Gå til innhold
  • Bli medlem

Gass eller bensin til min Primus Omnifuel om sommeren?


Rakkeren

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg bruker parafin, hele året, brenner fint med god effekt, er billig, og brenner absolutt rent på omnifuelen min.

Når det gjelder mest effekt fra de forskjellige, så har jeg lest en del om det her inne og funnet ut at det stort sett er marginale forskjeller. Er man på tur har man uansett god tid, så om vannet ikke koker 2 min og 30 sek men på 3 min, så bryr det meg ikke så hardt!

Hilsen Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at de ikke har dytta på deg totaktsbensin, den inneholder olje.

Forøvrig er den effektive brennverdien såpass like ved de ulike brenstoff at det ikke har annet en akademisk betydning.

Antagelig er avvikene mellom ulike brennere av samme type større enn forskjellen ved drivstoffbytte.

Teoretisk er diesel mest energiholdig, men den soter også mest....

(unntatt totaksbensin da, men det er slett ikke egnet i det heletatt.)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmmm, strekke hånda ut av soveposen, trykke på knappen og sette kjelen på primusen....

Slumre i 3min til vannet koker. Drøsse litt kaffe i kjelen og vente 5min.

Så ut av posen, nytrekt kaffe i koppen og en pris snus....

Strålende start på dagen.

GASS såklart :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du bruker blir egentlig et spørsmål om hva du har av brenner.

Bensin og gass "futter" omtrent like bra på sommern.

Har du en bensinbrenner virker det for meg rart å kjøpe gassbrenner i tillegg.

Bruk den brennern du har, og på det drivstoffet den fungerer bra.

Tenker du å kjøpe brenner, er det endel ting du må finne ut av.

Har du behov for brenner utenfor sommersesongen, kan en bensinbrenner være verdt pengene.

Noen bensin/parafinbrennere fungerer bedre enn andre.

Coleman er lettbrukt,

111 er solid, men krever peiling

Svea 123 er ikke kjappest, men like driftsikker som en traktor.

ymse slangeprimuser kan monteres i stormkjøkken, men slangen og koblinger kan lage krøll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk den grønne kanna, uten olje.

Synes også det var rart det sotet så mye. Fikk ikke blå flamme - forvarmet med rødsprit.

Brukte den "mellomste" dysa - tror det er str 45.

Kjelen ble svart under....8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk den grønne kanna, uten olje.

Synes også det var rart det sotet så mye. Fikk ikke blå flamme - forvarmet med rødsprit.

Brukte den "mellomste" dysa - tror det er str 45.

Kjelen ble svart under....8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en vinter med mye bensinbrenning så må jeg si jeg gleder meg til sommeren og gass igjen. Har selv en Omnifuel og bensin fungerer helt topp, men gass er jo mye enklere da. Fyrer jo såpass lite sommertid uansett at mengde drivstoff ikke betyr noe.

I vinter hadde jeg også problemer med uren brenning i Omnifuelen. Etter lang tids bruk kan dysa bli litt tett og da fungerer brenneren dårligere. Husk derfor og rens dysa jevnlig og i alle fall før du drar på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste jeg har fått til er med ultralyd-bad, men det er jo ikke alle som har det.

Noen timer i vann med eddik (sylteagurk styrke) og zalo (1/2 ts/l)

og rengjøring med trepinne med fille på burde bli bra nok.

Nå blir jo dysa slitt etter hvert, det går jo ikke akkurat og bore hullet ned med et mindre bor. Da er jo ny dyse det greieste.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det stemmer - er den som står i hos meg å.

28 til gass

37 til bensin

45 til parafin

Rekkefølgen er nok omvendt :D - Huskeregelen er størst dyse til det som fordamper lettest:

28 til parafin

37 til bensin

45 til gass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste jeg har fått til er med ultralyd bad, men det er jo ikke alle som har det.

dsk

Hva er et ultralyd-bad? Er det en innretning til spesielt til dette formålet? Ristet dritten løs eller hva er virkemekanismen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er et ultralyd-bad? Er det en innretning til spesielt til dette formålet? Ristet dritten løs eller hva er virkemekanismen?

Ultralyd-vasker er nok vanligst hos gullsmeder, for å rense smykker.

Et vannbad med kjemikalier. (f. eks bakepulver) utsatt for vibrasjoner i ulutralydområdet skaper små bobler som vibrerer og skaper friksjon, sammen med den evt kjemiske virkningen gjør dette rent helt ned i siseleringene på f.eks sølvbestikk.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.