Gå til innhold
  • Bli medlem

Hellstugutraversen og en bomtur


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Annonse

Ja, det var flott! Noe av det råeste av utsikt jeg har opplevd der oppe! Det å kunne stå på denne toppen etter å ha beundret den fra alle kanter tidligere var stort. Det og bestige den på denne måten var for meg en personlig seier, og det var et par ganger jeg ikke trodde jeg skulle komme meg opp. En skikkelig god følelse og en boost for selvtilliten detta :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er ikke snau!

Hvordan opplevde du forholdene opp mot Store Hellstugutind? Utfra det jeg har fortsått tidligere er løs stein en av de store utfordringene. Bandt snøen fjellet godt sammen?

Fikk du noe inntrykk av sprekkene på Visbreen da du gikk mot Semmelholstindane? Var sprekkene dekket av snøen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er ikke snau!

Hvordan opplevde du forholdene opp mot Store Hellstugutind? Utfra det jeg har fortsått tidligere er løs stein en av de store utfordringene. Bandt snøen fjellet godt sammen?

Fikk du noe inntrykk av sprekkene på Visbreen da du gikk mot Semmelholstindane? Var sprekkene dekket av snøen?

Gikk ikke på Visbreen, men fra Semelholet og opp den bratte breen der. Så derimot to sprekkområder nede på Visbreen!

Kan bare si at det var ikke løs stein som var problemet! Heller løs snø da faktisk. Veien opp til Store er ikke å anbefale på noen måte usikret, er kanskje bedre på sommeren, men det vet jeg ikke hvis det er mye løst :D

Til alle som er bekymret så var det jo positivt at jeg klarte å snu på en topp dagen etter da, ikke sant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som er bekymret så var det jo positivt at jeg klarte å snu på en topp dagen etter da, ikke sant :)

Ja, det er en god egenskap!

Uten sammenligning forøvrig, Reinhold Messner sa på et foredrag for noen år siden noe lign som:

"Jeg er godt kjent for de 14 8000metrene jeg har besteget, men de 31 gangene jeg måtte gjøre vendereis uten å ha nådd toppen er mindre kjent. Det er nettopp derfor jeg nådde alle 8000metrene, og også grunnen til at jeg står her idag..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen pingletur den Heillstuggu-turen der nei.

Må si du er dristig. Håper du gjør veloverveide grep, ikke rom for glipp på sånne plasser.

Vel vitende om at fjellet er særs råttent der oppe, tror jeg at snøen kanskje kan være en fordel oppe i cruxene.

Den gir jo både fotfeste over svaene, samt binder løse stener med is og frost.

Selv om is tetter noen potensielle grep og sprekker, tror jeg faktisk at akkurat der oppe kan vinterforhold være en fordel.

Ellers skjønner jeg godt at Nordre Semmelhols fra sør er vél drøyt usikret og alene, selv for deg.

Sjekk profilen du gikk her:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=7413

Som du ser var du nok mer enn 20m fra varden, men over den siste hammeren er det spasertur dit.

Mer info om strekket her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var en mulig vei rundt! Snakket med Håvard på tlf om dette når jeg sto der oppe, så et snøfelt som gikk nedover, men klarte ikke å se rundt skikkelig. Skulle vel hatt undersøkt her på forumet først skjønner jeg.. velvel, da vet jeg bedre til sommeren :)

For opplysningens skyld så er det ikke skare/is på endel sva der oppe når jeg gikk, kun løs snø på fjell som skaper lite feste uansett fottøy, køddent! Rare vinder med føykesnø fra breen er nok svaret på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Mayhassen og takk for en utførlig rapport fra fjellet.

Jeg vil gjerne gjøre deg oppmerksom på at du ikke følger reglene :lol:

I fjellparagraf 7 står det klinkende klart: Gå ikke alene!

Mvh. Listulf - ikke sensitiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.