Gå til innhold
  • Bli medlem

Padle i Femundsmarka


Anbefalte innlegg

Jeg sitter og vurderer og ta turen opp Røa og innover i Femundsmarka med en slik http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=1006&prodid=8101

Jeg leser at mange skriver at man bør satse på å bære flytefarkosten på stien opp til nedre Roasten, framfor å forsøke å padle.

Jeg vurderer å utfordre skjebnen og satse på å padle/fløte/slepe, men forbereder meg mentalt på gjentatte bæringer.

1.Meterologene snakker om at uvanlig stort snøfall i vinter vil føre til stor vannføring i vassdragene. Da er det vel grunn til å tro at vannstanden i Røa vil være høyere enn normalt? Vil dette vare helt til juni?

2.Hvordan er breddene til Røa, er det vanskelig terreng å ta seg fram i til fots?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi holdt også på å ta flytefarkost opp Røa. Med råd fra lokale folk droppet vi det og gikk til fots nesten til Rogen. Ta et råd: ikke bruk flytefarkost opp Røa. Du må bære nesten hele veien opp til Roasten. Så får du padle roasten og så blir det på nytt mye bæring. Du må nesten opp til storrundhåen eller storbuddhåen (blander de alltid) for at det blir lønnsomt med kano/kajakk. Med større vannstand vil det bli lettere å ta seg frem ja, men du får også mye mer motstrøm. Kan hende det varer til ut i juni, det vet jeg ikke helt.

Breddene til Røa er ganske fine, men noen partier, særlig langs roasten er ganske kupert (der må du gå i steinrøysa som er typsik for området). Dette er imidlertid IKKE noe problem. Det er fint å ta seg fram til fots, ganske lettgått terreng, noe kupert stedvis.

Vil du bruke kano så kjører du til kjærringsjøen i sverige, padler vestover ned i rogen inn i norge, opp reva inn i revsjøen, ned gjennom styggsjøan, til storrundhåen og inn i rogen og hjem samme vei.

Går an å padle fra samme sted til femunden, da slipper du å dra tilbake samme vei. MEn da kan du ikke sette igjen bilen i sverige.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på flere turer i marka med allykano og har da bært opp til Roasten. Har ikke opplevd det som noe problem, selv om det selvsagt tar litt tid. Stien opp til Roasten er lettgått, tror absolutt det lønner seg å følge stien i stedet for elva. Det er ytterst lite av Røa her som kan padles motstrøms. Dere må også regne med en god del bæring ned igjen.

Videre opp må du regne med bæring på strekningene Roasten-grisslehåen (lett), Grisslehåen- buddhåen(lett), buddhåen-kløfthåen (litt kronglete), kløfthåen- storrundhåen (lett). Ned igjen kan mye av dette padles.

Dere kommer helt sikkert til å bruke lengre tid opp med farkost enn til fots, men dere får til gjengjeld en helt annen frihet. Beregn minmum 5-6 dager, hvis ikke blir det mest slit og lite kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.