Gå til innhold
  • Bli medlem

tur sør - øst for trondheim


Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Anbefalte innlegg

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Hei,

lurte på om det var mulig å gå fra estendstadmarken østover og rimelig raskt komme seg opp i marken sør for Jonsvatnet, nord for Selbusjøen.

Var i estenstadmarken nylig med kikkert for å titte østover, men det virker som området mellom estenstadmarken og Jonsvatnet er enten gårdsbruk eller svært tettgrod skog.

Poenget er egentlig å begynne i estenstadmarken og komme seg i fjellet i sør-øst til fots, minst mulig langs vei.

Er det noen som er kjent i området? Jeg har ikke ennå skaffet kart, men tenkte å forhøre meg litt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UtPåTurAldrisUr

lurte på om det var mulig å gå fra estendstadmarken østover og rimelig raskt komme seg opp i marken sør for Jonsvatnet, nord for Selbusjøen.

Jo da, det er godt mulig, men kanskje litt kronglete. Bør ikke være mye vandring langs vei, men det er flere veier som må krysses og turen blir lang. Fant ikke kartet over Strindamarka, men Friluftskartet for Trondheim og omegn (1:50 000) er greit for planlegging av en slik tur.

Hvis utgangspunktet er parkeringen på Bekken, ville jeg ha gått inn Styggdalen og så opp mot Austlia like etter der stien til Estenstadhytta tar av. Der stien begynner å gå oppover mot Liaåsen ville jeg ha skrådd ned til Fåfengsmyran og derfra ned mot Reinås for så å krysse veien og gå gjennom Røstadmarka - her kan du følge gode stier, eller skrå ned mot Nidaros skytebane og videre nord for skytebanen over mot Engelsåstrøa. Derfra går det an å gå over Storåsen rett sørover, eller følge en sti litt lenger øst som ender opp på Espås.

Er ikke spesielt godt kjent på sørsida av veien rundt Jonsvatnet, men jeg tror jeg ville valgt å gå mellom 5-800 meter langs veien for så å ta en traktorvei som tar av sørover mot Gulltjønna følg denne så langt det er mulig så bør det være enkelt å gå over mot Gjenvollhytta og videre nedover mot Selbusjøen.

Men dette er en lang tur på en dag, har en gang gått fra Nidarvoll til Jervfjellet og tilbake og det ble 52 km samt blodblemmer under hælene 8) . Men det bør være fine teltplasser underveis og jeg tviler på at du må slite med køgåing. God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en som er vokst opp i tjukke granskauen ved nordenden av Selbusjøen høres turvalget ditt umiddelbart trasig ut :wink:

Jeg vil anbefale deg å forflytte deg sør for Selbusjøen (kjør til Brøttem gård i Klæbu og kryss sjøen ved brua der) og ta turen derifra og over til for eksempel Samsjøen. Her er det variert terreng med tykk og lett granskog, furuskog, myrer, fjell, samt små og store vann. Mange fine elver er det også, og de går alle nord-sør, så det er greiest å planlegge turer i den retningen. Mye bra fiske i området dersom du er interessert i denslags (prøv deg på vannene hvor de "store" elvene går igjennom).

Når det gjelder kart for turområder i og rundt Trondheim finnes det en del gode og gratis som du bl.a. får på turistinformasjonen i Trondheim sentrum. De er utgitt av Trondheimsregionens friluftsråd og har foruten den vanlige informasjonen en del turstier, fiskeplasser og slikt som ikke er på 1:50000-serien til kartverket.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med øyvind her. Har vært en del turer nå i vinter i Brungmarka, og den er flott. Tvert du kommer over brua fra Brøttem, bærer det rett "opp" i villlmarka, og videre til for eks Samsjøen. Et annet alternativ er å starte ved Saksvikvollen, som er en parkeringsplass ca 1km sør for Jonsvatnet. Defra kan du gå i mange timer innover, og til slutt havne i Selbusjøen. Veldig flott området det også. Men vil være på tur "alene", anbefaler jeg deg Brungmarka. Har du bil, tar det ca 20min å kjøre fra sentrum. Følg veien til Brøttem, og skiltet til Brungmarka. Kart får du gratis hos Friluftsrådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterstid er forøvrig området mellom Saksvikvollen (Trondheim) og Gjenvollen (Klæbu) fint for den som ønsker seg familievennlig skiturterreng. Flere løypealternativer av ulik lengde/vanskelighetsgrad, og åpen hytte i helgene ved Gjennvollen. Man kan starte fra nevnte parkeringsplass ved Saksvikvollen eller ved parkeringsplass på Gjenvollen. Kan også starte ved Halset i Klæbu sentrum, men da er det en bra stigning opp til å begynne med.

Området har stabilt vinterklima også på dager da Bymarka er regntung og trasig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

takk for gode tips!

oyvindh; hva om man krysser fra estendstadmarken til øst-enden av selbusjøen, er det fortsatt like tettgrod?

litt av poenget var å ikke bruke for mye tid på transport, men på den andre siden er det ikke sikkert at jeg hadde giddet å gå tilbake, så da hadde eg måtte transportere meg hjem igjen likevel. Så kanskje eg kjører til sørsiden av Selbusjøen. Moose har bil, så da ordner jo den saken seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke påberope meg å være lokalkjent i området sør-øst for estenstadmarka, men det er _langt_ til øst-enden av Selbusjøen (vet ikke om du tenkte deg helt til øst-enden?) og betydelig med åser å forsere. Kan se for meg at dette blir mye opp og ned inne i tett granskog. Som du selv skriver i det første innlegget består området slik jeg også kjenner det av grankledde åser iblandet en god del gårdsbruk.

Når man kommer seg øst for Jonsvatnet (Malvikmarka, sørover mot Jervfjellet) er det imidlertid en del områder som er noe åpnere, med myrdrag og en del koselige vann. Kanskje en kjøretur opp i marka her kan være et godt utgangspunkt? Om dere bruker bil kan dere kjøre E6 mot Stjørdal, ta av i Leistadkrysset på motorvegen og kjøre oppover i marka (altså sørover). Tror det er skiltet til Bostad på motorvegskiltet der hvor dere skal ta av. Går et nett av skogsbilveier der oppe, med kart finner dere lett et fint sted å parkere/starte turen. Her kan man gå via Jervfjellet og ned til Selbusjøen i en nesten rett linje nord-sør. En tur oppå Gåttåsfjellet og/eller Oksfjellet rett på nordsida av Selbusjøen burde gi dere en fin utsikt også. Jeg ville mye heller gått for denne turen enn å starte fra Estenstad, som etter min mening er et tungt utgangspunkt for turer (men legg inn noen klyper sunn skepsis til det jeg sier med tanke på min nevnte oppvekst i slikt terreng :D).

Vi har tidligere nevnt gratiskartene som er å få, hvis man vil legge noen kroner i et kart er ellers Friluftskart for Trondheim og omegn som Anders nevner et godt valg. Sjekk med turistforeninga for tilgjengelighet av dette kartet, de har det sikkert i bokhandlene, og helt sikkert i turistforeninga sin butikk i sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.