Gå til innhold
  • Bli medlem

tips til helgetur ved finse, hallingskeid... eller?


Anbefalte innlegg

hei

skal prøve få til helgetur (lørdag og søndag på ski) med start og slutt langs bergensbanen.. øvrige som er med er ikke hysteriske milslukere, men vanlig dagstur går nok fint.

også er det selvfølgelig det værmessige som må sees an.. men håper noen kan komme med tips.

har tenkt noen alternativer

finse - geiteryggen - hallingskeid

finse - raggsteinsdalen - haugastøl

finse - krækkja - haugastøl

eller andre anbefaleringer ?

kan noen si noe om hvilke av turene som er harde, værutsatte, kuperte...?

takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skarverennsløypa er en grei tur på 37 km. Finse- opp tre km mot nord så østover i lange utforkjøringer - flater og noen få stigninger før det går nedover mot Ustaoset. Denne turen klarer alle. I fint vær en flott fjelltur. Så en kald en der før man drar videre :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen Finse-Krekkja-Haugastøl er fin. Fra Finse til Krekkja er godt over 2mil. Jevn stigning opp mot Brattefondvannet. Derfra litt opp og ned, før du kjører relativt bratt ned mot Finnsbervannet. Du får igjen en bratt oppoverbakke, før det flater ut når du går over Drangeidfjorden. Jeg har bare gått turen i tett tåke og stiv kuling, men synes turen var fin. Om dette stykket er drøyt, får du en lett tur fra Krekkja til Haugastøl. Drøye milen, siste biten mye nedover til Haugastøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå på vårparten så er Hallingskarvet på langs den beste turen i området!

Men, det forutsetter at været er strålende og turkameratene aksepterer en primitiv steinhytteovernatting. Fra Finse til Ustaoset er det nok litt over 5 mil, så jeg antar at en overnatting i Lordehytta (i skaret øst for Folarskardnuten) vil være mest aktuelt for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller enkleste, hvis dine venner ikke er voldsomt spreke, er å gå tur-retur Geiteryggen fra Finse. Opp med morgentog, gå til Geiteryggen gjennom Kyrkjedøri. Retur neste dag over Omnsbreen, litt kortere. Dette er en helt ok og fin tur, lang nok for de mer erfarne, kort nok til at de andre holder følge. Legg evt inn topptur til Skarvet eller bare St Paal., etter forholdene trygg (det er tross alt høyfjell), og uten å måtte løpe på noe vis. Geiteryggen stor og koselig hytte med sivilisert middag og det hele. Dere kan også returnere til Hallingskeid istedenfor Finse, det er litt lenger og litt vestligere, med det det måtte medføre av vær og føre. Og sjekk om toget stopper der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Makaroni et eller annet :cry:

Hvis det er slik at turen skal gå denne helgen (altså i morgen lørdag 12.04 og søndag 13.04) så har Bergen Turlag fellestur i disse trakter. De skal ta morgentoget oppover lørdag til Finse og gå til Geitryggshytta denne dagen og videre ned til Hallingskjeid søndag. Det er sikkert ikke noe problem mtp overnatting, men på denne traseen vil du i alle fall treffe et større turfølge 8)

God tur!

Med hilsen

Fjellogfjordtaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå på vårparten så er Hallingskarvet på langs den beste turen i området!

Den turen er jeg virkelig tent på, kanskje jeg skal vurdere den i slutten av mai. Foreldrene mine tok den turen, tok nattoget til Finse og gikk opp skråningen i natten før de la seg under åpen himmel på en bar flekk. Resten av veien kan man nyte med utsikt over vidda, endestasjon er vel Ustaoset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den turen er jeg virkelig tent på, kanskje jeg skal vurdere den i slutten av mai. Foreldrene mine tok den turen, tok nattoget til Finse og gikk opp skråningen i natten før de la seg under åpen himmel på en bar flekk. Resten av veien kan man nyte med utsikt over vidda, endestasjon er vel Ustaoset?

Du kan gå til Ustaoset eller Geilo. Jeg gikk turen i slutten av mai et år, da var snøen ganske råtten, så vi hadde en ganske tung tur, tråkket mye gjennom. Men knallflott, da! Anbefales absolutt. Første dag fra Finse til Lordehytta, dag 2 til Ustaoset. Vi hadde med telt, men siden Lordehytta var tom, la vi oss inne. Det ble en blandet fornøyelse, det var fuktig der inne, rant litt inn osv. Vi konkluderte med at det hadde vært triveligere i teltet (det var godt vær), så vurdér det (og det kan jo være noen som har "tatt" hytta, også).

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Gjest Mareng

Jeg skal snart til finse. Ankommer kl 19:30 fredag om noen uker, og tar toget hjem igjensøndag kl 17 fra samme stasjon (kan endres).

Noen tips til en fin rundtur? Vi skal sove i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Jeg skal snart til finse. Ankommer kl 19:30 fredag om noen uker, og tar toget hjem igjensøndag kl 17 fra samme stasjon (kan endres).

Noen tips til en fin rundtur? Vi skal sove i telt.

Hvor langt vil du gå? Gikk til Appelsinhytta (nødbu) ved Hardagerjøkulen fra Finse i januar. Det er ca 5km og litt småkupert. Det tar ikke hele dagen å gå så det er jo en kort tur om du er skivant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 timer siden, Prebb skrev:

Hvor langt vil du gå? Gikk til Appelsinhytta (nødbu) ved Hardagerjøkulen fra Finse i januar. Det er ca 5km og litt småkupert. Det tar ikke hele dagen å gå så det er jo en kort tur om du er skivant.

Tja. Det blir første tur med transportpulken, jeg er vant med barnepulk og skiturer i meget kupert terreng fra før. Han jeg går med er i meget god form, men ikke like dyktig som meg når det blir bratt.

Men avhengig av føre, kanskje omkring 20 km på lørdag og søndag. Tenker vi går i ca 9 timer, og tar den tiden vi trenger. Gjerne i terreng som ikke er alt for kupert.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.