Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Jeg har innsett at min gamle "swiptursekk" en gul Bergans meis fra 1973 er utslitt.

Har hatt en tråd her tidligere, men da var jeg fast bestemt på pakkramme.

Har prøvd endel nyere sekker med integrert ramme, og de fungerer jo.

Så hva bør jeg velge, i størelse 40-60 liter?

Jeg er stor alle veier, men ryggen er kort.

Kommer ikke til å bære stein i sekken, det har jeg Reconpack til.

Hvordan er sekkene til North face f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Osprey Talon finnes kun i to størrelser. Oppgitt rygglengde enten over eller under 48,5cm. Hoftebeltet har lange remmer, dog litt smalere enn store sekker.

Rygglengden kan justeres slik som på større sekker, ved å heve/senke "skulderstroppfestet".

Når jeg fikk sekken, virket det ganske slaskete pga at den er veldig lett, men det er en super sekk :)

Andreas

Edit: Hoftebeltet/remmene har en maks lengde på 112-113cm, så hvis midjemålet er under det, så går den på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste er glad i og anbefaler det utstyret de selv bruker. Jeg er glad i Bergans Alpin guide. Fåes i 2 str, 45 og 55 liter.

Fordeler:

- God bærekomfort (for meg, i hvert fall...)

- Gode festemuligheter for all verdens rare ting. (Må du bære barnesete? Ikke noe problem - festes lett UTEN ekstra stropper...)

Ulemper:

- Høy egenvekt (ca. 2 kg)

- Noe høy "dippedutt-dilldall"-faktor. (Skilomme, kombinerte kompresjonsreimer/feste-utstyrs reimer)

- Tilgang til hovedrom via glidelås er god, men kunne vært bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel et godt alternativ!?!

Prøvde den for en drøy uke siden, var på topptur med Haglofs gutta og min erfaring var at den var sinnsykt "swIIIIIt" Tok ikke lang tid før jeg var hodestups forelsket i den sekken, har den på bestilling nå og gleder meg som en unge til den kommer!

Haglöfs Rand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel et godt alternativ!?!

Prøvde den for en drøy uke siden, var på topptur med Haglofs gutta og min erfaring var at den var sinnsykt "swIIIIIt" Tok ikke lang tid før jeg var hodestups forelsket i den sekken, har den på bestilling nå og gleder meg som en unge til den kommer!

Haglöfs Rand!

Jeg finner ikke den Hagløfs sekken noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg vel kanskje være litt forsiktig med å anbefale den bergans sekken til deg, siden jeg ikke har den selv.

Men det er etter det jeg kan se en ganske lik sekk som min egen, om ikke enda bedre å ha på ryggen.

Jeg har en lillsport stolsekk. Den har jeg brukt ukentlig igjennom hele året i 3-4 år nå, og har holdt bra.

Har også brukt den endel til jakt, og har gått mange turer på 4-6 timer uten at det har vært ubehagelig å ha den på seg.

Sett den intil en buske for å få ryggstøtte, legg liggeunderlaget oppå. Da har du stol god nok til å sovne i!

Om du virkelig skal bruke den som en svipptur sekk til fisketurer o.l er det etter min mening stolsekk eller pakkramme som er tingen!

Jeg foretrekker helt klart stolsekken fremfor allt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt oppe lenger i tråden anbefaler man ofte hva man selv bruker - og er glad i....

Jeg elsker mine Arc'Teryx AC2 Naos sekker... Helt fantastiske...

-Fint hoftebeltesystem

-100% vanntette

-Ekstrem høy kvalitet/durability

-Kommer i forskjellige rygglengder

-Vunnet flere "outdoor-tester"

-Ingen sidelommer

Eneste minuset jeg har funnet er at de er helvetes dyre (men fåes på tilbud fra tid til annen)....

arcteryx-Naos45-2.jpg

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke den Hagløfs sekken noe sted.

Som sagt er den helt ny i år, men fant et sted som har den. Hvis ikke ville jeg anbefalt å stikke innom en G-sport foretning. Har god erfaring med den i Storgata og CCvest, ccvest er visst også litt friere til å bestille inn varer som de "egentlig" ikke skal ha...

http://www.tamarackoutdoors.co.uk/dispprod.pl?filtera=Outdoor%20Clothing&filterb=Haglofs'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

størelse i liter?

Dersom du refererte til Arc'teryxen (ltr):

45

55

70

85

Short/tall-versjonene devierer ca. 3 liter i hver sin retning.

Personlig bruker jeg 70ltr til vintersbruk (nesten for stor), mens 45 literen brukes til de andre sesongene opp til ca. 10-dagers turer... Sekken er ekspanderbar ca. 10 liter hvis man ikke ruller rolltoppen helt ned.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er den helt ny i år, men fant et sted som har den. Hvis ikke ville jeg anbefalt å stikke innom en G-sport foretning. Har god erfaring med den i Storgata og CCvest, ccvest er visst også litt friere til å bestille inn varer som de "egentlig" ikke skal ha...

http://www.tamarackoutdoors.co.uk/dispprod.pl?filtera=Outdoor%20Clothing&filterb=Haglofs'

:D Storgata i Lødingen?

Nærmeste G-sport ligger 8 mil unna. Har en lokal sportsbutikk som skaffer det meste.

Mulig jeg er dum som et brød, men jeg finner ikke den sekken din på de sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du refererte til Arc'teryxen (ltr):

45

55

70

85

Short/tall-versjonene devierer ca. 3 liter i hver sin retning.

Personlig bruker jeg 70ltr til vintersbruk (nesten for stor), mens 45 literen brukes til de andre sesongene opp til ca. 10-dagers turer... Sekken er ekspanderbar ca. 10 liter hvis man ikke ruller rolltoppen helt ned.

TH

Supersvar :D

Jeg har en egen tendens til å fylle min reconpack. Ja, har med litt i overkant av normal mengde kokkeleringsutstyr.

Er ryggen/bæresystemet bøybart/tilpassningsbart?

Hvor lang er hoftebeltet helt utslått??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Naos 70 liter large og dette er den beste sekken jeg til dato har brukt. Har også noen Bergans men som sagt, look to Canada.

Målte belte på sekken som er 160 cm fra ende til ende. Selv har jeg temmelig lav brystkasse men har forsatt masse lengde igjen på hoftebelte til å vokse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Naos er jo prisen. Vanskelig å rettferdiggjøre 45L til 3999,- spør du meg.

Gjør som meg; ikke rettferdiggjør - bare kjøp! Skummelt i lengden dog 8)

Runegutt: Metallbøylene i ryggen kan bøyes etter behov ("bøyningsguide" på arcteryx.com)

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er jeg kansje litt vel Osprey-fan, men Talon 44 koster 1300,-.

Jeg ser heller ikke poenget med et så "omfattende" bæresystem som på Naos, når det er snakk om en "svipptursekk" som mest sannsynlig ikke skal ta 15+ kg. Naos 45 veier også nesten 1kg mer enn Talon 44, bare for å nevne det.

Men at Naos _ser_ frekke ut er jeg enig i 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.