Gå til innhold
  • Bli medlem

Valdresflye 22. april 2008. Kommer aldri til å glemme det


agno

Anbefalte innlegg

Startet fra Gjøvik tidlig morgen, og gikk fra rv 51 ved Vandrehjemmet kl 0955. Målet var ikke avklart på forhånd, men turen startet opp mot Rasletind, som den ofte gjør. Det var ikke en sky og se på himmelen før langt nedover mot Hønefoss. Det var ikke et vindpust og det var - 2 grader da jeg startet. Liten rast på toppen av første bakken gjorde godt. Fellene var på, og det var helt nydelig i fjellet. Jeg tok igjen ei skoleklasse under Rasletind. De hadde ligget i telt ved der stigningen oppover startet. De hadde også vært på samme tur i fjor, og hadde samme fantastiske været da.

Ferden gikk videre oppover, og sekken ble parkert rett under Mugna. Derfra gikk jeg opp på Austre Kalvehøgde. Det er bare en liten tur, men vær oppmerksom på overhenget på skavlene ned til stupet mot Leirungsdalen. Et par skritt for langt til høyre, og du er VELDIG raskt nede i Leirungsdalen :D

Oppe på toppen var det HELT vindstille, og ikke en lyd var å høre før en rypestegg sendte sine varsler utover Jotunheimen. :D Det eneste som forstyrret ellers, var et par rutefly, men det får heller gå. Sola stekte godt. Jeg ble sittende på en stein i 2150 meters høyde og bare nøt. Jeg hadde gått hele turen i skibukse og supertrøye med opprullede ermer, og tro meg: Det var ikke antydning til kaldt. Det var heller en stor helning til varmt, veldig varmt Etter en rast på toppen, knirket jeg meg nedover igjen på slitne knær. Snøen begynte å bli litt bløt, så det var til tider litt spennende og kjøre nedover. Men fall, nei ikke denne gangen heller. :)

Jeg kom ned til bilen etter 6 timer på tur. Da er det bare helt nydelig å få på tørre klær.

Dette er en dag jeg aldri kommer til å glemme. Jeg har hatt mange slike turer i dette området i det siste. Det anbefales på det aller sterkeste. Det er sånt man blir glad av.

GPS´n viste 21.3 km, 1023 hm. Bildene er tatt med en Canon EOS 400d med 55-200 mm. Fotografen innestår for de fotografiske kvaliteter og miserer som vises i dette dokumentet, med sviktende syn og skjelvende hender er bildene tatt. For de som ikke vil se er det bare å hoppe over, eller komme med velmenende kommentarer. Det er det man lærer av .

Jeg hadde en kjempedag som jeg aldri vil glemme. God tur til dere andre. :P

Åh - åh - åh - det gjekk likar no................... :D:D

post-2388-133474528099_thumb.jpg

post-2388-133474528118_thumb.jpg

post-2388-133474528162_thumb.jpg

post-2388-133474528181_thumb.jpg

post-2388-1334745282_thumb.jpg

post-2388-13347452822_thumb.jpg

post-2388-133474528239_thumb.jpg

post-2388-133474528255_thumb.jpg

post-2388-133474528273_thumb.jpg

post-2388-13347452829_thumb.jpg

post-2388-133474528312_thumb.jpg

post-2388-133474528331_thumb.jpg

post-2388-133474528372_thumb.jpg

post-2388-13347452839_thumb.jpg

post-2388-133474528422_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var alene på Kjølafjell i går i vindstille vær, ikke en lyd, fantastisk utsikt. I dag var jeg på Oslo City. Pakkis, narkomane og ustabile folk, søppel og drit overalt. Fy faen som jeg lengter tilbake allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:oops: og ja, jeg vet at jeg har skalert bildene feil. Men jeg øver......................... :)

Jeg skal ikke klandre deg, jeg er selv en katastrofe på skalering! :wink:

Derfor drøyer det lenge før jeg får lagt inn turrapport fra forrige uke og helga.

Du hadde iallfall en strålende tur, og selv med små bilder så får man inntrykk av hvordan det var.

Jotunheimen de siste dagene har vært helt ubeskrivelig!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var alene på Kjølafjell i går i vindstille vær, ikke en lyd, fantastisk utsikt. I dag var jeg på Oslo City. Pakkis, narkomane og ustabile folk, søppel og drit overalt. Fy faen som jeg lengter tilbake allerede.

Ja, Oslo er blitt en bedriten by :oops: Husker Oslo som en ren by for mange år tilbake, det var før innvandringa sydfra begynte :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det, Bjarne. Det var på 80-tallet det begynte å bli helvete, men de siste årene har det tatt helt av. Nå skal det sies at det ikke bare er pga. innvandringen, men også forferdelig mange shabby nordmenn og politikere som gjør sitt ytterste for å gjøre byen til et trist sted. Nei, jeg foretrekker Kjølafjell, gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig dag det. Nydelig tur, gjorde noe lignende på søndag. Jeg og Linn Therese satt i bassenget i bunn av den sørvendte breen mellom Rasletinden og Rasletind Ø (skikkelig bakerovn nedi der) mens Julia gikk opp på Rasletinden. Så fant vi ut at vi skulle prøve noe gøy. Gikk opp i en bratt solvendt bakke, ca. 30 cm våt snø på toppen. Laget en snøball, trillet den kontrollert nedover til den ble for stor til å holde igjen, så bare det utfor, mens jeg løp etter og dyttet på for å holde den i gang mens hellinga ble slakere. Vi laget to slike monstersnøballer, og den ene ble faktisk VELDIG stor 8)

Apropos bildet ditt - er det Ringstind i bakgrunnen? Det ser ut som Storen, Mohns Skard og Sentraltind.

Skalering kan du jo fikse neste gang :lol: Alltid greit å ha noe strekkr seg etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Julius i at kjølafjell er å foretrekke istedet for dagens Oslo. Det er som den gamle gode og berømte tråden der Julius sa at han på fjellet ikke savner globaliseringen som forandrer Oslo radikalt på kort tid. Men i fjellet kan man fremdeles finne sjelero, og de man eventuelt støter på er nesten alltid hyggelige folk som smiler og er glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet, er det Sølnkletten, tror jeg nok heller er Muen. Er ingen ekspert på ting man ser slik som Nils og Alek, men Muen ligger til tross for lavere høyde mye nærmere. Og har den formen.

Og: Åge: Du møtte naboen min på denna turen tror jeg. Han fortalte meg nettopp om at han møtte en kar som fortalte han hadde vært på Uranostinden nylig. Naboen var på tur med kjerringa og var på Rasletinden i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Åge.

Kan gjerne skrive under på at det turværet vi har vært velsignet med i det siste har vært fenomenalt. Benyttet bl.a. muligheten til en tur på Rasletind og tilliggende herligheter på søndag. Alt var bare helt topp. Hvor anbefales tur videre når man er på Rasletind? Kan man gå og komme greit ned i Svartdalen eller Leirungsdalen?

post-4167-13347452956_thumb.jpg

post-4167-133474529569_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt var bare helt topp. Hvor anbefales tur videre når man er på Rasletind? Kan man gå og komme greit ned i Svartdalen eller Leirungsdalen?

Fra bendet øst for Rasletinden går en bre (vi har om ikke helt korrekt kalt den Steindalsbreen) nordover ned i ei dal som fører ut i Leirungsdalen. Denne breen er langt fra sprekkfri, men regnes som trygg av de fleste med mye snø. Den er heller ikke helt ubratt, men byr på fantastisk nedkjøring når snøen er god.

Alternativt kan man gå via østtoppen, lenger nord og så ned i Leirungsdalen.

Noen vil også gå fra Mugna via Munken og ned i Leirungsdalen. Den ryggen er litt luftig og kan kanskje bli litt heavy med snø på. Brattkjørerne kjører forresten renner fra denne ryggen og ned mot Leirungsdalen.

Mot vest fortsetter du over Kalvehøhgde og du kan komme deg ned mot Bygdin. Ned mot Svartdalen er VELDIG bratt og ikke ufarlig med tanke på ras vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, Morten. Traff et hyggelig par med umiskjennelig valdresdialekt. Vi slo av en prat og utvekslet noen erfaringer før vi tøffet videre i varmen.

Larka: Det var skispor ned breen Morten nevner, og det var veldig bra snøforhold da jeg gikk opp.

Alek: Kan du bekrefte/avkrefte bildet hvorvidt det er Muen eller Sølnkletten eller en annen "knupp" ? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at Rasletinden (min første 2000 meter i år - det koster å ha blitt mamma, men i hvert fall fikk JEG toppen denne gangen, ikke min mann 8) ) på søndag var en drøm. Som nevnt ikke et vindpust og bare helt VIDUNDERLIG! Og jeg kan ikke minnes slike brøytekanter på Flya siden jeg flyttet til Valdres. For en herlig vinter det har vært!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Joda, Åge. Jeg kan bare skrive under på, at tur med utgangspunkt Vandrerhjemmet, strålende vårvær, -det er bare noe folk flest bør oppleve. Husk høy solfaktor!! La merke til at du hørte rypesteggen. Du kan faktisk treffe på en del arter der oppe. Fine bilder!!

post-4307-133474529619_thumb.jpg

post-4307-133474529635_thumb.jpg

post-4307-133474529638_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Julius i at kjølafjell er å foretrekke istedet for dagens Oslo. Det er som den gamle gode og berømte tråden der Julius sa at han på fjellet ikke savner globaliseringen som forandrer Oslo radikalt på kort tid. Men i fjellet kan man fremdeles finne sjelero, og de man eventuelt støter på er nesten alltid hyggelige folk som smiler og er glad.

Da jeg satt på Kjølafjell mandag formiddag forsøkte jeg å være helt stille og lytte - det var ingen lyd! Ikke en stemme, ikke en bil, ikke et fly, ikke noen maskin. Bare det er en enorm opplevelse i seg selv. Håper jeg får somlet meg til å flytte vekk fra Oslo etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.