Gå til innhold
  • Bli medlem

Styrkeprøven Trondheim-Oslo


LarsOH

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen tips, bortsett fra å sykle mye? Har aldri sykla aktivt, egentlig aldri sykla spesielt mye heller....Men har gått mye i fjellet og er i god form.

Hvordan gjør dere med mat og drikke under løpet? Noen deler av løypa som krever mer enn andre? Har hørt rykter om en 50km lang oppover bakke etter Oppdal...blir artig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er det noen som har noen tips, bortsett fra å sykle mye? Har aldri sykla aktivt, egentlig aldri sykla spesielt mye heller....Men har gått mye i fjellet og er i god form.

Hvordan gjør dere med mat og drikke under løpet? Noen deler av løypa som krever mer enn andre? Har hørt rykter om en 50km lang oppover bakke etter Oppdal...blir artig.

Hei!

Artig prosjekt. Syklet selv da jeg bare var guttungen (17 år) for 5 år siden. Jeg hadde heller ikke mye sykkelerfaring fra før. Kun syklet Birkebeineren et par ganger. Så racersykkelen ble kjøpt ene og alene for Trondheim-Oslo. Begynte treninga høsten før, med mye pulsspinn og noen 4-10 mils sykkelturer i uka tillegg. Når vinteren kom fortsatte jeg med mye pulsspinn (1-3 ganger i uka) i tillegg til korte sykkelturer (1-2 mil) i oppoverbakker (fra Ila til Skistua i Trondheim). Det er viktig med noen lange turer, så når våren kom hadde jeg et par turer på litt over 10 mil, én tur på litt over 20 mil samt at jeg sykla rittet Trondheimsfjorden rundt (ca 19 mil). Stort flere langturer enn det hadde jeg ikke. Disse litt lengre turene kom selvsagt i tillegg til litt kortere turer.

Når det gjelder det praktiske under løpet var jeg så heldig at mor kjørte følgebil. Ellers så er det jo mat- og drikkestasjoner under veis. Pass på å få i deg nok salt. Jeg spiste mye grovt brød med laks husker jeg. I tilleg til noen pølsemenyer på noen bensinstasjoner underveis. Husker også at et varmt måltid på Dombås var kjærkomment. Der ble det servert gryterett eller noe lignende husker jeg. Jevnlig inntak av mat og drikke er i hvert fall viktig. Finn noe du liker.Varier gjerne. Du blir fort lei alt og ingenting. Drikk før du blir tørst!!!

Jeg kom i mål på 18 timer og 57 minutt om jeg ikke husker feil.

Den 50 km bakken fra Oppdal er opp til Hjerkinn på Dovre. Den er forholdsvis slakk, så den høres værre ut enn hva den er. Syntes jeg, da.

Vær forberedt på nedturer og oppturer under veis. Jeg var pisslei på Oppdal, men 15 min senere var jeg ved godt mot igjen.

Sånn, det ble litt info skrevet i hui og hast. Må på skolen nå. Spør om det er noe mer du lurer på.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli lovlig lenge siden jeg sykla, og man finner sikkert 4500 forskjellige tips, men her er noen jeg husker i farta.

1. Lær å sykle sammen med andre i gruppe, ligge på hjul, håndsignaler, når/hvor det skal drikkes, hva som kan skje hvis du reiser deg opp for å tråkke, mens den bak deg ligger tett på..kort sagt sykkelkultur. Da blir du velkommen i de fleste grupper (bortsett fra express togene) og kan sykle mye raskere samt unngå velt.

2. Sykle jevnt og rasjonelt , men ta din tørn foran. Har du mye krefter igjen er det bare å gasse på fra Lillehammer (fortsatt 5-6 timer igjen)

3. Langturer i forkant.

4. Spise og drikke etter klokka, dvs oftere en hva man føler for.

5. Tren på å sykle med lette gir og litt høyere frekvens -> sparer knea.

6. Ett eller annet med setehøyde, mener det var at man skulle justere ned 1/2 cm før løpet ift treningshøyde.

7. Det gjør vondt her og der for alle, smil bit tenna isammen og tenk på mål.

8. Kaffe/Cola til de siste timene.

9. Gode sykkelsko og bukse

10. Rist ut og varier tråkket underveis, f.eks stå og trå når du er bakerst i feltet.

Akkurat som deg hadde jeg ikke sykla spesielt mye før, investerte i sykkel til 2500 kr :) (DBS Internationale knallrød - idag en historisk mastodont, dengang det billigste du kunne få tak i av "helracere" som rulla greit) med generell trening + 80 mil + alle matstasjoner underveis holdt det til 20 timer og kjempefin opplevelse. 2 år etter sykla jeg ca 120 mil i forkant + hadde følgebil som langet mat og klær + syklet i starten i en gruppe og det ble både lettere og raskere, tid 17 timer.

Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar...! Har en følese av at det ikke blir nok mengde trening før rittet, så det kommer til og stå på vilja og deres tips. Har heldigvis en kompis med som alltid er blid, egen følgebil og får lånt en skikkelig racer. Men det dere sa med cola og kaffe, skal cola drikkes under løpet?

Min største motivasjon kommer kanskje til å være snusen jeg skal ta i Oslo

har også hørt ett tips om å sykle med pulsklokke, slik at du får beskjed om du nærmer deg melkesyre grensen...noen som har erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten ville jeg ha satset på bananer, boller og XL-1

Når glykogen lagerene begynner å bli uttømt : gel, cola (ristet) eller kaffe. Koffeinet sies å ha en positiv virkning på fettforbrenninga. Tok selv kaffe på Lillehammer (3-4 kopper med kaldt drikke), tror det hjalp, ihvertfall så våkna jeg.

Pulsklokke på korte ritt som Birken kan være fornuftig, spesielt for å justere farten i starten. På lange løp som Tr.-Olso bør du ha minimalt med melkesyre, dvs ligge langt under terskelpulsen på 95% av løpet, og da er pulsklokke mer for å logge turen/total belastninga. Utfordringen med lange løp er mer at musklene blir trette/utmattet. Akkurat som ved lange fjellturer.

Gode langturer på sykkel i forkant er beste middel mot det. Fysiologisk er det visstnok mye positivt som skjer ved langturer (her får noen med mer medisinsk innsikt arrestere meg), men veldig kort bedres arbeidsøkonomi, økt dannelse av enzymer som brenner fett, flere kapillærer til mitokondriene osv. Denne linken, 'The Big Picture' gir deg detaljene http://home.hia.no/~stephens/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen tips, bortsett fra å sykle mye? Har aldri sykla aktivt, egentlig aldri sykla spesielt mye heller....Men har gått mye i fjellet og er i god form.

Hvordan gjør dere med mat og drikke under løpet? Noen deler av løypa som krever mer enn andre? Har hørt rykter om en 50km lang oppover bakke etter Oppdal...blir artig.

Flott at du vil prøve deg på Styrkeprøven, der har du noe å strekke deg etter, ...og lykkes du så har du noe å leve på i mange måneder etterpå.

Selv var jeg med i Styrkeprøven for snart 13 år siden, brukte 18t20min. Sykla i 17-timersfart til Hjerkinn (lå i ei stor gruppe som holdt farten oppe så jeg tjente mye på det), men så måtte jeg inn på matstasjonen og fylle opp, mens alle de andre hadde private følgebiler og kunne kjøre uten stopp, så fra da av gikk det mye i rykk og napp.

1. Av forberedelser så er sevfølgelig nok trening det viktigste. Selv er jeg gammel skiløper, så jeg hadde en god grunnkondis. Første sykkeltur hadde jeg i midten av april, og fram til start 5.august (Styrkeprøven ble utsatt til august det året pga storflom i Gudbrandsdalen) hadde jeg 425mil på sykkelen. Hadde kjempeframgang på treninga de siste 4-5 ukene før start, og satte ny rekord rundt Byneset på nesten hver økt. Den faste treningsløypa gikk stort sett rundt Byneset via Ila og opp til Skistua (tot. ca.2t/økt). Ila-Skistua har ca.430m stigning på 7-8km så der får man tatt i litt. På slutten ble det noen økter med 4 runder rundt Byneset med passering over Smistad (16,5mil – litt over 4t30min) og en 18mils-tur Trondheim- Orkanger-Meldal-Berkåk-Støren-Trondheim.

2. Det andre jeg erfarte var at matopplegget er kjempeviktig. Jeg havna i ei sterk gruppe som kjørte hardt og disiplinert, men alle (unntatt jeg) hadde selvføgelig egne følgebiler. Tok en lynrask pitstopp på Garli for å fylle opp drikkeflaska, men det ble en stressende stopp. De andre kjørte videre og jeg måtte sykle som en gal for å ta de igjen. Greidde det med nød og neppe etter 2-3km, men da var jeg helt pumpa. Hoppa derfor over neste matstasjon (Oppdal). Men på Dovre hadde jeg gått helt tom for mat og drikke, så på Hjerkinn måtte jeg stoppe, ...og da dro resten av gruppa selvfølgelig videre :? .

Har du egen følgebil så er det en stor fordel, evt. at du kommer i ei gruppe der du vet på forhånd hvor det skal stoppes for bunkring.

3. Sjekk på forhånd hvor matstasjonene er plassert (sjelden plassert langs vegkanten, må ofte sykle en avstikker på flere hundre meter før man kommer fram)

4. Gnagsår i rumpa kan være et problem. Et tips kan være å bruke Spenol, bør testes ut på trening.

5. Mange sykler i ei gruppe som kjenner hverandre på forhånd, men det går også fint an å melde seg på alene. I det siste tilfellet kan det muligens være lurt å ytre ønske om hvilken gruppe du ønsker å starte i (forventet tid m.m), og å spørre på forhånd om hvor det skal stoppes for bunkring m.m.

6. Les litteratur om Styrkeprøven og høst av andres erfaringer. Vet at det iallefall finnes 2 bøker om Styrkeprøven på biblioteket (www.tfb.no ): Arne Thoresen: ”Den store styrkeprøven” (1986) og Aksel Selmer: ”Styrkeprøven, den lange veien hjem” (2006). Sjekk etter info i kondis.no (har visst stått en artikkel der om Styrkeprøven fra en som sykla den i fjor).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er interessert i Cola & kaffe har jeg ei fin oppskrift som er velutprøvd på en god del turrenn på ski.

Forholdet mellom Kaffe og Cola skal være 4/10kaffe og 6/10cola

Start med å koke colaen (ved risting blir du ikke kvitt all kullsyra som kan være ekkel til magen under harde påkjenninger) Deretter kokes kaffeen, men den skal være ca. dobbelt så sterk som vanlig kaffe. (kok kaffe'en i vann og ikke i colaen, vann er din viktigste medspiller på turen, og uten det kommer du ingen vei.) Etter å ha kokt opp kaffeen koker du det hele sammen, heller det på ei flaske og lar det kjøle seg ned slik at det ikke er varmt når du drikker det.

Husk at dette er en drikk som kvikker deg opp no jævli og gir deg energi for ei kort stund. brødskive (trege karbohydrater) og vann/annen sportsdrikk er også viktig å kombinere med.

et tips til, skal du sykkle i gruppe er det greit å kunne pisse i fra sykkelsetet, eller holde igjen ganske lang tid. så slipper hele gruppa å stoppe bare fordi en må en snartur i veigrøfta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som noen andre her sier er det viktig å trene masse, da mener jeg ikke mangen ganger i løpet av uken, men trene laaange turer

Sykler du Styrkeprøven når du kun har syklet 2-timers turer, kan jeg garantere deg at ryggen setter en demper på opplevelsen.

Så et godt tips som allerede er nevnt her så er det å trene lange turer, da venner du til kroppen (ikke minst ryggen) å sitte lenge på sykkelen.

Hilsen Hr. Storli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.