Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinjerock og anna ståk.


larka

Anbefalte innlegg

Få folket til fjells! De som syns det er for mye folk der, dra etter påske/pinse/sommerferie ...

Tiopper Mayhassen var ganske alene i Eidsbuområdet i jula??

Jeg tror jeg har sagt noe om det tidligere i denne tråden, men hvorfor ikke finne andre dager og dra til Fondsbu/Eidsbugarden enn akkurat de tre dagene Vinjerock varer 3 dager av 365 ? Så snakkes det om grådighet, penger, støy og terror. :D Er det feil å arrangere World Cup sprint i langrenn i Drammens gater og da ? (Selvfølgelig en dum sammenligning, men det er mange andre tynne argumenter mot Vinjerock også). Det er plass for alle i fjellet, også de dagene det arrangeres Vinjerock. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Er det feil å arrangere World Cup sprint i langrenn i Drammens gater og da ?

Hint: Det er en "liten" forskjell på støy i en by og støy på fjellet. Men greit, jeg innser at flertallet av moderne mennesker gir faen i stillheten og heller vil ture frem med snøscootere og monsterhøyttalere. Jeg vurderer å starte en terrororganisasjon som tar seg av slike natursabotører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Joda, sammenligningen er lite relevant, jeg ser det. At vi gir beng i stillheten er ikke riktig. Jeg er veldig mye i fjellet, og opplever til stadighet stillheten. Nå kan jo det ha noe med alder og hørsel å gjøre, men jeg opplever ikke støyspøkelset slik det beskrives her av og til. Vi må huske på, og ha respekt for, at det er mange som har sitt arbeid i fjellheimen. De har sin inntekt fra arbeid i fjellheimen, og mange har hatt det i generasjoner. Jeg er helt sikker på at flere av disse som har sitt næringsgrunnlag her, setter pris på at det skjer ting i fjellheimen. Dette er noe som skaper liv, det trekker folk, og folk er penger. Dette er ikke annerledes i fjellet enn i byen. Jeg ser fortsatt forskjellen på by og fjell, men prøv og tenk litt mer nyansert.

Dette med å starte terrororganisasjon har jo du vært inne på før med maskingeværet ditt.......... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En felles avretting hver 20. april av Osloruss m/buss, trikkene, trikkesporrensemaskinene, Oslohøyskolepubgjestene og kvitresmåfuglene, DET støtter jeg av hele mitt hjerte, men ståket Vinjerock klarer å produsere, la det få være der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fondsbu tjener mer enn nok penger uten Vinjerock. Hvis man skal gå på akkord med den enormt viktige verdien stillhet hver gang et fåtall personer øyner muligheten til å dra inn noen ekstra kroner, er det dømt til å gå nedenom og hjem med fjellstillheten. Det er skammelig å ha slike holdninger som du forfekter, men jeg er redd de blir mer og mer vanlige. Jeg vil støtte enhver handling som bidrar til å stanse Vinjerock og lignende støy i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fulgt så nøye med, men er jo selvsagt ikke begeistret for Vinjerock og lignende ting. Fjellet skal være en annen verden i forhold til den siviliserte, så enkelt er det! Jeg kommer iallefall til å holde meg langt unna Fondsbu når Vinjerock herjer. Min mening er at dette er en uting.

Men samtidig så kjøper jeg argumenter som at man gjennom sånne arrangementer kan få nye mennesker interessert i fjellet, og senere få de på lag i kampen for å verne mer natur. Bare det ikke er sånne som legger fra seg ølbokser på Ringsbreen som den naturligste ting i verden!!!

Flott at flere får øynene opp for hvilken enorm verdi naturen er. De skulle jo fått øya opp for det på egenhånd, men om Vinjerock kan være en hjelpende hånd så er det jo en positiv bieffekt, selv om jeg altså ikke liker det i utgangspunktet.

Langt verre enn Vinjerock er de fæle planene jeg har fått høre om hos Fylkesmannen! Det dreier seg om det nye nødsambandet og krav til nye master. Stakkars skauen kommer til å få åser ødelagt, og enda verre; det virker som om ikke engang nasjonalparkene kan føle seg helt trygge! :) Hva er dette for noe dritt? Fylkesmannen kan visst ikke gjøre stort siden dette visstnok er vedtatt fra øverste hold. De som skal sørge for dette fortjener alle mulige stygge ord på passet de skal få påskrevet! Håper jeg ser mer dramatisk på det enn hva som faktisk er virkeligheten, men klart man blir bekymra. Nødsamband er viktig, men er det ikke nok som det er nå? Naturen kan jo ikke tape hver gang. Livet blir jo aldri risikofritt uansett. Jeg vil aldri gidde å dra på tur i et område hvor hjelpen kommer innen en time om uhellet skulle være ute hvis det innebærer å gå i ekstremt berørt natur!

Måtte jeg ha misforstått og hørt totalt feil :lol:

Jeg tåler iallefall Vinjerock betrakelig bedre enn haugevis med permanente master!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan berolige deg noe, oyvindbr. Sambandsnettet i Norge i dag er utbygd i stor grad. Det er teknologien i Norge som skal endres og utbygges. Infrastrukturen i nettet ligger der, og det er ikke slik at det vil poppe opp master over alt som løvetann en varm sommerdag. Nødnettet vil gi både publikum og brukerne bedre sikkerhet, ny mulighet for overføring av teknologi og raskere informasjon. Nasjonal krisehåndtering samt redningstjenesten vil nyte godt av dette. Det bør alle, også fjellfolket nyte godt av og sette pris på. Det blir ikke vindmøllepark i nasjonalparkene, for å si det sånn. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kan vi ikke arrangere en tvekamp, eller en avstemning. Slik som klimaforskningen, det ville kunne bli en meget fengslende undersøkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Vinjerockdebattanter.

Sammenligner vi Norge med resten av Europa, er det mange naturkvaliteter vi ennå har som er vel verdt å ta vare på. Stillhet og plass er to av disse. Derfor er det ubegripelig for meg at vi skal dra støyende arrangementer til fjells når det er plass nok andre steder.

Her er hva noen kloke mennesker har sagt om verdien av stillhet:

Stillhet – friluftslivets viktigste kvalitet

Stillhet, frihet og ro er de vesentligste kvaliteter for friluftslivet.

Det er grunn til å tro at verdien av disse kvalitetene bare vil øke

i dagens samfunn der hverdagen for mange er preget av støy,

stress og mas. Regjeringen vil legge stor vekt på å ivareta

muligheten til å oppleve stillhet, fred og ro. Stillhet kan på

mange måter ses på som en truet ressurs.

Stortingsmelding nr. 39 (2000-2001) Friluftsliv – ein veg til høgare livskvalitet

”Jeg står i morgenlyset på høgda, aleine med mitt eget spor i nysnøen.

Stillheten kimer i ørene mine, - jeg kommer liksom så nær meg sjøl.

Så midt i sentrum at det nesten gjør vondt.”

Hans Børli

Vi kan være glad vi lever i et land

hvor det ennå så lenge finnes rom nok,

tonende lydrom av avstand

rundt stillhetens klare tone.

Denne stillheten er

en stor og dyp verdi.

Hans Børli i Den levende stillheten

La fjellvidda hvile i soldagens fred –

i dryss av de evige stjerner!

Da fanger du stillhetens lydhøre sinn

og drømmer med alt hva som lever.

Theodor Caspari

Å så vakker er den snøen. Se så fint og lett den drysser ned derute,

så bløtt teppet ligger over hauger, stener og tuver, og nedbøyde trær,

og over isen og vannet, og de gamle skifarene fra da jeg kom;

alt er dekket lett og varlig unner det rene teppet. Og verdenslarmen

kommer så uendelig langt bort, stenges ute; - her dempes all lyd.

Granskogen og liene er stille og hvite…

En av Fridtjof Nansens mange dagbokopptegnelser .

Det er rart med stillheten i skogen,

den er aldri fravær av lyd,

aldri tom og skremmende,

slik den kan bli i lukkede rom.

Du hører trærnes mjuke risling i vinden,

en korsnebb fløyter sin vemodige tone,

og hakkespetten trommer lydt på tørrhara,

- men summen av det hele er likevel stillhet,

en stor ro som kjærtegner trommehinnene og lar deg

høre livet brenne i deg som suset av flammene på et lys.

Hans Børli

Og jeg forstod at de forsøkte

å unngå stillheten. For bare

i stillheten kan sannheten klare

å sette frø og slå rot.

Antoine de Saint-Exupéry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt verre enn Vinjerock er de fæle planene jeg har fått høre om hos Fylkesmannen! Det dreier seg om det nye nødsambandet og krav til nye master. Stakkars skauen kommer til å få åser ødelagt, og enda verre; det virker som om ikke engang nasjonalparkene kan føle seg helt trygge! :lol: Hva er dette for noe dritt? Fylkesmannen kan visst ikke gjøre stort siden dette visstnok er vedtatt fra øverste hold. De som skal sørge for dette fortjener alle mulige stygge ord på passet de skal få påskrevet! Håper jeg ser mer dramatisk på det enn hva som faktisk er virkeligheten, men klart man blir bekymra. Nødsamband er viktig, men er det ikke nok som det er nå? Naturen kan jo ikke tape hver gang. Livet blir jo aldri risikofritt uansett.

Om nødnettet skal få dekning i fjellområda, må det til med ein god del nye basestasjonar. Korleis dette skal løysast i Jotunheimen har eg ikkje sett nokon planar for, men om det er ønskeleg med dekning særleg ut over det som idag har mobildekning, blir det garantert mange installasjonar. Frekvensspekteret ligg i underkant av 400Mhz og vil såleis på mange måtar kunne samanliknas med rekkevidden som ICE har i sitt nett, dvs at det fort må opp ein liten signalforsterkar i mange dalføre. Slike kan nok stort sett bli plassert ved hytter og andre bygg (forhåpentlegvis), slik at inngrepet blir minimalt. Likevel kan eg ikkje heilt sjå for meg t.d. korleis ein skal få til dekning i djupe dalar utan å bygge ein god del nytt, og då samtidig legge strømlinjer dit.

Eit brukbart eksempel blir Koldedalen, inn av Tyin i Jotunheimen. Den basestasjonen som idag står gunstigast i forhold til dette området, står på ein kolle ovanfor sydenden av innsjøen Tyin. ICE sin simulering viser at dekningen på sitt 450Mhz nett stoppar omtrent ved Hyrdrohytta (mykje nytta parkeringsplass). GSM i 900Mhz båndet frå det samme punktet rekk bare eit lite stykke inn i dalen. Ein skulle då tru at Tetra-nettet vil vera nokonlunde likt ICE sitt nett, då frekvensen er nærliggande. Ein signalforsterkar må då til for å gje dekning også lenger inne i dalføret, om ein ikkje aksepterar nok ei hòl i dekninga. Slik vil det bli i mange dalføre om ein verkeleg har tenkt å tilby nødnettet overalt, noko eg sterkt tvilar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig innlegg av Larka. Endelig en som har skjønt det og ikke lar penger gå over verdier som ikke kan måles i penger.

Takk for det, Julius, selv om jeg ikke kan slutte meg til dine foreslåtte metoder for å gjøre noe med saken. La nå ikke debatten dreie seg om for eller mot Vinjerock, men heller en generell debatt om hva slags aktiviteter som hører fjellet til. Det er sikkert idealistiske folk som står bak Vinjerock, og de skaper hygge for mange mennesker. Jeg ønsker lykke til med arrangementet i sommer, selv om jeg er meget kritisk til hele greia. Men ikke la denne trenden ta overhånd, nemlig å underholde oss fjellfanter når vi drar til fjells. Det er vel heller overflod av alskens underholdningstilbud som gjør at vi ønsker å reise bort noen dager for å slippe alle disse sanseinntrykkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begår du en stor feil, Larka. Du sier at vi ikke skal være kritiske til Vinjerock, fordi det sikkert er idealistiske og fine folk som arrangerer. Poenget: Det er irrelevant om de er flotte folk eller ikke. Stillheten skal ha forrang. Punktum. Vi må ikke la én eneste aktør få lov uansett hvor snille de er eller hvor mye de trenger pengene osv. Det er dette som blir helt feil når du gir etter pga. slikt tullball. Man må være prinsippfast hvis man skal verne fjellstillheten. Det nytter ikke å slippe opp litt her og litt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begår du en stor feil, Larka. Du sier at vi ikke skal være kritiske til Vinjerock, fordi det sikkert er idealistiske og fine folk som arrangerer. Poenget: Det er irrelevant om de er flotte folk eller ikke. Stillheten skal ha forrang. Punktum. Vi må ikke la én eneste aktør få lov uansett hvor snille de er eller hvor mye de trenger pengene osv. Det er dette som blir helt feil når du gir etter pga. slikt tullball. Man må være prinsippfast hvis man skal verne fjellstillheten. Det nytter ikke å slippe opp litt her og litt der.

Det er jo nettopp det jeg er; nemlig kritisk. Men jeg kan jo ikke påta meg rollen som diktator heller. Vinjerock er etablert, og jeg kan ikke gjøre annet med det enn å utrykke skepsis til et slikt arrangement til fjells. Jeg håper DNT og andre tenker seg godt om når de planlegger arrangementene sine i framtiden. Jeg synes vinkvelder, dansekurs, fotokurs, konserter og annet er helt unødvendige elemeneter i fjellheimen vår. La oss framelske det enkle friluftslivet hvor naturopplevelsene er det sentrale. Det andre har vi mer enn nok av i lavlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 35 år har jeg enten vært i marka/skauen eller fjellheimen minimum 250 av alle årets dager hvert år.

Storparten av alle disse turene opplevde og fortsatt opplever jeg den gode stillhet.

Nei, jeg oppsøker ikke/trener ikke i de mest trafikerte områder, forsøker å gå i fjellet utenfor ferieperiodene så langt det lar seg gjøre....

Jeg har en sterk mistanke om at "noen" her inne enten oppsøker områder for helst å bli sett (impl masse støy i ferieperioder), eller konstruerer støyproblematikken sterkt (eks 3 dager rock på Eidsbu = helvete hele året)....

Og hvordan nå disse skribentene måtte ha beskrevet og opplevd(????) fjellets stillhet osv, ja sjå det bryr mæ!!

Èn aften der ute, for så hjem å skrive eller fargelegge opplevelsene villt og hemningsløst.

Og Nansen/Amundsen, tja de frøs ikke èn eneste dag på sine spektaktulære(ble det riktig?) turer. Nei, bikkjene lèd bare 8)

Tro ikke at alt gamle helter sier, nødvendigvis er sant da :lol::lol:

klar over at jeg banner i kirka nå..

Litt enig med Erik, ungeskrik/indianer- og cowboykrig etc er langt mer støyende! Heller ikke konsentrert om kun 3 dager i året.

Men å ekskludere denne kategorien fremtidige fjellvandrere blir vel noe drøyt.

Nei dere kranglefanter, kom dere som Erik sier på Skogadalsbøen og lign steder der det fortsatt er den fullkomne stillhet.

Men det er kanskje litt langt avsted det??

Går jo ikke transport eller mulig bruk av støyende bil dit :D

OT:

Julius, Carl I går av neste år. Er vel på tide å slutte å leke Carl I òg da....hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info til både agno og Ragnar!

Da bør det vel ikke bli så ille som jeg alltid forestiller meg at ting kan bli. Regner jo med at det er samfunnslivet nødsambandet først og fremst er retta mot, og hver eneste dal kan vel ikke være like viktig i den store sammenhengen.

Jeg blir jo alltid mest redd for de flotte alpine fjellområdene i landet, men vil helst slippe å se småtopper og nuter preget av inngrep både på Hardangervidda og Børgefjell også.

Da kan Vinjerockdiskusjonen fortsette uten meg, og jeg er nok uansett i et helt annet og bortgjemt fjellområde når Vinjerock går av stabelen, og godt er nå det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Poenget: Det er irrelevant om de er flotte folk eller ikke. Stillheten skal ha forrang.

Godt poeng Julius. Jeg må si jeg er imponert over din kamp for stillheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.