Gå til innhold
  • Bli medlem

Montere oppbyggingsplater på fjellski


Øystein_S

Anbefalte innlegg

Annonse

Kjem litt anpå kva binding du har, men dei fleste Rottefella får ein vertfall kjøpt plate på 10 og 30mm til..

Ellers har eg høyrt om folk som har kutta til ein bit av ei skjærefjøl av plast...

Lim og skruer bør du kunne få kjøpt på din lokale sportsforretning, eller på nett...

Dersom du monterer i allerede brukte hull, så bruk rikelig med lim!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

det er meg med skjærefjølen!!

Muligens må du ut og finne lengere skruer i jernvarebutikken. Jeg valgte da med torx, da dette er veldig bra! Det kreve da, at du har torx-bit med deg på lengere turer for rep.

Lim for å holde og for å tette hullene vanntett:

Araldit / epoxy: holder veldig bra, men du kan NESTEN ikke demontere! (Dette bruker jeg for rep. av umulige og utsltte skruhull!)

Polyurethan ("svulmelim" blannt venner): Holder OK, vantett/-fast og kan demonteres! (binder på metall!)

Vannfast hvit snekkerlim ?? no good, binder ikke på metall=skruen!

hilsen elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Oppbygingsplatene (10mm) hever 75 mm bindingen opp slik den IKKE skraper i siden av oppkjørte løyper, hvilket er ganske irriterendes!

Desuten hielper de noe på kantingen av skia i utforkjøring.

Telemark-essene bruker langt tykkere plater for å kante skia ennda mer!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Oppbygingsplatene (10mm) hever 75 mm bindingen opp slik den IKKE skraper i siden av oppkjørte løyper, hvilket er ganske irriterendes!

Desuten hielper de noe på kantingen av skia i utforkjøring.

Telemark-essene bruker langt tykkere plater for å kante skia ennda mer!

Hilsen Elgen

Riktig, på mine telemarksski har eg alt frå 10mm til 30mm heveplater, noko som gjer at skia er lettare å få på kant, og dermed også lettare og svinge med!

Free your heel, free your mind!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Løfter denne gamle tråden, da jeg ikke har fått ut fingern for å få montert slike plater enda.

Monteres bindingene oppå disse platene? Hvis ikke vil det vel bli en 10mm kant fra platene og ned til bindingene og dermed ubehagelig å gå med?

Noen som har bilder av ferdig monterte plater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro du finner en sportsbutikk i nærheten som har og monterer dette til deg (bindingen oppå platen) for en rimelig penge. Og; det fungerer i nedoverbakkene. Vurder også hælløfter som passer til Rottefella sine plater og avlaster achillesen litt i brattbakkene oppover med feller (ikke bruk de for lenge om gangen, variere).

post-4080-133474590367_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindingene monteres oppå platen ja. (hva skulle ellers vært vitsen...?)

Jeg tror ikke platen bruker samme skruehull som bindingen, så her må du nok borre litt, og husk på å tette igjen de gamle hullene.

Til rottefellaplatene følger det med egne skruer, og hvis du borrer nye hull som ikke er alt for store funker det helt utmerket med trelim.

Fordelen med fabrikkplater er at du ikke trenger lengre skruer enn på bindingen.

Ved bruk av skjærefjøl må du ha lengre skruer, noe som fører til mer kraft på skruen (tror det blir en slags vektarm, men er litt usikker på fysikken her)

Har opplevd å trekke binding med skjærefjøl ut av skien, som ble delt i to, men her hadde jeg riktignok dobbel skjærefjøl, det kan tenkes det går fint med enkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vinner man ved å forhøye bindingen?

Jeg skjønner at ved fast underlag (preparert bakke eller hard snø på topptur) skrubber man ikke bindingen så mye nedi underlaget. Dermed unngår man å redusere kantgrepet og redusere glien.

Og hvis man går i preparert løype, noe jeg skjelden gjør med fjell- eller toppturski.

Men i mer eller mindre grad av løssnø, spiller det noen rolle da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel for at det skal bli lettere å kante skien, og dermed lettere å svinge (telemarksving).

For min del er det for å unngå at bindingen subber i låma. Drar ungene i pulk en del om vinteren, og da bruker jeg fjellskia, fordi de har stålkanter. Da får jeg bedre kontroll og det er lettere å bremse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at det blir lettere å kante skien, men er det vanskelig i utgangspuktet da?

Av utfordringene ved telemarkkjøring er det å utføre kanting det siste jeg tenker på. Balanse er en større utfordring, og den blir ikke bedre ved å heve tyngdepunktet med plater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at det blir lettere å kante skien, men er det vanskelig i utgangspuktet da?

Av utfordringene ved telemarkkjøring er det å utføre kanting det siste jeg tenker på. Balanse er en større utfordring, og den blir ikke bedre ved å heve tyngdepunktet med plater.

Mer kanting gir mer grep, lettere manøvrerte ski, så en slik liten oppbygning er nok kun positivt.

Kanting har mye å si for balansen, det er lettere å stå godt på begge beina når skia går dit man vil.

Disse 15mm har ikke så mye og si for balanse heller, hadde det vært 40mm kunne jeg vært med på tankegangen.

Dessuten slipper man mye subbing i spor for de av oss som er borti de innimellom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterte 10 mm Rottefella oppbygningsplater og hælløftere før årets vårskitur. Løsning fungerte bra.

Ingen boring nødvendig foran, samme skruehull. Det fulgte med skruer. Siden dette skal sitte maks brukte jeg Araldit. Fordelene med plater er allerede nevnt, i tillegg blir kanting i skrått terreng på isete/hardt underlag tryggere. Men det viktigste for meg var at jeg da kunne sette på hælløftere bak (rottefella) som bygger like mye (her måtte det bores nye hull). Det gamle hullet ble fylt med araldit og plastplugg (og disse får du i sportsbutikken i alle regnbuens farger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også montert 10mm plater. Som nevnt over følger skruene med, og det er veldig enkelt å bytte. Hvis det skal brukes Araldit bør man blande noe mindre herder for ikke å få for sprøtt lim.

Noen som vet hva slags lim sportsforretningene bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er en variant av trelim, stort sett. Men det finnes også de som bruker araldit/epoxy på forespørsel.

"skilim" hehe

En liten NB,

Det er såpass mye sluntring ute å går på bakrom i den jevne butikk att jeg ikke ville satt inn ski jeg

ikke kan risikere noe galt med til hvemsolhelst :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei har på gang en liten ombygging av Madshus Glittertind med SuperTelemark. Har bestilt oppbyggingsplater (10mm) og hælløftere. Jeg vil gjerne ha de hælløfterne som kan justeres i to høyder, altså den modellen som heter Tele Hælløfter, som er en metallbøyle+plastbit som kan vippes enda et hakk opp. I katalogen til Rottefella står det at den passer bare til Cobra-bindingen. Men Oslo Sportslager påstår at den passer også til oppbyggingsplatene. Noen som har prøvd?

Ser at G3 har en hælløfter med to forskjellige etasjer, og de selger også bøyler i forskjellige høyder løst. Noen som har erfaringer med disse? Og: Jeg innbiller meg at det er veldig lurt med to forskjellige høyder, da jeg på mine turer går i mange forskjellige stigningsgrader.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en cobrabinding med hælløftere med "to etasjer". Den plastdingsen man vipper opp for å forhøye ekstra har ramla av mange ganger. Bare flaks at jeg ikke har mistet dem. En dårlig patent, spør du meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har på gang en liten ombygging av Madshus Glittertind med SuperTelemark. Har bestilt oppbyggingsplater (10mm) og hælløftere. Jeg vil gjerne ha de hælløfterne som kan justeres i to høyder, altså den modellen som heter Tele Hælløfter, som er en metallbøyle+plastbit som kan vippes enda et hakk opp. I katalogen til Rottefella står det at den passer bare til Cobra-bindingen. Men Oslo Sportslager påstår at den passer også til oppbyggingsplatene. Noen som har prøvd?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.