Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av hagle!!!


TormodiFuruskogen

Anbefalte innlegg

Annonse

Litt unødvendig med halvauto siden du allikevel bare får ha én patron i magasinet i tillegg til det i kammeret? Spør du meg er halvauto bare harry 8) Men det er nå en gang min personlige mening om det, så det skal du ikke bry deg om! Jeg er en sånn som vil ha rifle med helstokk og s/s hagle med engelsk skjefte.

Ellers er som sagt rekylen mindre. Kanskje halvauto også er en smule tyngre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerner du plomben bør du alvorlig holde deg på skytebanen. Du grenser til å være evneveik dersom du er så dårlig til å skyte, er for lat til å ladde om, eller har den innstillingen at du skal utrydde hele kullet og derfor syns det er et poeng å fjerne plomben. Tro det eller ei, men den loven er ikke der på grunn av "rødgrønne kommunister", men fordi det er skrekkelig mange mennesker som grenser til å være for teit til å egentlig være forsvarlig å la jakte. At slike gir etter for dårlige vaner kan reguleres ved bl.a å ta fra de jaktvåpen som ikke holder seg innenfor reglementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet jeg følte da jeg eide en halvauto var at det var vanskelig å se om den var ladd.

Det er jo selvfølgelig ikke noe problem for deg da du veit det men det er verre for andre.

Børsa har samme fasongen når den er ladd som når den ikke er ladd. En O/U kan du se at er knekt på flere hundre meter.

Jeg har for vane å knekke hagla når jeg skal fks hoppe over bekker og andre ting der det er fare for at jeg detter og kan miste børsa.

Da ser alle at den ikke er ladd og det er ikke fare for at skudd skal gå av.

Med halvautoen var det mye mere styr med å få patroner inn og ut og sluttstykkke fram og tilbake, mere jobb bare.

Kjipt å kløne med det på fjellet i sludd og regn.

Hovedgrunnen til at jeg kjøpte halvauto var at jeg ville kvitte meg med noe av rekylen.

Når det er på sitt verste går det en 50 magnum patoner på et par timer under sjøfugljakta.

Veldig greit da å slippe rekylen men skytingen ble ikke så voldsomt mye bedre.

Mer klønete var det å lade om også så det ville vel endt i ferre skutte fugl.

Jeg solgte halvautoen fordi det var mere jobb å holde sikkerheten oppe. :oops:

Dessuten er det ikke så fantastisk gøy å fyre 6 skudd på rappen på leirduene. Det blir bare dyrt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo et godt poeng - som nevnt over har man jo bare lov å ha to patroner i geværet uansett... Blir vel en lei opplevelse om man skulle bli tatt med flere enn dette i magasinet.

Et annet alternativ jeg har sett på er Lanber Gyttorp. Har vel vært i salg til redusert pris men forstod det sånn at de nyeste modellene ville stige en god del. Var faktisk den mest populære hagla hos Andresens Vaaben i Tromsø.

Men men, først skal jeg levere inn søknaden om å ha våpen til politiet... mulig de er mer positive til de tradisjonelle haglene enn an halv auto. Og så slipper jeg å måtte ha våpenskap som igjeng koster flere tusenlapper såvidt jeg har sett.

En annen ting er jo om jeg blir å bruke så mye tid på bane at det å kunne skyte 5-6 skudd på rappen er noe vits kunne.

Vel vipper muligens over til en O/U om jeg finner en jeg liker utpå sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg ser ingen problemer med å kjøpe automathagle. Jeg har hatt s/s, o/u, pumpehagle og nå har jeg syntetisk automathagle. Jeg har fremdeles like stor glede av rypejakta.

Jeg skal innrømme at jeg var skeptisk da jeg bestillte syntetisk hagle uten åp ha tatt i en før. Jeg var redd for at det skulle kjennes ut som å ta i kald plastik. Må si jeg ble gledelig overrasket da jeg fikk den i hendene og kunne konstantere at det nok var den beste kolben jeg hadde holdt i.

Hagla mi er en Benelli Comfort. Fåes kjøp for ca 12.000,- hos Jakt og Friluft. Bladet Jakt skrev en test av denne børsa. Tror det var i 2006.

PÅ den annen side, så trenger du ikke dyr hagle for å ha det gøy på jakt eller skytebanen. Poenget er at hagla passer deg sånn nogenlunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Litt seint inne her - vet ikke om du har kjøpt deg hagle?

Både fordeler og ulemper med automat, og mye handler om smak og behag. Du mister litt rekyl, men mangler f.eks mulighet for å operere med forskjellig choke på de to skuddene.

Det viktigste med ei hagle er faktisk hverken om det er automat, O/U, hva den koster eller veier. Det absolutt viktigste er at du kjøper ei hagle som passer deg. Har sett våpen i prisklasser man bare kan drømme om, som ikke er i nærheten av å passe eieren. Kjøp den hos noen som har peiling, noe det dessverre ikke ikke er så mange som har:? Ser at flere annonserer Beretta 686 med justerbar stokk til 16 tusen (og ett eller annet). Dersom dette er innenfor budsjettet, så har du alle muligheter til å justere deg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Her sier Bandit akkurat det du trenger å vite. Det kan aldri presiseres ofte nok. Få med deg en som kan hagle, og få han til å hjelpe deg med å ta ut rett hagle!!! Hvis hagla ikke passer, er den ubrukbar!

Hvis du skal bruke hagla på jakt, er automathagle helt feil. Skaff deg ei 12/76 o/u med choke. :x Var nesten frista til å si: "hvis du ikke tåler den lille rekylen,......-skaff deg sprettert"...................... -Men det sa jeg ikke! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Er en noe fingernem er det ingen problem å "justere inn" kolben.

Jeg har kappa kolben på min, pussa av 2-3mm på siden inn mot kinnet samt forhøyet oppå med en gummikappe (se bildet).

Har lyst på ny hagle, over/under se hva det blir til etterhvert.

post-1074-133474546397_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt unødvendig med halvauto siden du allikevel bare får ha én patron i magasinet i tillegg til det i kammeret? Spør du meg er halvauto bare harry :wink: Men det er nå en gang min personlige mening om det, så det skal du ikke bry deg om! Jeg er en sånn som vil ha rifle med helstokk og s/s hagle med engelsk skjefte.

Ellers er som sagt rekylen mindre. Kanskje halvauto også er en smule tyngre?

Jeg har skutt 25 av 25 på trap-banen 2 kvelder på rad nå. Ingen som synes jeg er harry pga. valgte lademekanisme. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bruke hagla på jakt, er automathagle helt feil.
.... skriver arn-hjel.

Hva er det som er feil. Er det bare noe du har bestemt?

og som barskekarstein skriver

Jeg har for vane å knekke hagla når jeg skal fks hoppe over bekker og andre ting der det er fare for at jeg detter og kan miste børsa.

Kunne ikke falle med inn. Til det har jeg støkket for mange ryper i bekkedaler. Tipper dere begge har hunder til å jakte for dere, mens jeg jakter selv :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største argumentet mot halvauto er at man bare har èn trangboring.

Det har vært snakket om at mekanismen kan fryse eller bli treig ved vinterjakt..

Og en annen ting: Tomhylsene kastes ut, og man må rote i lyngen for å få dem med seg.. Stor fare for at flere tomhylser blir liggende igjen og forsøple naturen.

Jeg trodde i mitt enfold at man kunne ha et skudd i løpet og to i magasinet, men utfra posteringene her ser det ut til at det ikke stemmer...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til vømmøl:

Kan ikke bestemme noe jeg. Stikkord: Jakt-skadeskyting-trangboring. Holder det....eller?

Jeg legger til en ting til jeg. Når det gjelder å knekke hagla når en forserer bekker og vansklige områder,..... i tillegg SKAL AMU TAS UT. Hvorfor burde være unødvendig å nevne!................Men ok. Dette er et klasisk spørsmål til jegerprøven.

Forstår, utifra det du sier selv vømmøl, at du er en mye bedre skytter enn meg. Derfor håper jeg, og er ganske sikker på,........ at du setter human jakt,.... og sikkerhet i høgsetet. Som jegere har vi alle et stort ansvar, og det ansvaret vi ivareta!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en noe fingernem er det ingen problem å "justere inn" kolben.

Jeg har kappa kolben på min, pussa av 2-3mm på siden inn mot kinnet samt forhøyet oppå med en gummikappe (se bildet).

Selvsagt er det mulig å tilpasse hagla, men dersom man kjøper nytt er enklere å kjøpe ei som passer. Et godt poeng med justerbar kolbe er at kroppen forandrer seg ganske mye. De færreste av oss kommer inn i konfirmasjonsdressen, uavhengig av om vi har blitt feite eller ikke :wink:. Ei god hagle varer lenge - min Miroku har skutt nærmere 30.000 skudd. I denne perioden har jeg endret stokken tre ganger. Den neste hagla blir garantert med justerbar kolbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Er enig her med flere, jeg foretrekker å knekke hagla på vanskelige partier, vet om flere som har fått seg en støkk når børsa har gådd av under fall.

Pleier også å ta ut ammo hvis forholdene tilsier det. Hender fort at det kan bli en del klatring etter fjellrypa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Kunne ikke falle med inn. Til det har jeg støkket for mange ryper i bekkedaler. Tipper dere begge har hunder til å jakte for dere, mens jeg jakter selv :D

Så du har alltid ladd våpen Vømmøl?

Jeg er ikke så overivrig at jeg MÅ ha patroner i våpenet til enhver tid, sikkerhet for meg selv og andre går tross alt forran skuddsjangse på ei eventuell rype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, neida. Jeg driver ikke med fjellklatring med usikret hagle og fingern på avtrekkeren. Men som støkkjeger har jeg oppdaget at man må være beredt til å skyte når som helst. Dette vil ikke si at jeg ikke tar sikkerheten på alvor, men terskelen for å ta ut patronene er nok høyere for meg, en for jegere med hund. De kan jo sende hunden i forveien.

Jeg tror forresten at på rypejakt så holder halv trangboriong til de fleste situasjoner. Og ja, jeg er en bedre skytter enn jeger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Den argumentasjonen,.....sikkerhet med og uten hund,........ hadde vært greit om du hadde forklart litt næmere. Jeg begynner å dra på åra, og toppetasjen er ikke alltid på nett, ............. -jeg forstår det bare ikke!

Ellers forstår jeg at vi begge er støkkjegere. Meget spenende form for jakt det ja,........men hadde noen gitt meg en strøken, fult opplært Gordonsetter, hadde jeg nok slått til ja.. Samspillet mellom hund og jeger en knallfin høstdag,............... jaja.........., men, men.... -vi får gjøre det beste ut av det!!!!

post-4307-133474547523_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg er også støkkjeger, er forsåvidt enig med Vømmøl. en støkkjeger må være mer på vakt enn en jeger med hund.

Har lyst på en breton, men må få bygd eget hus først. er ikke noe særlig å ha hund når en leier en toppleilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

At en støkkjeger bør være mer på vakt enn en hundeekvipasje,.......den er helt grei! Men at støkkjegeren skal tøye sikkerhetsgrensa i forhold til hundeekvipasjen. Den der blir for drøy for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.