Gå til innhold
  • Bli medlem

Gass om vinter'n


Peder K.

Anbefalte innlegg

I flg katalog fra Vertikal jeg nylig fikk i posten står det at MSR har gass (Isopro) som virker helt ned til ca -23 grader. Hvis det stemmer burde jeg kanskje kunne benytte gass istedenfor bensin også om vinteren? Va tycks? Jeg har pr idag kun rødsprit brenner og ser at det går med mye brensel når jeg skal koke min daglige ris :( En annen ting; hva gir minst vekt pr liter kokt vann; gass eller bensin?

Åhh - alt det stæsjet... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker ned til - 23 ja, men hvor effektiv er den da 8)

Jeg er skeptisk til gass vinters tid.

Parafin og bensin har tilnærmet samme kaloriinnhold. Parafin har egenvekt ca 0,75, bensin ca 0,65. Ved fyring kun for snøsmelting(4litr) og matlaging holder 0,2 litr pr dag/pers godt, Med andre ord ikke mer enn 130 gr bensin pr dag.

En annen ting, vurder hvorvidt du trenger å koke alt vannet. Fra 80 grader til 100 grader bruker du 50 % av energien.

Min mening er : Kast rødspritbrenneren, bruk bensin og ta ikke med mer drivstoff enn nødvendig. Vekt er viktig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har en sånn gassbrenner som står rett på boksen... Funker greit det, men den er litt følsom for vind. Finner som regel en lun plass å sette den. Har brukt den siden 1997, og den funker fint enda. Heter vel "Camping gas" ellerno, og kostet rundt 350 kroner i sin tid.

Et lite triks med gass når det er kaldt (ikke vinterkaldt, men høst og vår):

Brenneren klarer kanskje bare å varme opp til mer enn 30-40 grader når ute-temperaturen nærmer seg 0. Da rimer det utenpå boksen, og effekten går ned. Da heller du litt av det lunkne vannet i en dyp tallereken og setter boksen oppi. Da blir det full fres igjen, og du får varmet vannet/maten opp til kokepunktet. Det samme kan oppnås ved å sette et telys under boksen, men pass da på at den ikke blir for varm... :)

Dette har med fordampningsenergi å gjøre. Væske (flytende propan/butan) krever energi for å fordampe, og denne energien hentes fra omgivelsene. Derfor blir boksen iskald når du henter ut gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Har prøvd gass i 20 minus, Himalaya Multifuel. uten vindskjerming på en fjelltopp. Tok ufattelig lang tid å koke opp vannet i svartkjelen da. ca. 12-13 min. Skal legges til at jeg ikke hadde varmet gassboksen i det hele tatt. Flytende brensel er visstnok tingen i skikkelig kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mye tant og fjas om hva som burde, og ikke burde, brukes!

Jeg har testa MSR sin isopro (den røde boksen, som dessverre bare finnes i 1/2 pundsboks) om vinteren, og selv om det ikke var svinkaldt (-10 kanskje?) så var ihvertfall min risposjon ferdig minst like fort som porsjonen til de som satt å knota med forvarming, etterfylling, pumping etc. på parafin/bensin-brennerne. Man bør bruke vindskjerm selvfølgelig, men det gjelder uansett brenner.

Ikke et vondt ord om parafin, for det er veldig bra, særlig vinterstid. Men er man av det litt late slaget som liker at gryta koker av seg selv og ikke trenger fullstendig ettersyn hele tiden så funker altså gass veldig bra! Det eneste dumme er at en boks koster litt, da (70 kroner?). Men en 1/2 boks varer etter mine etterprøvinger i ca. 3 dager (for oppvarming til 1 person). Altså litt dyrt, men høy komfort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Endte opp med å kjøpe meg en gassbrenner av merket Optimus Crux; http://www.nordic-lutra.no/Friluftsliv/Optimus/gass.htm. Liten og hendig sak syntes jeg.

cruxgas2.jpgcrux2.jpg

Sammenslått får brenneren plass i en bitteliten kasserolle fra Primus (Litech Mini) sammen med en liten gassboks. Mer kompakt enn dette tror jeg ikke det er mulig å få det.

primus_litech_minikasserolle.jpg

Har brukt den masse i sommer og den funker som bare det. Den er ikke så veldig glad i vind, så den bør settes i ly. Gleder meg til vinteren for å teste ut hvordan den evt funker da...

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte noe som het "Pocketrocket" i dag. Det er en primusgreie som veier omtrent ikkenoe og settes rett på boksen. Har noen noe erfaring med en sånn greie ?

Det er sikkert riktig at gass ikke funker i 30 minusgrader, men jeg kunne uansett ikke drømme om å bo i telt når det er så kaldt anyway. Har gjort det før og det er ikke noe moro.

Gass virker umiddelbart temmelig tiltalende. Bare å tenne rett på og fyre i vei. Istedetfor å bekymre seg om en slik multifuelparafinbensingreie som soter og må pumpes og forvarmes og gudene vet hva så kan man istedet konsentrere seg om viktigere ting, f.eks hvaslags sjokolade som passer best til kaffen som man mekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Gass og temperatur.

I Norge er det vanligeste butan eller butan propanblanding. Når temperaturen synker under ca 6 grader er ren butan en kilde til ergrelse, blandgassene fungerer noe lavere.

Jeg fant noen data, og raste i vei med et xl diagram.

Finner du blandinger med ISOBUTAN så har jeg ikke tatt med dette.

Jeg antar at hvis vi trekker en horisontal linje ved ca 0,5 Bar så er vi i området hvor vi må tenke på å tilføre boksen ekstra varme fra kropp, varmt vann, heat-pad eller lignende. Behovet for varmetilførsel øker selvsakt med tappehastigheten, men det ble erlig talt for vanskelig å beregne for meg. Kanskje en utfordring for noen der ute?

trykk_temp.jpg

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det endel pumpeskrekk.

Du får gass til å fungere på vintern, hvis du er villig til å jobbe for det.

Jeg for min del sverger til Coleman 400 og 442.

INGEN FORVARMIN, pump fyr på, pump littil, kok kaffen.

Dvs. når man har forvarma sin gode gamle 111, er kaffen ferdig på Coleman.

Selvfølgelig fungerer isobuthan osv.. Det er jo bare å varme boksen. Litt forsikfig, så man ikke blir med i kjempesmellen.

Skal man ha litt comfort vinterstid, dropper man gass, rødsprit og andre luriumsvarer, og kjører på miljøbensin og Coleman, eventuelt parafin og en eller anna parafinbrenner.

Effekten (med likt trykk) På gass, parafi, bensin er omtrent det samme i forhold til vekt.

Sprit derimot er alt for tungt i forhold til effekt.

Prisen på miljøbensin og parafin er også et kraftig pluss.

Gass er dyrt og jo mere "Luriumat" det er i gassen, jo værre er prisen.

Så.... skaff deg heller en Coleman, hvis du tenker vinterfyring. Lett (680gram inkl. tanken) like lettvint som gass, fryser ikke på vintern, billig drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det virkelig være nødvendig å skyte ned en så enorm andel av trådene på dette forumet med meningsløse repetisjoner om et bestemt primusmerke? Jeg tror folk har fått med seg at du er en fanboi nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlig erfaring med gass om vinteren. Det tok en evighet å smelte snø, koke mat osv. Heldigvis hadde kompisene i naboteltet med en bensinbrenner vi fikk låne.

Har undret meg over bilder fra Everestekspedisjoner som viser at de bruker gass. Er det noen som vet om de bruker andre typer gass eller brennere enn det som er normalt tilgjengelig? Eller gjør det lave lufttrykket i 8000 meters høyde gassen mer anvendelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykket blir det samme inni boksen uansett høyde, dermed blir trykkforskjellen større, og tydeligvis stor nok.

Forøvrig gjør vel jeg som deg, bytter over til flytende brensel nå mot vinteren, men jeg drøyer sesongen med å forsøke å stable gassboksen opp ned. det går tålig bra med Trangia gassbrenner som har forming av gassen. Justering av varmen blir til gjengjeld ganske krevende så nå hører jeg nesten Nova'n rope på meg.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ET, det er riktig at jeg liker et primusmerke. Derimot liker jeg ikke alle modellene. Og.... jeg har litt av alt som finnes av primusser, inklusive en gaz blauet. Det er ikke meninga å forsøple trådene på noen måte, men synes kritikken din blir litt meningsløs. Poenget er noe virker, noe virker bedre, og noe er humbug.

Gass, vinterstid, krever ihvertfall mere tålmodighet enn jeg innehar.

Og for å glede ET, kan jeg mer enn gjerne drasse med meg min British Army No 12 (Og tilby ET å låne den)

Dag Ståle, har du prøvd 111+ ???

Gikk den ut av produksjon med en gang??

Jeg får forskjellige hjemmesider hos optimus alt etter hvilken nettleser jeg bruker. Hvis Optimus tar ut gode gamle modeller, og slutter med delesupport, må jeg hamstre litt.

:):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gitt litt opp Optimus, de får få litt tid på seg å vise hva deer gode for.

111+ jeg har ikke testet den, men Novan min er helt topp.

Som noen har nevnt lenger opp: det finnes da andre merker, og vi får håpe at markedet er stort nok til at vi fortsatt kan ha et par produsenter på denne siden av dammen også.

Siden vi av likevel er litt utenfor tråden som forhåpentlig er drøftet mer enn grundig nok avslutter jeg min deltagelse her med at:

Jeg har gått litt over til å konsentrere meg om naturfag, og endelig funnet en grei illustrajon som viser en vulkans oppbygging og virkemåte.

dsk

02_ab_tin.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke starte en ny Primustråd, men ser at et av Trøndelags største varehus selger "Primus Classic Trail Kit" til 349,- inklusive kasserollesett. Det må da være særs billig for et lettvekts (227 gram) gasskoker inkl kasserollene?

Man kan kjøpe uten kasseroller, med hodelykt, for 298.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kasserollen som er avbildet lengre opp i denne tråden.

Er det mulig å få innvendig mål av den (dybde+diameter)

og.... hvor kan den skaffes?

Fikk du ikke resultat da du prøvde hjemmesiden til Primus, eventuelt Google?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.