Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags spor er dette?


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kommet inn etter en fin tur i Lillomarka i Oslo.

Det var fin sporsnø etter natten snøfall. Jeg kom over noen spor som jeg ikke har sett før.

Sporene var ca 6-7 cm brede, alle tærne var plassert ved siden av hverandre, og klørne var synlige.

Bak tærne var det en bred og kort "pute". Det så ut som forbeina og bakbeina hadde litt forskjellig størrelse. Det så også ut som det var ulikt antall tær; 5 og 6. På de største avtrykkene var det antydning til en liten pute bak den brede og korte puten. Terrenget var bratt, med tett og stor gran/furuskog.

post-4229-133474521768_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grevling.

Typisk er at alle tåputene ligger helt foran tredeputen, i en grunn bue som ikke drar ned på sidene av tredeputen.

Bak den store nyreformede tredeputen ligger et lite rundt hælavtrukk, noe som gir sporetavtrykket et trekantet inntrykk,

med spissen vendt bakover.

Bakfot ca. 6x5 cm (lengde x bredde), forfot 6x5,5, inkl. klør.

Kan bli litt større på løst underlag, eller hvis mer enn døgngamle spor på snø u/ milde forhold, der sporene eser ut v/ avsmelting.

Klørne kan bli ganske lange, og vises gjerne adskilt fra tåputene.

Men hvis dyret går på underlag av varierende hardhet, og/eller sklir og klorer i ujevnt lende,

kan kloavtrykkene kunne forveksles/blandes med tåavtrykkene.

Noe du sannsynligvis har gjort her, idet grevlingen kun har 5 tær på alle ben.

Ingen dyr har vel 6 tær, såvidt jeg vet... (unntatt Lundehund da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.