Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus


Moose

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg primus av den gode, gamle sorten, er det Optimus 111 de heter? Samme som de bruker i forsvaret. Jeg trenger den mest til matlaging de gangene jeg ikke kan fyre bål, da mest på sommeren, og kanskje på småturer om vinteren. Det jeg lurer på er hvor god denne primusen er i forhold til de som blir solgt nye i dag, og om den er god nok til å varme et telt på de ikke for kalde vinterdagene. Jeg har ikke lyst å bruke så mye penger på primusen, så lenge den virker brukbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

De gode gamle 111 er nesten uslitelig.

Litt stell, smøring, vettig bruk, rent og rett drivstoff så har du primus for resten av livet.

Minuset med den er tyngden, ellers så er den topp.

Har selv to som jeg kjøpte på militærutsalg (brukt).

Jeg kjøpte 8-10 stykker tror jeg, som jeg solgte videre til venner og slekt.

Måtte kjøpe reppsett til to stk. Svakheten er etter hva jeg erfarer lekkasje (blypakningen) rundt "styrkejusteringsskruen", dette skyldes ofte at folk pumper trykk med justeringsrattet på og er ingen problem når en tar sine forholdsregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at skulle jeg sette min lit til en primus så er gamle 111 med bråkebrenner mitt førstevalg.

På den annen side så er dette en teknisk innretning som krever litt øvelse og vedlikehold.

dagens moderne "bruk og kast primuser" er laget som det meste annet, ikke krav om kunskap, lange serviceintervaller, og håpløst å få deler etter noen år for da er det en ny modell som gjelder.

Begynner foresten å bli vanskelig med deler til 111 også. 2 nye eiere hos Optimus siden denne ble laget.

Hvis du har innsikt, håndlag og motivasjon (samme greia??):

Kjøp en pent brukt 111 til en rimelig penge, sett den i god stand, og kjøp et repsett til senere bruk, resten fikser du med selvlagde deler evt erstatningsdeler for vidre drift de neste 50 år. Så kan du vurdere å bytte. (Kanskje vanskelig å få parafin om 50 år?)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har også en slik Optimus 111. Også dette en pent brukt militærmodell.

Ulempene med denne er etter min mening, som også tidligere nevnt, lekkasjefare og vekt + litt mer kluss med rødsprit, tennpaste etc. ved forvarming samt litt mer plunder ved fylling av drivstoff. De nye modellene har løs beholder for drivstoff som kan pakkes på utsiden av sekken. Da er du ganske godt sikret mot å få drivstoff i klær og mat, og ved forvarming slipper du bare ut litt drivstoff og fukter en veke like under brenneren og så er det bare å tenne på.

Men du sier at du skal bruke den mest om sommeren og noen småturer om vinteren, og da ville jeg anbefalt en av den modærne multifuel typen som også brenner gass. Jeg har flere forskjellige kokeapparater, men sommerstid er det stort sett bare multifuelen med gassdyse som brukes. De få turene du eventuelt tar vinterstid så vil en multifuel brenner sikkert gjøre jobben uten problemer enten du velger parafin eller bensin. Varme i teltet burde heller ikke være noe problem hvis du trenger det. En slik brenner gir vel ca. 3 kilovatt hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en slik Optimus 111. Også dette en pent brukt militærmodell.

Ulempene med denne er etter min mening, som også tidligere nevnt, lekkasjefare og vekt + litt mer kluss med rødsprit, tennpaste etc. ved forvarming samt litt mer plunder ved fylling av drivstoff. De nye modellene har løs beholder for drivstoff som kan pakkes på utsiden av sekken. Da er du ganske godt sikret mot å få drivstoff i klær og mat, og ved forvarming slipper du bare ut litt drivstoff og fukter en veke like under brenneren og så er det bare å tenne på.

Men du sier at du skal bruke den mest om sommeren og noen småturer om vinteren, og da ville jeg anbefalt en av den modærne multifuel typen som også brenner gass. Jeg har flere forskjellige kokeapparater, men sommerstid er det stort sett bare multifuelen med gassdyse som brukes. De få turene du eventuelt tar vinterstid så vil en multifuel brenner sikkert gjøre jobben uten problemer enten du velger parafin eller bensin. Varme i teltet burde heller ikke være noe problem hvis du trenger det. En slik brenner gir vel ca. 3 kilovatt hvis jeg ikke husker feil.

Lekkasjefare?

Er tankpakninga tett, og returpakninga / pumpeventilpakninga ok, er faren minimal.

Forvarming: Skru av spritskåla, klipp til glava og legg nedi, skru spritskåla på plass.

Dermed har du forvarmingssystem kliss likt det som moderne primuser har.

Det eneste negative med 111 er vekta. Den er drøyt tung for solotur. Ut over det er den gamle 111 med bråkebrenner noe av det beste som noensinde er laga. Med litt stell og vedlikehold, holder det i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.