Gå til innhold
  • Bli medlem

Snota


Smygoll

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt meg på snota for første gang førstkommende torsdag. Lurte på om det er merket løype opp til toppen?

Hvor lang tid må man beregne på turen? Kommer vel selvsagt en del an på form og føre.

Noen som har vært der nylig, som vet hvordan forholdene er?

Er takknemelig for alle tips om denne turen:) Skal gå ut ifra Gråsjøen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Fjellfinn
Hei!

Har tenkt meg på snota for første gang førstkommende torsdag. Skal gå ut ifra Gråsjøen

Det blir Snota vær til helga du - da må du være klar!!! Merka og merka løype, det er supre spor der oppover nå antar jeg.

Et fantastisk føre akkurat no, kald puddersilkeføre om morgenen ved Gråsjøen, oppi Snota varer kaldføret hele dagen akkurat no.

Skal vi se - 4-6 timer opp, 1-2 timer ned om føret fortsette å være like fantastisk som nå, Snota turen er 23 km.

Beregn 8-10 timer på turen, så har du bra tid (litt avhengig av hvor god du er til å renne nedover...)

Dette er 17 mai 2003, ganske likeens nå, kanskje enda mer snø akkurat nå:

http://www.itrollheimen.net/index.php?option=com_gallery2&Itemid=102&g2_itemId=6126

Torsdag -- om du kunne utsatt til fredag? Fantastisk melding for akkurat den dagen!

Legger ved et bilde fra Vidmyrene idag, sånn ser føret ut øst i Trollheimen akkurat no.

God tur!

post-511-133474522362_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også tenkt på Snota i morgen, (fredag), men er litt usikker på selve turen. Har også tenkt å ta med turkameraten min, labradoren Phil, og lurer på om det er en grei tur.

Hvor er beste utgangspunkt ?

Er det "merket" løype, hvor lang er turen, og evt rasfare.

Tips taes imot med takk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Har også tenkt på Snota i morgen, (fredag), men er litt usikker på selve turen.

Tips taes imot med takk....

Det spørs om labradoren er fet...

Snota er altså en bratt 8 timers tur på 23 km. Mange tar ikke av fellene på NEDtur til Svartvatnet -- det sier litt om brattheten oppi hengene. MEN vanlig gode fjellskiløpere som kan å styre sine gode brede ski, har INGEN problem.

Utgangspunktet er Gråhaugen, du kjører ned Rindal og tar opp Folldalsvegen ved Kvammen. Kjør så langt Folddalsveien går innover, men helt oppe ved Gråsjødemningen sving av ned til damfoten til venstre, ellers havner du "uti" sjøen... Kjør til Gråhaugen og parker ved dasset nedved Småbåthavna. Anbefaler deg å skigå veien innover, mange går riktignok på skrå opp helt fra Gråhaugen, og høgt oppi bratta, men det slepper av og til ras fra Tindfjellet (spesiellt no), den vanlige traseen er merket med blått her:

http://www.itrollheimen.net/index.php?option=com_gallery2&Itemid=102&g2_itemId=6082&g2_imageViewsIndex=1

Som andre bratte heng, så kan jo LitjSnota drysse litt, men oppe ved breen er det vel trygt antar jeg.

Sommermerking (vanlig rød TT), men det er ganske sikkert løyper no.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er turen 23 km en vei, ellert tur retur ?

Labbisen er ikke feit, og godt trent. Som du ser på "bildet mitt", så "pissa" han på "piggen", og vi har gått masse på ski i vinter. Han har også, som en av forholdsvis få hunder, vært opp på Storsylen.

Er det litt skummelt å gå turen alene, eller er det greit ?

Og evt er det greit å for eks telte i området hvis man ønsker det ?, og evt har du noen tips ?

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snota burde ikke være noe problem for hunden din. Jeg har hatt med hund der selv. Pass på skavler i toppområdet, og eventuell dårlig is på vannene. Vi fant oss en bar kolle å telte på ved Gråsjøen, men det var i begynnelsen av Mai. Det er vel neppe bart der nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Fjellfinn
Er veien kjørbar helt inn til Grøsjøen nå?

-Øyvind

Vær du trygg!

Skal ikke ditopp selv, men regn med at 1. mai blir det folksomt oppover! Bra værmeldig også. Vær obs på gjennomslagsføre, det har ikke vært nattefrost i det siste....

Breen antar jeg at er helt trygg, i normal år så går vi skitur over den helt til slutten, i år er det ekstra mye snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det mulig å kjøre bil til topps. Hørte at noen japanske turister var kjørte opp på snota og tron i fjor sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Er det fortsatt snø nok til å gå på Snota til helga?

Mer enn nok!

Nyydelig skiføre akkurat no!

PS

Tron eller Tronden, regnes ikke som topptur lenger, med sendemast for det ene og andre, så er det helårs drifitsvei opp dit :wink:

Men ihuga toppturister går no allikevel:

http://www.fjelltur.no/alvdal/5-topper/tur-01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Fjellfinn
Er det mulig å gå på ski til snota den 17mai?

En vanlig foreteelse her på Nordmøre, også i årets 17. mai, selv om ting tyder på regn i år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en webside som har webcams som peker mot bl.a. dammen ved Follsjøen/Gråsjøen og Snota, kan være greit om man lurer på snøforholdene :shock:

http://webcam.svorka.net/duvasen/

Akkurat nå ser det ut til å være pøsregn og tåke, men om sola titter fram skulle det ikke forundre meg om det ligger nysnø ganske langt ned i terrenget. 10. mai var det helt nydelig vær, og skiføre helt ned til parkeringsplassen nede ved Gråsjødammen. (måtte bære skiene noen få meter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Her er en webside som har webcams som peker mot bl.a. dammen ved Follsjøen/Gråsjøen og Snota, kan være greit om man lurer på snøforholdene :shock:

http://webcam.svorka.net/duvasen/

Akkurat nå ser det ut til å være pøsregn og tåke

... ser det ut til ???

Sukk :shock::roll:

Javel, jeg har linka ut til denne fra hjemmesida mi, det første bildet i andre rekka viser jo Snota så vakkert, noe omtrent sånn:

http://www.itrollheimen.net/index.php?option=com_gallery2&Itemid=102&g2_itemId=9659

(9. mai 2008, en serie av godværsdager...)

Noen som har sett websider med _vellykkete_ løsninger på å ha slike webcam på forsida (frontpagen)?

Kunne vært kjekt med et slikt bilde på forsida sammen med værmeldinga fra yr.no, i to små bokser ovom hverandre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.