Gå til innhold
  • Bli medlem

coleman fyrestorm i Trangia stormkjøkken?


Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Anbefalte innlegg

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Hei,

noen som vet om det funker?

Har forstått at novabrenneren har diverse problemer assosiert med seg. Fyrestorm virker mer solid pga skrukobling i stedet for hurtigkobling. Men kan hende novabrenneren er forbedret i det siste?

Har også forstått at de fleste brennere kan, etter litt fiksing, passes nedi et stormkjøkken. er det da en annen brenner som folk vil anbefale? har lest om en koreansk en, kovea booster +1. Har folk noe å tilføye ang. den (bortsett fra det som er skrevet tidligere her på forum)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke jeg ville anbefale Fyrestorm i et Trangia.

Selvsagt får du til dette, hvis du er villig til å modifisere vindskjermen på Trangia en hel del.

Jeg tror jeg selv ville valgt en brenner som var tilpasset Trangia, eller MSR Whisperlight og litt lettere ombygging.

Selv bruker jeg den dødelige kombinasjonen Coleman 442 + Sigg Tourist.

8):lol:8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

noen som vet om det funker?

Har forstått at novabrenneren har diverse problemer assosiert med seg. Fyrestorm virker mer solid pga skrukobling i stedet for hurtigkobling. Men kan hende novabrenneren er forbedret i det siste?

Har også forstått at de fleste brennere kan, etter litt fiksing, passes nedi et stormkjøkken. er det da en annen brenner som folk vil anbefale? har lest om en koreansk en, kovea booster +1. Har folk noe å tilføye ang. den (bortsett fra det som er skrevet tidligere her på forum)?

Jeg har siklet lenge på fyrestorm, og vil foreslå å lage en enkel vindskjerm og bruke trangiakjelene sammen med fyrstorm (i hvertfall hvis du har Trangia allerede)

Jeg har laget meg en enkel vindskjerm av trykkplate i aluminium. Litt tyngere, mye stivere og grei og handtere enn folie, men lettere enn Trangia. Cluet er en vindskjerm som slipper inn nok luft til forbrenningen, og leder varmen langs kjelesidene så langt som mulig.

Ruller den bare rundt drivstofflaske med pumpe under transport. (Gratis blir det også)

Vindskjermen ble opprinnelig utviklet til "hjemmelaget stormkjøkken" med hjemmelaget spritbrenner. https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=88691#88691

Nå bruker jeg fortsatt Nova og parafin, men jeg er blandt de som ikke har hatt tull med Novaen, og er veldig fornøyd med den.

Føler fortsatt at parafin er tryggere enn gass og bensin, men må innrømme at dette er mer følelse enn videnskap.

Fyrestorm er jo bensin/gassbrenner, men det virker som et godt produkt.

Et annet spennende produkt er stormkjøkkenet fra Tatonka i rustfritt. se: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11693

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

hmm,

takk for svar

Går det evt. ann å skaffe en nova brenner, men mekke selv på den slik at den blir robust? F.eks. bytte ut en evt. plastpumpe med en av metall, bytte pakninger til noe skikkelige greier, etc. ?

Går det evt. ann å skaffe kun delene til en nova, slik at man slipper å kjøpe med alt det som ikke holder mål?

Litt av poenget mitt er at jeg liker stormkjøkkenet, og derfor gjerne vil fortsette å bruke det selv om jeg går over på ordentlig brennstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen ting som har gått i stykker på min Nova de 6-7 årene jeg har hatt den.

Jeg tror at med Trangias utførelse så blir den enda mer robust. (Trangia har en egen "kopp" i stedet for at du tar bort bena og setter på en bøyle og spritskål)

Selve pumpa er i aluminium, og rimelig robust. Hurtigkoblingen er en svakhet, den må betjrnes uten votter, og krever en veldig presis betjening for å unngå søl. Ingen god argumentasjon, men dette er kanskje det svakeste punktet ved alle slange-primusser.

Kjøp ikke et produkt du ikke føler deg trygg på!

Er du heldig får du lov til å bytte inn igjen produktet hvis du ikke er fornøyd, hør litt i butikken som ligger greit til for deg. Det er greit om noen kan hjelpe med deler og service hvis det behovet skulle dukke opp.

Selv om en god "primus" koster et par tusen så er det billigere enn et par gode støvler, og varer mye lenger.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.