Gå til innhold
  • Bli medlem

veslesmeden


Authon

Anbefalte innlegg

Annonse

Turen fra Høvringen til Veslesmeden er på ca 20 km og 1000 høydemeter hver vei.

Et tips for å beregne tid kan være å regne 3-4km/t og legge til ca 15 min pr 100 høydenmeter. Det gir ca 7,5 timer EN vei pluss evt. pauser. Så er kansje et forslag å dele turen i to, om du ikke er i meget god form og går fortere da selvfølgelig.

Turen opp fra rondvassbu til veslesmeden er ikke spesilet bratt, men de siste 150 høydemetrene kan føles eksponerte, og må muligens bestiges uten ski på bena. Du kan følge sommerløypa omtrent hele veien opp.

Når jeg var i Rondane for et par uker siden var det godt med snø, betjeningen på Rondvassbu mente det var godt med snø på veslesmeden, så det burde nok ikke være noe problem å ta seg en tur opp i nær fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kan si det sikkert tipper jeg en 11-12 km og 1200-1300 høydemeter. Dvs 6 timer utifra min formel, så hvis du har gjennomført den turen før kan du jo se om den stemmer...

Det er nok kortere fra Straumbu til Veslesmeden enn fra Høvringen, men tror ikke det kan være mye.

Vær foresten klar over at stikkinga i Rondane stort sett er fjernet nå så seint på "vinteren".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innmarsjen fra Straumbu ligger på ca 700moh, så til Rondslottet får du snaut 1500 høydemeter. Til Veslesmeden via Langglupdalen er det ca 15 km. Hvis du vil gå fra øst vil jeg heller kjøre til Gammelgården drøyt to km nord for straumbu så kan du gå på ski på utbrøytet vei ca 1,5 km istedenfor å slåss med skogen i 2km. Du sparer nok tid både opp og ned på det.

:?:

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.