Gå til innhold
  • Bli medlem

Turklær - trenger å oppgradere


mila

Anbefalte innlegg

Ønsker å høre litt om andres erfaringer når det gjelder turklær, og hvilke anbefalinger dere kan gi. Jeg skal gå Wainwright's coast to coast walk (Nord-England på tvers) i september, og innser at dette kan være et puff til å kvitte seg med den gammeldagse fjellanorakken og ditto bomullsbukser.

Har aldri brukt skall/mebranbekledning, fjellanorakken har vært super i tørt vær og jeg har et Patagonia regnsett som supplement. Tenker å gå over til noe lett, vindtett og vannavvisende/vanntett, men ønsker selvsagt supre pusteegenskaper i tillegg. Jeg liker ikke så veldig godt de figurnære plaggene som har vært trenden de siste åra, er mer fan av lag på lag under jakka.

- Finnes det skall/membranklær som er litt mer romslige?

- Holder det med med f.eks. en jakke og bukse i goretex e.l. til en 14 dagers fottur, eller må man regne med å skifte til regntøy uansett hvis det regner i timevis?

- Må også ha meg ny dagstursekk, noen anbefalinger her? Er 160 cm høy, liker sekker med mange lommer.

Har noen gått denne turen, så setter jeg stor pris på å høre erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
- Finnes det skall/membranklær som er litt mer romslige?

Tror ikke det, men man kan bare kjøpe en størrelse større og så får du det mer romslig.

- Holder det med med f.eks. en jakke og bukse i goretex e.l. til en 14 dagers fottur, eller må man regne med å skifte til regntøy uansett hvis det regner i timevis?

Hvis det regner i timevis vil ikke en gore-tex jakke være tett. Det eneste som funker er Olje-regntøy, men det regntøyet puster ikke så du blir like våt.

Hvis du først skal invistere i et gore-tex sett vil jeg anbefale Norrønas Trollveggen. PacLite utstyr tåler mye mindre og slipper fortere inn vann når det regner. Trollveggen sett er ment for klatring så det er robust, det har bra med luftemuligheter og siden det er tykt slipper det ikke inn vann så fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gode erfaringer med bergans dermizax. Puste bra, selv om det blir skitten. Tørker fort. Har nå bergans dynamic jakke, tynn jakke. og istind buksa, litt tøffere stoff .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du først skal invistere i et gore-tex sett vil jeg anbefale Norrønas Trollveggen. PacLite utstyr tåler mye mindre og slipper fortere inn vann når det regner. Trollveggen sett er ment for klatring så det er robust, det har bra med luftemuligheter og siden det er tykt slipper det ikke inn vann så fort.

Jeg har motsatt erfaring av Marcen. Syns mitt Norrøna Paclite Falketindsett holder regnet bedre ute enn mitt Trollveggensett.

Samtidig syns jeg Paclitesettet puster dårligere, faktisk mye dårligere enn Trollveggen.

Når det gjelder mekanisk slitasje er jeg helt enig med Marcen. Paclite tåler ikke veldig mye.

Iom at du har et bra regnsett fra før mila, syns jeg du skal vurdere Softshell!

Puster langt bedre enn Goretex, tørker fort og veldig behagelig å ha på kroppen.

Med Softshell og regnsettet ditt har du et supert året rundt antrekk.

Lykke til i Nord-England :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har motsatt erfaring av Marcen. Syns mitt Norrøna Paclite Falketindsett holder regnet bedre ute enn mitt Trollveggensett.

Samtidig syns jeg Paclitesettet puster dårligere, faktisk mye dårligere enn Trollveggen.

Når det gjelder mekanisk slitasje er jeg helt enig med Marcen. Paclite tåler ikke veldig mye.

Iom at du har et bra regnsett fra før mila, syns jeg du skal vurdere Softshell!

Puster langt bedre enn Goretex, tørker fort og veldig behagelig å ha på kroppen.

Med Softshell og regnsettet ditt har du et supert året rundt antrekk.

Lykke til i Nord-England :roll:

Trollveggen skal holde vann bedre ute enn Paclite sett. Hvis man ikke har impregnert tøyet i det siste, så kan det ha mye å si. Hvis regnsettet ditt funker fint, burde du som Håvard sier å kjøpe Softshell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom Paclite både puster relativt dårlig og er mer utsatt for mekanisk slitasje, så er ikke dette noe for meg.

Softshell var kanskje en idé! Har et par Salomon trail runners i soft shell, og de tørker utrilig kjapt. Sluttet helt å bruke joggeskoene mine i goretex etter at jeg kjøpte salomon-skoene. Kan ikke fordra følelsen av å være klam.

Noterer meg Norrøna Trollveggen. Når det gjelder Bergans dermizax så kan jeg sikkert prøve ut ei sånn jakke på en tur eller to, venninna har en sånn.

Tusen takk for gode og kjappe svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mila skriver:

Kan ikke fordra følelsen av å være klam.
Da vet jeg ikke om skallklær er tingen for deg. Har du noen kilo i sekken, og går oppover, blir det klamt med goretex, dermisax, event, precip for å nevne noen membraner.

E-vent jakka mi "puster" hakket bedre enn pacliten og XCRen, men ikke i nærheten av bommullsanorakken min. Likevel, England kan være vått og kaldt i september, ved vedvarende regn og lav temperatur er skalljakker å foretrekke. Jeg går ofte med skallbukse (XCR for slitestyrke) med en ullunderbukse under, ull-t-trøye og en softshell eller bommullsanorakk over i yr. Begynner det å regne mer skifter jeg til en lett skalljakke. Paclite-jakker har klart dårligere slitestyrke enn XCR-jakker, men de koster mye mindre, og slitestyrken er god sammenliknet med de fleste andre jakker. De tar ofte mye mindre plass og har lavere vekt enn XCR.

Patagonia bruker ofte precip som membran. Den er relativ god, men de jeg kjenner som har den har opplevd at den slites relativt fort. Hvis jakken din fremdeles fungerer er jeg ikke sikker på at du vil oppleve den veldig store forskjellen mellom jakka du har og en ny skalljakke. Er regntøyet uten membran er forskjellen stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patagonia regnsett som supplement

Jeg synes du skal fortsette med det :-) Bergans' dermizax-membran er fin fint det, men klamt blir det når man går langt og lenge...

Amen til softshell ja, ta en titt på Patagonias Ready Mix jakke og Guide bukser, kona har det settet og hun gliser hver gang det er i bruk. Selv har jeg Norrønas Falketind jakke og bukse i softshell, litt kraftigere stoff enn på de Patagonia-modellene jeg nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Finnes det skall/membranklær som er litt mer romslige?

Norrøna Recon er en romslig dress med god bevegelsesfrihet og passform. Samtidig har bra innstrammingsmuligheter. Jeg har denne og er godt fornøyd.

Har kanskje ikke like cool look som 71 grader nord klær sånn hvis det er avgjørende, men god og solid er den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært rundt og prøvd noen jakker nå. Trollveggen hadde ikke de to butikkene jeg var innom, men har prøvd noen i softshell og dermizax. Alle i softshell ble for figurnære til at jeg fant det komfortabelt. Dette er muligens en vanesak, men jeg tør ikke å ta sjansen på det. Rart at jeg ikke liker det i grunnen, for jeg hører absolutt til i den slankere enden av skalaen. Prøvde Bergans Breveggen og Luster, og Norrøna Falketind, og likte Breveggen veldig godt fordi den var såpass romslig. Føltes overraskende lett også, er jo en ganske tung jakke reint vektmessig. Muligens litt "over the top" mtp at turen min er tidlig på høsten og at det sjelden blir så veldig kaldt her jeg bor, men den føltes i hvert fall ok.

Prøvde også en Nordmarka anorakk, det er jo mer i min gate og uansett et plagg jeg tar på meg så sant været tillater det. Bestilte fra nettbutikk i etterkant til 490 kr. Kanksje jeg bare skulle bestille 7-8 stk. så jeg ikke risikerer å ikke få tak i ved ev. produksjonsstopp. :?

Igjen, tusen takk for at dere tar dere tid til å svare så informativt og grundig som dere gjør! God (tur) helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, det var en nyttig opplysning! Og egentlig veldig logisk; jo kortere vei, desto hurtigere transport.

Skal se om jeg kan få lånt en jakke softshell fra noen, sikkert en i vennegjengen som har en. Herregud, jeg klarte å slutte å røyke en gang, må vel klare å venne meg til en endring i klesveien også.

Takk for påminnelsen, Håvard!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakke, Anaconda. Koster 2500 kr. Buksa som "hører til" heter Viper. Koster ca 1500 kr.

Begge plagene er i 3-lags Sympatex og er veldig slitesterke!

Selges hos NFM. Her er nettbuikken til NFM. Naviger deg til tekstiler, deretter til jakker eller bukser. Her finner du Anaconda jakka og Viper buksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.