Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimens Stetind


Anbefalte innlegg

Jeg er rimelig fersk på topper i fjellet. I fjor var jeg på Kyrkja, og sjøl om jeg synes det var litt luftig, gikk det greit. Spørsmålet mitt er om noen kan gi en sammenlikning av Kyrkja og Stetind eksponeringsmessig. Og hvordan er svaene på nordøstsida av Stetind i slutten av juli (i en normalsommer)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Enkleste vei til Stetind er nok å gå sydvestover fra Leirvassbu og komme opp fra sydøst, evt. via sydtoppen og så opp fra syd til toppen (dersom jeg ikke husker himmelretningene helt feil).

På avstand ser det noe bratt ut opp mot toppen, men det er en veldig grei rute og det bratte partiet er forholdsvis kort.

Det er fullt mulig å gå opp fra nordøst, men selve toppkronen bestiges nok enklest fra sydsiden uansett.

Tror ikke eksponeringsgraden er så veldig ulik på Kyrkja og Stetind (i Jotunheimen ;-) ). ...

Tror nok du kommer greit opp en normal julidag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra sør (her nevnt sørøst) er det veldig greit. Forsåvidt enklere enn Kyrkja... Følg anleggsveien innover Gravdalen (fra Leirvassbu) forbi Gravdalsfonni og derfra rett opp mot toppen, skrå forbi topp 1985 og videre til topps. Siste biten brattest, men ingen problemer hvis du har gått i fjellet før! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått turen opp på Stetinden fra nord. Forholdsvis greit oppover langs nordryggen, men noe utsatt mot toppen. Ruta fra sør er nok enklere.

Svaene mot nordøst anbefales ikke. Her er det svært utsatt. Jeg la returen via snørenner mellom svaene, så jeg vet hvordan det ser ut der. Effektiv retur; de første 300 høydemetrene gikk på under 6 minutter ;-) Den første renna endte på et bratt sva med stup under, og jeg måtte klyve endel før jeg kunne hoppe 3-4 meter ned til neste renne. Slike returer anbefales kun for dem som har fjellerfaring og minimalt med høydeskrekk...

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Stetind sommeren for tre år siden. Det var en veldig flott topp! Var også på Kyrkja (også flott topp, bare litt skummelt med den grusen som ligger i stien, når du skal nedatte ganske bratt). Utsikten fra Stetind; nydelig skue mot Storebjørn! Synes å huske at det var litt hopping fra stor stein til ny stor stein nesten helt på toppen. Det var ikke så veldig skummelt, men en trenger ikke å ta med småbarn opp hit. For voksne er det null problem. På et punkt er det ganske smalt, og der er det bare å gå rolig. Ganske bratt ned på sidene. På vei ned sklei vi nedover på snøen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.