Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøforholdene i Femundsmarka til 1. mai helga


kamilla

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg kan ikke med hundre prosent sikkerhet si at jeg vet, men pr. i dag er det nok fortsatt såpass med snø at det er tvilsomt med barmark og isfrie vann i Femundsmarka 1.mai. Så et bilde av Sølen som var tatt fra fly her på forumet nylig, og der kunne man se at det er rikelig med snø i området. Muligens vil det være noen barmarksflekker i området og isen kan kanskje være tvilsom inne ved land, men jeg har vondt for å tro at det ikke lar seg gjøre med en skitur i området. Kanskje det kan forekomme råtten snø i solhellinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var på Langen i påsken fikk vi høre at det lå dobbelt så mye snø i år som i andre år. Jeg merket ellers i Femundområdet at det var godt med snø i påsken, men tynt på høydene der det blåser. Jeg regner med at de områdene er bare nå. Kanskje lurt å holde seg litt mellom trærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet masse snø siden påske. mange steder som var bare da er snødekt nå. Jeg har ikke vært østover på ei stund. men regner med det er bra med snø og is foreløpig, men så varme dager som vi har nå så kommer i allefall overvannet fort. Vestover for røros, mot forolhogna, er det kjempeføre om dagen. Alt kommer litt ann på været fremover, nå meldes det mildt og regnvær. Det er dårlig nytt for skiføret. Men får vi noen frostnetter igjen, så kan det være fint føre utover i mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Rendalssølen i går, veldig mye snø i området ennå!! Bildet er tatt fra toppen på 1755 moh. mot Sølensjøen ( vannet nærmest ), fjellet Bårn og Isteren og Femunden bak der igjen. Det er mer enn nok med snø med tanke på skigåing. Riktignok hadde jeg en del problemer med gjennomslag på returen ( + 13 i skyggen da jeg kom tilbake i bilen på ca. 700 moh. ). Snøen råtner til bunns i solsteika. Ellers var det en superfin dag :wink:

post-29-133474529906_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i rørosområdet har våren nå virkelig slått til med FULL tyngde. Plussgrader hele døgnet har gjort snøen gjennområtten og sjøene er skikkelig våte. Noen steder har også isen sluppet landet allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bildet fra Rendalssølen får meg til å forstå hvorfor jeg lengta så enormt etter den for en stund siden. Nydelig utsikt over villmarksriket i øst! Tenk å våkne til soloppgang over de store skogene mens man er på områdets eneste småalpine fjell...

Kan tenke meg at det blir endel råtten snø nå som det er rundt 20 varmegrader. Ikke sikkert det er noe særlig mindre varmt i Femundsmarka enn i Drammensmarka akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå i Tufsingdal, på vestsiden av Femundvannet. Der er det 50% snø, 50% barmark og 10 ganger så mye vannføring i elva enn normalt. Prøvde en skitur i dag, men snøen er gjennområtten. Til og med fjellene rundt (900 m høy) har mer barmark enn snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.