Gå til innhold
  • Bli medlem

glupsk og skadet småørrett


gremlin

Anbefalte innlegg

:) Hei petri brødre!!

vedlagt to bilder av små bekkeørret, såkalt kattmat!!

stor var overaskelsen da jeg fant ei lita firfisle i magen på den ene...synes den hadde ei snål kroppsform og måtte sjekke hva den hadde spist :)

Den andre vesle tassen vet jeg ikke hva har skjedd med, kanskje dere har noen forslag??

Er det rett og slett en større artsfrende som har tatt seg en jafs?? (finnes bare ørrett i det vassdraget)

post-3769-133474533534_thumb.jpg

post-3769-133474533538_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
:) Hei petri brødre!!

vedlagt to bilder av små bekkeørret, såkalt kattmat!!

stor var overaskelsen da jeg fant ei lita firfisle i magen på den ene...synes den hadde ei snål kroppsform og måtte sjekke hva den hadde spist :)

Den andre vesle tassen vet jeg ikke hva har skjedd med, kanskje dere har noen forslag??

Er det rett og slett en større artsfrende som har tatt seg en jafs?? (finnes bare ørrett i det vassdraget)

Det er ganske vanlig at fisk av samme art er agressive mot hverandre, av forskjellige årsaker, for eksempel krangel om mat, revir og parringspartner. Da kan det fort bli noen bitemerker og ødelagte finner på fisken som blir angrepet.

Det er heller ikke uvanlig at fisk er kannibaler, selv om mattilgangen er stor. Torsk er ekstrem på dette, men det forekommer også mye hos ørret og røye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt uvanlig med ørret som ser slik ut. Har fått en slik selv. Det er nok snakk om en medfødt skade. Hvis en annen fisk skulle ta en slik jafs stryker nok offeret med.

At ørret kan være glupsk er velkjent. Mine to beste eksempler er en fullvoksen frosk i en 600grammer, og en ørret på rundt 15cm i en 700grammer. Det er også velkjent at ørret med litt størrelse gjerne tar svømmende mus og lemen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.