Gå til innhold
  • Bli medlem

Femundsmarka sommeren 2008


Trøndern

Anbefalte innlegg

Planlegger en tur til Femundsmarka sammen med noen kamerater til sommeren. Ingen av oss har tidligere vært i området og har derfor noen spørsmål.

Ingen av oss er over 18 år har derfor ingen mulighet til å kjørebil. Hvordan er den beste måte å komme seg fra Trondheim og til et fint utgangspunkt som gir oss mulighet til å komme langt uti Femundsmarka? Er toget det beste alternativet? I såfall, hvor langt tar vi toget?

Vi lurer også på hvor det er storfisk og hente?!

Hvilken tid av sommeferien er marka på sitt beste med tanke på mygg osv?

Håper på gode svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som flere sier, tog til Røros og buss derfra til Synnervika. Bussen går 08.15 på morgenen og er i Synnervika rett før båten går kl 09.00.

Hva storfisken angår, spørs det hva dere ser på som "storfisk". De virkelig store ruggene hører nok svunne tider til for Femundsmarka sin del, men for all del det er nå ikke bare småfisk igjen.

Mygg og knott må dere nok til en viss grad leve med uansett i Femundsmarka, men den er nok mindre plagsom veldig tidlig og veldig sent i sesongen. God tur og skitt fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært der noen ganger. Det er et skikkelig flott område. Personlig veksler jeg mellom fjellene i vest (à la Jotunheimen) og Femundsmarka. Jeg kommer alltid tilbake til dette området. I fjor var jeg der fire ganger, til sammen én måned. Hva fisket angår, er Røavassdraget bra, men nok en smule overfisket. Jeg anbefaler andre steder. Hvor som helst! Prøv!

Her er rapportene mine som ligger på dette forumet. Håper de er til nytte God tur!

Juli 2007

Juni 2007

April 2007

Påsken 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger en tur til Femundsmarka sammen med noen kamerater til sommeren. Ingen av oss har tidligere vært i området og har derfor noen spørsmål.

Ingen av oss er over 18 år har derfor ingen mulighet til å kjørebil. Hvordan er den beste måte å komme seg fra Trondheim og til et fint utgangspunkt som gir oss mulighet til å komme langt uti Femundsmarka? Er toget det beste alternativet? I såfall, hvor langt tar vi toget?

Vi lurer også på hvor det er storfisk og hente?!

Hvilken tid av sommeferien er marka på sitt beste med tanke på mygg osv?

Håper på gode svar! 8)

er selv trønder og under 18 år som skal dit i sommer. er også nysgjerrig:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mygg og fluer er det mye av uansett, og det blir man fort vant til. Derimot turister som skremmer bort storfisken på de beste fiskeplassene er ikke noe som er like lett å venne seg til. Av denne grunn ville jeg valgt å legge turen til slutten av juni (hvis det ikke blir en for kald vår). Det er jo også gøy å oppleve villmark som villmark, og ikke som Carl Johansgate,.. God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kamerat skal opp til femunden 28. juni - 13 juli nå i sommer. Herlig tid å dra på. Da tar vi kano fra elgå og opp til røa og innover. Padler vassdraget en god del innover ogs¨tar vi dypt inn i de 'urørte/uforstyrrende' tjønna. Masse mygg. Hvor storfisken er, får du ikke ut av meg. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Turen nærmer seg med stormskritt og vi har sett på flere muligheter. Vi har også forhørt oss litt omkring og sett inne på forumet. Vi ønsker å komme oss INN i femundsmarka, og vi lurer på hvordan vi gjør dette enklest mulig?

Vi har bestemt oss for å ta båten fra Synnervika. Noen som har forslag til hvor vi skal begynne turen fra? Er Elgå det beste alternativet? Håper noen har egne erfaringer rundt dette:)

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo på hva du mener med INN i marka. For meg er inn i marka områdene rundt øvre Røa. Her har du det karakteristiske landskapet med stein og krokfuruer. Området rundt Revsjøen/Styggsjøan er også gromt og med mindre folk. Et godt utgangspunkt er Røosen. Ulempen er at dette er "motorveien" de fleste bruker. Et alternativ kan være å hoppe av bussen på Langen og gå innover langs Mugga, over til Revsjøen og følge Røa ned igjen. Flotte områder! På denne ruten er det også en del åpne koier som er verdt et besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ til Røa kan være å gå av båten på Haugen. Gå videre derfra via den såkalte oasen og videre oppover langs Grøtåa. Litt avhengig av hvor mye dere har tenkt å gå og hvor lang tid dere har til rådighet kan et besøk i det såkalte "kratl-land" være interessant. Her treffer dere på noe av det mest karakteristiske av hva Femundsmarka har å by på av blokkmark og stenrammel, og derav mindre trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser på muligheten til å dra opp Røa. Vi skal jo ha med oss kano, så vi lurer på om det utrolig tungt å bære kanoen oppover der? Hvor lang tid må vi evt. regne med?

Er det noen som har prøvd å trille kanoen på en tralle oppover Røa? Er stien bred nok for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kano på tralle langs Røa er nok et håpløst prosjekt. De fleste finner ut at kanoen bæres på stien opp til Roasten, og så padler man videre. Når det gjelder Grøtåa og kano, vet jeg det er de som har padlet/bært ned Grøtåa uten at dette er noe man ser mye til. De kom via sverige, og over Vonsjøen. En ganske så kronglete bæring fra Vonsjøen og ned til Grøtåa. Et tips er å sette igjen kanoen hjemme :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg og min bror planlegger en tur innover Femundsmarka, samme område som nevnt over (grøtadalen, rogen osv).

Denne turen er planlagt fra 17-25 juni.

Er det noen som har noe erfaring om hvordan det er i denne tiden?

Tenker på:

- Mygg

- snø og is

Vi skal bevege oss til fots...

Har sommer`n kommet der da eller er det enda tidlig?

Var på selve Femunden i fjor på disse tider og da var det meget så varmt og myggen klekket de siste dagene vi var der, men det var bare 2 uker etter at isen for på Femunden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være ei fin tid det. Har vært der flere ganger på den tida og opplevd ok fiske og ingen problemer med snø og is. Fisker dere med flue kan det være litt tidlig for de store klekkingene i selve Røa.

Hvis du trykker på linken under til hjemmesida mi finner du en liten amatørfilmsnutt fra en tur rundt st.hans for 3-4 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem fra Femundsmarka i dag. Vært der i 5 dager. Vi kjørte til Elgå og padlet oppover derfra. Hvis været er bra er du ved Røa i løpet av en god padledag. Men, planlegg for hvertfall 2 ettersom været snur skremmende fort på Femunden!

Fisk var det derimot dårlig med nå. Vi fikk en ørret på rundt 2 kg, men det var det. Snakket også med mange andre i området og alle kunne fortelle om dårlig fiskelykke. Tror det er litt for tidlig. Traff faktisk Lars Monsen i kanoen da vi padlet nedover mot Elgå igjen i går. Hadde ikke fått fisk han heller og det sier jo sitt...

Uansett så har dere en fantastisk tur i vente! Vi kommer garantert til å reise opp igjen. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lot forresten kanoen ligge igjen nede ved Røa oset. Med mindre du har en lett Ally kano el.l så er det en dryg bæretur opp. Du må regne 1 tur med kanoen og 1 tur med bagasjen. Nå er jeg ikke helt sikker, men det er vel rundt 3km hver vei. Det går noen timer der, men når det er sagt så er det nok verdt det! Vi kommer definitivt til å ta med kanoen opp neste tur.

Det er også høy vannføring nå så det er begrenset med plasser du kan trekke kanoen med bagasje opp i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lot forresten kanoen ligge igjen nede ved Røa oset. Med mindre du har en lett Ally kano el.l så er det en dryg bæretur opp. Du må regne 1 tur med kanoen og 1 tur med bagasjen. Nå er jeg ikke helt sikker, men det er vel rundt 3km hver vei. Det går noen timer der, men når det er sagt så er det nok verdt det! Vi kommer definitivt til å ta med kanoen opp neste tur.

Det er også høy vannføring nå så det er begrenset med plasser du kan trekke kanoen med bagasje opp i elva.

3 kilometer hver vei er nok litt undervurdert.. Omtrent det dobbelte stemmer bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 kilometer hver vei er nok litt undervurdert.. Omtrent det dobbelte stemmer bedre!

Mulig du har rett der, knutis. Et godt stykke å bære er det hvertfall.

Vi har allerede begynt å planlegge neste tur opp, men da tror jeg vi kommer til å holde oss unna Femunden. Heller ta 10-14 dager inne i Femundsmarka. Bestiller nok kano i løpet av sommeren. Må bare finne ut hvilken størrelsen jeg skal gå for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.