Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjernsynsprogram fra heiene igår 14.04.08


REJOHN

Anbefalte innlegg

Jeg går ut fra at noen fikk med seg programmet om sauegjeting i Lyse/Sirdalsheiene i går.

Men det var muligens en del av dere, som fikk med seg alt som ble sagt?

Som at flertallsordet for "ånå" (elv - stor bekk), ble brukt. (Det har jeg ikke hørt på mange år.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Fjellfinn
Jeg går ut fra at noen fikk med seg programmet om sauegjeting i Lyse/Sirdalsheiene i går.

Men det var muligens en del av dere, som fikk med seg alt som ble sagt?

Som at flertallsordet for "ånå" (elv - stor bekk), ble brukt. (Det har jeg ikke hørt på mange år.)

Jeg så programmet ja!

1) 1 - en - prosent sautap, i område med jerv og ørn - utrolig

2) Hvordan fant disse gjeterne fram med kun kart (hverken kompass eller gps kunne han bruke) -- stjernehimmelen muligens, men nå er vi på Vestlandet!

3) Språket var gansk spesielt og -- vil jeg si -- arkaisk, hvor i Norge sies det "slå i hel menn"? Føler meg ganske trygg på at denne dialekta var temmelig godt bevart

fra foreldrene, uten noen påvirkning fra byen (Stavanger?). Prøvd å skjønne hva gubben sa, men måtte ha teksting.

Noen av mange spørsmål jeg sitter igjen med, må se det om igjen et par ganger, en slik dialekt oppleves ikke ofte :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så også programmet og det var kjempebra!

Men hvor så du at det ble sagt 1% tap av sau, Fjellfinn? Jeg syntes det ble sagt at han hadde opplevd å miste ett lam til kongeørn en gang og det var alt, selv om det også var jerv som streifet forbi.

Han hadde et nyansert bilde på dette med rovdyr - og bra er det.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så programmet ja!

1) 1 - en - prosent sautap, i område med jerv og ørn - utrolig

2) Hvordan fant disse gjeterne fram med kun kart (hverken kompass eller gps kunne han bruke) -- stjernehimmelen muligens, men nå er vi på Vestlandet!

3) Språket var gansk spesielt og -- vil jeg si -- arkaisk, hvor i Norge sies det "slå i hel menn"? Føler meg ganske trygg på at denne dialekta var temmelig godt bevart

fra foreldrene, uten noen påvirkning fra byen (Stavanger?). Prøvd å skjønne hva gubben sa, men måtte ha teksting.

Noen av mange spørsmål jeg sitter igjen med, må se det om igjen et par ganger, en slik dialekt oppleves ikke ofte :roll:

Det stemmer nesten med et tap på 1%. I følge sauefolk, så er tapet på heiebeite 1,5% mot 3% ved heimebeite. Forskjellen skyldes mer sykdom på heimebeite.

Heia er en livsstil for mange sauebønder, og mitt inntrykk er at en del ungdom tar etter.

De fleste sauefolkene er svært godt kjent i sitt område. I sauesankingen går de over det hele med finkam. Forøvrig bruker de mange flere navner enn det som vi "vanlige" turister får med oss, og mange av disse beskriver steder eller formasjoner, slik at det er mulig å kjenne seg igjen selv om det er et nytt område.

Dialekten var typisk, og blir fortsatt brukt av mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig program, kunne godt tenkt meg å levd slik en sommer. Ikke de villeste fjellene, men for et utrolig koselig terreng.

Ja, det er et veldig flott område. Lett å gå i, og mye fint å se. Ganske variert landskap. Vil du ha litt mer trim går du bare på tvers av terrengformasjonene og stiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(noen som vet om en kan opp dette i full skjerm?)

Høgreklikk på filmen, vel Zoom og Full skjerm.

Forøvrig eit flott program og eit flott fjellområde. Fekk lyst å legge turen dit sjølv ein gong. Ser også på kartet at viddene her er store, kanskje eit litt undervurdert fjellområde for folk utanfor Rogaland/Agder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2) Hvordan fant disse gjeterne fram med kun kart (hverken kompass eller gps kunne han bruke) -- stjernehimmelen muligens, men nå er vi på Vestlandet!

Å orientere etter kart på barmark er ingen vanskeleg kunst. I god sikt, er det vel ingen som har bruk for kompass og GPS, så stjernehimmelen er nok ikkje nøkkelen her.

Det er i dårleg sikt det kan vera utfordrande. Men det er tross alt bare å følge linjene i terrenget/kartet. Særleg vasskanten kan vera til hjelp, både for å lede ein fram og for å finne ut nøyaktig kvar ein er. Sjølv ein liten pytt kan vera attkjennande på kartet etter ein runde eller to rundt pytten. Og dersom ikkje pytten er sirkelrund, har ein også moglegheit til å orientere kartet gnaske nøyaktig. Det kan riktignok vera omstendeleg og tidkrevande i enkelte tilfeller, og vegen kan verta lang. Men når ein i tillegg er godt lokalkjent kan ein også kjenne detaljar som ikkje er på kartet, ein liten varde, ein spesiell stein osv.

Å gå beint i forhold til vindretninga kan gå bra over lange avstandar, men ein kan også verta grundig lurt av svært lokale variasjonar på grunn av terrengformasjonar.

GPS kan sjølvsagt raskt fortelje deg kvar du er, og kompasset kan vise deg kor den beinaste vegen er, men kartet og tålmodigheit er faktis nok på barmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er null kjent i de traktene der, men jeg planlegger å gå Norge på langs etappevis fordelt over flere år med start på Lindesnes. Ligger dette området naturlig til for besøk ved en slik tur eller er det mye omveier. Er det noen som vet om et oversiktskart over dette området på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er null kjent i de traktene der, men jeg planlegger å gå Norge på langs etappevis fordelt over flere år med start på Lindesnes. Ligger dette området naturlig til for besøk ved en slik tur eller er det mye omveier. Er det noen som vet om et oversiktskart over dette området på nettet?

Området er helt kurant for en Norge på langs etappe. Det er et smalt langt område som er relativt lite brukt. Etter å ha vandret her iflere ganger midt i fellesferien har jeg enda til gode å treffe noen folk utenfor turiststiene.

Mange velger å tusle den første etappen fra lindesnes til Ljosland i Åseral på asfalt, og deretter krysse Setesdalvesthei til Haukeli.

For kart og annen info se:

http://www.svr.no/Modules/alldocuments_k.aspx?Category.ID=1291

Spør meg mer konkret viss det er noe mer du lurer på om heia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.