Gå til innhold
  • Bli medlem

skiteknikk på dårlig føre


Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Anbefalte innlegg

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Hei,

alle som har vært i vinterfjellet vet at vinden pakker snøen i et hardt lag, og legger den ofte også i bølgeformasjoner bortetter flatene. I blant er laget så hardt at du kan trampe på det med ski uten å bryte gjennom, men i blant bryter man plutselig gjennom uten forvarsel.

Jeg mener å ha rimelig kontroll på fjellski, men hverken plogsving eller telemarksving er helt egnet.

Finnes det en hyggelig måte å komme seg ned slike bakker på, eller må man stå ned på skrå, stoppe, snu, stå ned på skrå, etc... ?

Hvilke erfaringer har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den teknikken du nevner (skråkjøring/stoppe/snu) er nok den beste under slike forhold. Av og til er jo stoppingen i seg selv vanskelig (gjennomslagsføre, skarehinne oppå sukkersnø osv) nok, da kan du stoppe farten ved ved å legge inn en slak sving oppover i bakken slik at du blir stoppet av tyngdekraften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis terrenghelling og fart ikke er for stor, kan du svinge ved å løfte skiene en og en i rask rekkefølge i svingretningen. Dette når forsøk på ploging mest sannsynlig ender på trynet. Denne måten har imidlertid ingen særlig bremseeffekr og tar noen sekunder slik at det blir litt vel spennende når farten er stor / hellingen bratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo la fellene være på skiene nedover også, og skli rett ned bakken uten de helt store opplevelsene..

Eventuelt bytte til tyngre toppturutstyr som spiser hva det skal være av utfordringer, på bekostning av masse ekstra vekt og dårligere rekkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du kan carving fra slalåm så er det enkelt å lære seg tilsvarende på fjellski. Enkelt og enkelt, det lar seg gjøre. Lat som at du skal trampe, og på hvert tramp så dreier du skien litt den veien du vil. Resultatet er at du slipper å måtte la bakskia gli ut, og du får en mer kontrollert sving i vanskelige snøforhold. Hvis du har lav fart kan du eventuelt bruke trestegsteknikk som lært i forsvaret for å komme deg rundt:

1: før ytterbeinet ut i plogposisjon, men avlast umiddelbart innerbeinet

2: sett innerbeinet enda mer den veien du ønsker å gå, og avlast umiddelbart ytterbeinet

3: sett ytterbeinet inntil

Eller bare tramp... Eller bli bedre på telemark/kjør hardere utstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Hoho, nå har jeg masse å prøve neste gang! Carving teknikken virket spennende. Jeg har kun stått slalom to ganger, da med skrensing og ikke carving, men kan hende jeg finner ut av det likevel.

grunnet nedsatt syn ville ikke forsvaret ha meg, men når du beskriver trestegsteknikken vekker det visse nostalgiske følelser; det var omtrent slik en instruktør på leirskole på ungdomsskolen lærte meg telemarksvingen.

Det er forøvrig ikke aktuelt å bytte til tyngre utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.