forstår jeg ikke helt hva du mener med dine vedtatte såkalte "sannheter og faktasetninger".

Du skriver:

jeg synes vår hovedstad er blitt ødelagt av muslimer

I hundreårsperioden fra 1970 til 2070 kommer Norge til å bli fullstendig lagt i ruin pga. innvandring

Du må bestemme deg for om det er 'innvandring' eller 'muslimer' du mener ødelegger og ruinerer.

Til din informasjon er det ca. 460.000 innvandrere i Norge idag, hvorav i underkant av 20% er medlem i et muslimsk trossamfunn (rask søk på wikipedia). Og som kristne kan deles inn i protestanter, katolikker, ortodokse, pinsevenner osv., kan man gjøre det samme med muslimer. Men mange muslimer (mitt inntrykk er majoriteten) i Norge er ganske avslappet til sin religion akkurat som de fleste norske medlemmer av statskirka. Det vil si at de feirer høytider og går i kirka (moskeen) i ny og ne, og er ganske avslappet til å legge Norge i ruiner. Og det tror jeg de fleste andre innvandrere også er.

Så 'innvandring' og 'muslimer' som du tilsynelatende bruker om hverandre (som i seg selv er to fullstendig heterogene grupper) er veldig forskjellige.

Du må selvfølgelig få lov til å mene hva du vil, akkurat som meg, og jeg tror fortsatt du er en helt ålreit kar. Men å kalle særdeles subjektive meninger for sannheter og faktasetninger er litt rart.

For sist gang innvandring medførte ruinering enkelte plasser i Norge- det var innvandring av gode kristne...... i 1940.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innlegg averk!

Det er utrolig irriterende å lese innleggene fra folk som bor langt fra hovedstaden som omtaler byens som ødelagt osv.

Jeg har bodd i oslo i 35 år og synes byen er et flott sted å bo. Det er dessuten bedre å bo i oslo idag, enn det var for 20 år siden. Folk som hevder oslo er ødelagt av innvandrere må etter mitt syn være ødelagt av frp-fordommer.

Til de som frykter for høy kriminalitet i Oslo vil jeg si at det er få steder jeg føler meg tryggere enn her. Jeg føler meg faktisk tryggere på byen i Oslo enn i Fagernes, Vågå osv. Så vidt jeg husker har jeg aldri vært utsatt for fare i hovedstaden ute på byen, i motsetning til nevnte steder hvor jeg flere ganger har opplevd slåsskamper og truende adferd fra lokalbefolkningen ifm byturer m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min subjektive mening om Oslo er at det ikke er noen spesielt vakker by, som byer generelt. Jeg fordømmer ikke innvandringa for all skylda, alle har skyld i det. Oslo har fine sider som nær tilgang til skog, mark og friluftsområder. Men det er riktig at det er mye søppel, ubrukte trikkeskinner, nedslitte områder. Når jeg går fra Nasjonalteateret stasjon og forbi slottet har jeg blandede følelser. Det er en by med historie og kulturelle bygninger, men jeg merker at lufta er støvete, vegger er tagget ned, tiggere gråter og folk som har det travelt. For stressende! Selv om Asker fortsatt er bygd, merker jeg at konurbaniseringen har gjort dette stedet mer byaktig. Kan selvsagt ikke måles opp mot for eksempel en by som Calcutta.

Jeg gjør nok som Julius, flytter nok til landet når jeg blir eldre. Kanskje til fagre Stryn :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er veldig fin by! De fine områdene er imidlertid ikke rundt Carl Johan og Storgata hvor turistene vanker. Kommer man litt unna er byen preget av lave bygårder, små butikker og store parker.

Byen har imidlertid blitt dårlig vedlikeholdet de siste årene. Et temmelig mislykket borgerlig byråd har gjort mye dumt og mye dyrt (for all del, arbeiderpartiet & co har ikke vært særlig mye bedre). Verst er det manglende vedlikeholdet. Selv ikke Frognerparken som er noe av det mest unike Norge har greier de å ta ordentlig vare på.

Renhold er blitt nedprioritert noe som får deler av byen til å se litt shabby ut. Man har ikke engang klart å sette opp nok søplebøtter og å tømme dem når de blir fulle.

Oslo er en av de potensielt flotteste byene i verden dersom man klarer å styre byutviklingen på en fornuftig måte. Men det begynner å haste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De eneste som er igjen her er altså fastboende; i den forstand at de ikke trenger reise for å komme frem (som turister) ,etniske nordmenn som ikke kjører scooter (her er vi forøvrig helt på bølgelengde) eller er sterkt knyttet til en tro? Er du en av disse? Jeg er ikke, og jeg håper ærlig talt ikke du vil nekte meg å ta en helgetur i fjellet en gang i blant.

Om det er ensomhet du lengter etter så ser jeg ikke helt hvorfor du skal ha større rett til en ensom tur i fjellet enn feks Børre Knutsen eller Vegard Thomas Olsen? Dette er tydeligvis en liten kampsak for deg, så om du virkelig brenner for saken (at man i fjellet skal kunne være ensom) kan du kanskje ofre deg selv og heller la disse slippe å treffe på deg når de søker til fjellet (sikkert av samme grunner som deg, men forhåpentligvis med en større dose aksept for at andre også har samme behov).

Det må da gå an å håpe på minst mulig folk i fjellet, inkludert sånne som deg? Hvorfor folk skal skrive bøker, turrapporter osv osv for å skryte og lokke folk inn i fjellet i dag er for meg en gåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk en tur på Grønland her om dagen. Etter at innvandrerne inntok indre Oslo øst har gatene blitt mye triveligere å gå i. Man trenger ikke lenger å dra til utlandet for å kunne vandre i smale sjarmerende gater med grønnsakskasser på gaten og trivelige restauranter med litt annet enn kjøttkaker. Utvalget er større og kvaliteten bedre og prisene mye lavere.

Gikk du i Oslo for noen år siden var gatene triste og grå. Lite liv i gatene, alle satt hjemme og så NRK. Nå myldrer det i gatene og ved å komme andre etniske mennesker så nær er jeg bedre i stand til å sette meg inn i deres tidligere kultur. Det er forstemmende å registrere at de som er mest kritiske til innvandrere er 50+. De er oppvokst med monologiske impulser og har låst seg inne i sin egen verden (leilighet) og følgelig ender opp med et skremselsbilde av hva som foregår utenfor sitt eget revir (leilighet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da gå an å håpe på minst mulig folk i fjellet, inkludert sånne som deg? Hvorfor folk skal skrive bøker, turrapporter osv osv for å skryte og lokke folk inn i fjellet i dag er for meg en gåte.

Det er ikke for å skryte medlemmene her på ff skriver turrapporter, med for at dele en bra opplevelse med andre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes vår hovedstad er blitt ødelagt av muslimer. Hvorfor skulle jeg da ønske at de tar over fjellet også?

Jeg var på Hardangervidda i over ei uke sammen med en muslim (araber) for et par år siden. Han er fjellvandt over norsk gjennomsnitt, og vi hadde en riktig fin tur. Bortsett fra på et par DNT-hytter vi var innom. "Neger på Ål stasjon" var vel følelsen vi hadde. Det var til og med en gammel kæll som ikke ville at vi skulle sitte på samme middagsbord som dem, og hele familien hvisket og kikket på oss gjennom hele måltidet.

Hvis Julius får sitt etnisk rensede fjell, så trekker jeg ned under tregrensa! Pføy!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....at uten innvandring hadde ikke Oslo fungert med tanke på hvor mange arbeidsplasser som ville vært ubesatt.

Akkurat det er det litt delte meninger om. Jeg mener at arbeidsinnvandring er som å "pisse i bukse for å holde seg varm", spesielt hvis hovedtyngden av innvandringen kommer fra land uten sosiale rettigheter, og som har planer om å bli i Norge for resten av livet. Det begrunner jeg med en stadig tidligere pensjonering (uføre) både blant norske og minoritetsgrupper, spesielt i sistnevnte gruppe. Den effekten må igjen kompenseres ved en stadig økende arbeidsinnvandring. Det blir som et pyramide-spill som snart kollapser......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke lenger å dra til utlandet for å kunne vandre i smale sjarmerende gater med grønnsakskasser på gaten og trivelige restauranter med litt annet enn kjøttkaker. Utvalget er større og kvaliteten bedre og prisene mye lavere.

Gikk du i Oslo for noen år siden var gatene triste og grå. Lite liv i gatene, alle satt hjemme og så NRK. Nå myldrer det i gatene og ved å komme andre etniske mennesker så nær er jeg bedre i stand til å sette meg inn i deres tidligere kultur. Det er forstemmende å registrere at de som er mest kritiske til innvandrere er 50+. De er oppvokst med monologiske impulser og har låst seg inne i sin egen verden (leilighet) og følgelig ender opp med et skremselsbilde av hva som foregår utenfor sitt eget revir (leilighet).

Hehe, skal dette være en vits? Var gatene bredere før innvandrerne kom? Tror du at det kun er innvandrere som driver restauranter som har noe mer enn kjøttkaker? Du kan ikke ha noen særlig god kontakt med virkeligheten.

Når det gjelder det andre avsnittet ditt er det reneste makkverk. At det var lite liv i Oslo før har lite med innvandringen å gjøre. Det er kommersielle krefter og inntog av kontinental kafékultur som har skapt mer liv i byen. I tillegg har innbyggertallet i byens nærområder økt med et par hundre tusen. Innvandrerne har skapt mer kvalme. I går slo de til i Sofienbergparken igjen. Det blir sikkert en het sommer i vår skakkjørte hovedstad. Sigøynerne tigger nå selv på Vinderen.

Og så har du rett i at det ikke nødvendigvis er noe galt med andre kulturer, men du feiler grovt når du avfeier all skepsis til fremmede som uvitenhet og snerersynthet. Mye av kritikken og motstanden mot inntog av fremmede kulturer til Norge er svært fornuftig. Muslimer kommer gjerne med en søplekultur uten sidestykke, med omskjæring, vold mot barn, kvinneundertrykking, søplereligion osv. Sigøynere kommer med tyveri- og bedragerikultur, somaliere kommer med knivstikker- og arbeidsnektkultur osv osv.

Kanskje ikke Oslo var så ille den gangen det ikke var så mye liv (les vold og kaos) her. Kanskje det ikke er så dumt at folk rundt en har en del av de samme holdninger og verdier. Kanskje det ikke er så lurt å klemme sammen svært ulike mennesker på samme sted. Kanskje trygghet og stabilitet er en viktig verdi. Menneskenaturen søker i hvert fall dette i stor grad - det viser psykologisk forskning. Men drit i menneskenatur og virkelighetens verden. Vi har jo idealer og politisk korrekthet som danser rundt i en rosa tåke på en fargerik fellesskapsblomstereng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muslimer kommer gjerne med en søplekultur uten sidestykke, med omskjæring, vold mot barn, kvinneundertrykking, søplereligion osv. Sigøynere kommer med tyveri- og bedragerikultur, somaliere kommer med knivstikker- og arbeidsnektkultur osv osv.

Dette var en svært subjektiv mening. Her babler du bare fra eget hjerte og ståsted, ikke vær så enspora, men se det litt fra deres ståsted også. Du skjærer hele pakka over en kam og vil ikke se de gode sidene ved innvandringen, bare hva enkelte finner på. Jeg forstår hvordan du tenker, og det kan være fristende og ha slike tanker om andre. Det finnes mange som er mye mer sympatiske og skikkete folk enn oss nordmenn. Er vi så mye bedre sett fra deres synsvinkel? Vi tror at vi har verdens beste kultur siden vi er oppvokst med den. Fra deres synsvinkel er USA den største drittsekken som kriger i øst og vest med deres mektige hær. Vi har eksempler som Irak, Afghanistan, Vietnam og Koreakrigen.

Du har absolutt poenger Tom, og det er klart vi må sette krav til de som skal bo i landet. Når de kommer hit må en følge visse lover og regler. Når du uttrykker deg virker det som du mener at alle immigranter er kjeltringer :shock: Det har vært mange debatter om kriminalitet, omskjæring, burka/niqab/hijab etc. når det angår islam. Har selv møtt svært usympatiske Pakistanere, men enda flere usympatiske etniske nordmenn så det er nok jevnt fordelt.

Det er ikke lett for deg på over 30 år å kunne se de gode sidene med innvandring, du vokste ikke opp med dem. Jeg ble vant med innvandrere alt fra jeg gikk i barnehagen. Jeg går forresten i en klasse på 14 elver, 10 av dem er ikke-etnisk-norske og er skikkelige folk, sett i mine øyne :wink:

Bestemora mi tenker som du! Det du sier om somaliere sårer flere i klassen min, men du har ytringsfrihet og ingen kan nekte deg å si din mening.

Her er en film du kan kose deg med, der ser du hvor jævlige muslimer er: http://youtube.com/results?search_query=fitna&search_type= (filmene åpnes kun om du har youtube konto).

Du burde skaffe deg en hvis du ikke har det, så kan du se litt fra den andre siden også (les:Fitna 3).

Det kan nok være nyttig for deg siden du stadig går i den fella som Israelere og Palestinerne går i.

Da henger man fast i sin egen hengemyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det er det litt delte meninger om. Jeg mener at arbeidsinnvandring er som å "pisse i bukse for å holde seg varm", spesielt hvis hovedtyngden av innvandringen kommer fra land uten sosiale rettigheter, og som har planer om å bli i Norge for resten av livet. Det begrunner jeg med en stadig tidligere pensjonering (uføre) både blant norske og minoritetsgrupper, spesielt i sistnevnte gruppe. Den effekten må igjen kompenseres ved en stadig økende arbeidsinnvandring. Det blir som et pyramide-spill som snart kollapser......

Klokt sagt Lyngve.

Jeg er for å ta inn midlertidig kvalifisert arbeidskraft etter behov og heller trappe ned på anntallet som bør få asyl i landet. Det høres nok kynisk ut, men jeg tror nok det hadde tjent Norge på en bedre måte. Slik det er nå, funker det jo ikke bra nok og situasjonen har jo heller forverret seg med årene, så da burde jo politikere snart ta hintet om at det er på tide å teste en nye linje istedet for bare å kjøre på som før. Vi redder bare noen promille av verdens befolkning ved å ta dem inn i Norge, men disse promillene med folk kan i Norge komme til å utgjøre en betydelig del av vår befolkning i nær fremtid. Og som Lyngve er inne på så genererer flere folk et større behov for enda flere folk etterhvert som disse blir gamle/pensjonister/pleietrengende. Kall meg rasist om dere vil, men jeg liker ikke statistikkene som viser at etnisk norske en gang kan komme i mindretall hvis vi ikke endrer innvandringspolitikken. Synes det er mye flottere at etniske grupper har sine egne land og at deres særegne kulturer står sterkt og ikke vannes ut. Slik skulle jeg ønske Norge kunne vært også.

Når det gjelder spørsmålet om Oslo var bedre før, så er det først og fremst èn ting jeg merker meg, nemlig kriminalstatistikken og hvem som topper den. De som topper den er innvandrere som neppe kom hit til landet fordi de hadde kvalifikasjoner som dyktige fagfolk som kan hjelpe Norge med denne type underskudd. Enkel matte tilsier at hvis man ikke hadde hatt denne gruppen med kriminelle så ville antallet kriminelle tilfeller gått betraktelig ned i Oslo. Er ikke så god i matte, så kom gjerne med innspill om jeg skulle ta feil her. Det er nok av etnisk norske kriminelle fra før av, yttligere tilføring av nye kriminelle grupper vil bare sprenge fengselskapasiteten enda mer. Problemet når vi baserer oss for mye på innvandring av ukvalifisert arbeidskraft er at det kan være vanskelig å avgjøre hvem som vil komme til å gjøre ugang eller ikke. Norge burde innføre et lignende "green card" som stiller strenge krav til de som vil til Norge. Vår snillisme vil få følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel talt Alek!

På fjellet har Norge et heil enestående selvbetjenings system av hytter — med eller uten mat, som hviler på gamle tradisjoner for ærlighet.

Viss det blir løpet over ende av fremmede folkeslag med annen tradisjon, som oppfatter det som 'ta selv bord, er det grunn til å frykte for systemets endelikt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.