Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av helårsplagg jakke og bukse


Kristianrk

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger tips til helårs bekledning. Skal brukes i alle årstider.

Jakka og buksa skal være enten av dermizax eller gore-tex.

Pris til sammen for bukse og jakke skal ikke overskride 6000 kr, helst under 5000 kr.

Hadde vært fint om du sa hvorfor jakke og buksa du bruker er bra.

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nylig kjøpt meg en Mammut Shani bukse. Den er ganske tynn og lett nok til å bruke om sommeren. Samtidig er den laget av en membran som heter DRYtech (hahaha..) og er helt tett. Glidelås i full lengde og gamasjer gjør at man kan både lufte godt om sommeren samtidig som man kan vasse rundt i dypsnø om vinteren. Passformen er løs nok til at jeg får nok isolasjon under til å ikke fryse når tempen faller godt ned. Har brukt den i -20 uten på hundeslede og altså uten å røre meg men med ytterligere minus fra fartsvind. Desverre er Shani gått ut av produksjon, men den kosta ikke mer enn 2000,- og etter min erfaring leverer Mammut dønn solide og funksjonelle klær! Sjekk ut hva de har på hjemmesidene deres. Sport1 har dessuten hjulpet meg med å få tak i alt jeg ville ha fra Mammut selv om det innebar at det måtte bestilles fra Sveits. Blir dyrere om jeg skulle bestilt fra nett, men hva er vel ikke lit solidaritet med lokale bedrifter.

Jeg vurderte lenge Bergans helt til jeg fant ut at isolasjon på ei skallbukse som også skal fungere når det er skikkelig kaldt er en veldig dårlige idé! Nettingen på innsiden av tol-lags dermizax-buksene gjør bare at kondensen fryser fast på innsiden av buksa di og du kunne nesten like godt levnet den hjemme. Altså: skaff deg et skall og bare et skall!

Gore-tex er jo velkjent, men ikke et alternativ dersom du regner med å surre rundt i nærheten av saltvann siden poremembraner ikke synes små partikler er noe kult. Men samtidig er det så velprøvd at jeg nesten regner det som førstevalg om ikke jeg bruker så mye tid i fjæra, selv om jeg faktisk aldri har hatt GT selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at Gore-tex er det materialet som egner seg best til helårsbruk. Mine to siste jakker har vært gore-tex og de har blitt brukt flittig i Bergens-vær året rundt. Det kan imidlertid være vanskelig å skaffe et helt gore-tex sett til under 5000, ihvertfall i Norge. Det er mulig dersom du kjøper Gore-tex paclite. Denne varianten har ikke jeg noen erfaringer med, men såvidt jeg vet er den tynnere og lettere, men mindre robust enn XCR eller Proshell.

Dersom det er aktuelt å handle fra USA vil du nok spare penger på det. Ellers er det vel bare å følge med i det som kommer av aviser fra sportsbutikker, det er jo tross alt vår og tid for salg!

Hilsen Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best og best... Velprøvd er vel det rette ordet. Jeg vet ikke om jeg tror noen av skallklærne mine fra Mammut uten GT står tilbake for det. Jeg hadde valgt GT om ikke det var for at jeg oppholder meg endel i miljø som GT ikke tåler like bra som andre ting, men det hadde i så tilfelle vært fordi det er velprøvd og det meste andre blir litt gambling i sammenligning. Altså at jeg må være prøvekanin selv, uten at det trenger å bety annet enn at jeg er en av de få som muligens snubler over produkt som er minst like bra, men som ikke er like kjente som GT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke testet på sommeren, men anbefaler Norrøna Trollveggen bukse, kosta ca 3-4000 tror jeg. utrolig varm og vanntett vertfal. bruker Norrøna Turtagrø jakke, er "kun" to lags goretex, men har bra hette og funker veldig bra, kansje ikke om man skal klatre, kjøpte den på salg til 1000 eller noe, modellen er utgått. Det ble jo faktisk 5-6000

Har ikke brukt de på sommeren, men det funker sikkert og. Tror det er lurere å investere i noe som funker i 40- i snøstorm enn at det også skal puste om sommeren, da kan man jo heller bruke noe billige greier eller noe man allerede har, gore tex er også for tungt å drasse på om sommeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på hvor kraftig jakke du behøver. Hvis du tenker å bruke jakka som eneste vinterjakke på lengre skiturer bør jakka ha klaffer over glidelås (i tilfelle glidelåsen ryker), jakka må gå langt ned på rompa(vind), ha fire lommer (til vindvotter, varme votter, luer osv) og ha en hette som kan snurpes godt igjen (vind). En av jakkene som tilfredstiller disse kravene (som jeg selv bruker i slike situasjoner) er Norrøna Trollveggen. Du får den gamle modellen for 3700,- på Oslo Sportslager.

http://www.oslosportslager.no/product/8355/8356/406024/Norr%F8na_Trollveggen_Classic_Gore-Tex_jakke.html

Jakka er "tung", tar mye plass i sekken, og er varm - noe som kan være en ulempe sommertid.

"Moten" nå er nå lette, minmalistiske, korte tettsittende jakker med få lommer. De er gode til sitt bruk, men passer dårlig i vinterfjellet (og ofte i sommerfjellet også). Standardprisen på GTX-jakker er ofte horrible, men det er vanligvis mange tilbud på greie jakker (i allefall i Oslo-området). Paclite-jakker er ofte et godt alternativ. De er ofte billige (du får to jakker for en XCR), og det oppveier dårligere slitestyrke.

Buksa må ha glidelås i siden til at du får den av uten å ta av fjellstøvlene, godt feste rundt livet (belte, med flat låsemekanisme), bred nok til at du får to lag undertøy - men ikke så bred at den blir slaskete. Fordel om den ikke er helt svart (vanskelig krav), hvis den brukes som eneste bukse sommertid (solvarme). Paclite bukser slites fort, men er igjen billigere enn XCR.

Jeg ville også vurdert om du trenger en GTX-jakke til vinterbruk. Jeg synes GTX blir for tett, og unngår det så langt som mulig. Men i områdene rundt Stavanger trengs det kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte lenge Bergans helt til jeg fant ut at isolasjon på ei skallbukse som også skal fungere når det er skikkelig kaldt er en veldig dårlige idé! Nettingen på innsiden av tol-lags dermizax-buksene gjør bare at kondensen fryser fast på innsiden av buksa di og du kunne nesten like godt levnet den hjemme. Altså: skaff deg et skall og bare et skall!

Bugge, Bergans har også tre-lags dermizax uten nettingfor. Du gir litt inntrykk av at Bergans kun har to-lags :wink:

Så til trådstarter. DNT selger Bergans Istind jakke til 2500 for medlemmer, den finnes også på salg i disse dager. Lang og romslig jakke, med borrelåslukking hele glidelåsen i front, men noen vil savne fire lommer... Ditto sted finner du Bergans allværsbukse, unik for DNT så vidt jeg vet, kr 2400 for medlemmer. Den buksa har jeg ikke, så kan ikke komme med egne erfaringer. Se selv på http://www.dnt-turutstyr.no/ Personlig er jeg glad i stretch'en i Bergans skallbekleding og har selv Istind-jakka og jakke/bukse i Anatomic LV.

Om du har muligheten til å svinge innom XXL kan du ta en titt på hva de har av skallbekledning fra Mammut og HelSport, der kan du også komme på et sett til rundt 5 000. Et annet tips er at sportsbutikker gjerne gir rabatt ved kjøp av et jakke og buksesett.

Hvilken type terreng du skal bruke tøyet kan kanskje gi deg enda bedre tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det! Bergans har trelags Dermizax uten for som kondens kan fryse fast i!

Kanskje du forresten skal vurdere softshelljakke? Hardshell gir jo ikke full utteling før det begynner å regne, og er du i litt fysisk aktivitet så kan du fort bli like blaut av egen svette siden hardshell ikke puster spesielt godt sammenlignet med nettopp softshell. Når jeg begynte å gå toppturer i år så måtte jeg bytte fordi jeg rett og slett ble søkkblaut inni jakka og begynte å fryse umiddelbart når jeg stoppet opp siden kulda da fikk tak gjennom. Kjøpte meg softshelljakka til Helsport, og siden har jeg holdt meg tørr og varm :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du forresten skal vurdere softshelljakke? Hardshell gir jo ikke full utteling før det begynner å regne, og er du i litt fysisk aktivitet så kan du fort bli like blaut av egen svette siden hardshell ikke puster spesielt godt sammenlignet med nettopp softshell. Når jeg begynte å gå toppturer i år så måtte jeg bytte fordi jeg rett og slett ble søkkblaut inni jakka og begynte å fryse umiddelbart når jeg stoppet opp siden kulda da fikk tak gjennom. Kjøpte meg softshelljakka til Helsport, og siden har jeg holdt meg tørr og varm :wink:

Dette beskriver godt hvordan en trelags Gore-Tex jakke virker. Men med ull underst, blir det ikke skikkelig kaldt, selv om alt er søkkgjennomvått.

Jeg har noen års erfaring med forskjellige jakker og bukser, og har landet på at Norrøna Trollveggen dekker mitt behov. I tillegg bruker jeg Norrøna Dovre bukse. Begge disse plaggen har klart seg både i regn, snø og vind. Det er selvsagt i ekstremvær at de virkelig kommer til sin rett, og på sommerdager har jeg ofte lettere klær enn dette i sekken. Detaljene i jakken, som regulerbar hette, skikkelig stormklaff - som går helt opp, lange armer (til å trekke hendene opp i) og god lengde på jakken er ting som ikke bare er komfortabelt, men helt nødvendig når været virkelig slår til.

På enkelte "ekstremturer" hvor jakken er dekket av sludd, og hvor vinden nesten slår meg i bakken, er det viktig å ha det beste utstyret. (Men vått blir det...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Bruksområdet blir mest i fjellet, men også lavere liggende skogsområder er potensielle turmål.

Plaggene skal brukes høst, vinter, vår og sommer. Trenger noen gode plagg som kan beskytte mot vind og vær, spesielt i de tre førstnevnte årstidene. Setter prisen på maks 6000 kr.

Takker for svar :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette beskriver godt hvordan en trelags Gore-Tex jakke virker. Men med ull underst, blir det ikke skikkelig kaldt, selv om alt er søkkgjennomvått.

Jeg har noen års erfaring med forskjellige jakker og bukser, og har landet på at Norrøna Trollveggen dekker mitt behov. I tillegg bruker jeg Norrøna Dovre bukse. Begge disse plaggen har klart seg både i regn, snø og vind. Det er selvsagt i ekstremvær at de virkelig kommer til sin rett, og på sommerdager har jeg ofte lettere klær enn dette i sekken. Detaljene i jakken, som regulerbar hette, skikkelig stormklaff - som går helt opp, lange armer (til å trekke hendene opp i) og god lengde på jakken er ting som ikke bare er komfortabelt, men helt nødvendig når været virkelig slår til.

På enkelte "ekstremturer" hvor jakken er dekket av sludd, og hvor vinden nesten slår meg i bakken, er det viktig å ha det beste utstyret. (Men vått blir det...)

I sludd og stiv kuling gjør så aboslutt ei god softshelljakke jobben like godt! Forskjellen ligger helst i aktivitetsnivået. Går du langt og rolig er hardshell nok den beste forsikringen, siden du da kan ofre pusteegenskaper for å være forberedt på regn (som kanskje ikke kommer... hvor ofte trenger man egentlig klær til ekstremvær?). Hvis man har for vane å gå seg svett vil pusteegenskapene til ei softshelljakke være å foretrekke, med det minuset at dersom det kommer regn, så vil man bli våt om det varer. Sludd er ikke noe problem for ei jakke som bare vedlikeholdes slik turklær skal vedlikeholdes.

Alt i alt er det vanskelig å finne en jakke som gjør alt. Helst burde man hatt bl.a ei varmejakke som man kan ta utenpå alt det andre når man stopper opp slik at man holder varmen, og får tørket ytterligere ut. Har man det så vil det å ta seg en pause i drittvær aldri mer bety det samme som at man vil oppdage hvor våt man er, og så begynne å fryse. En tykk genser i sekken høres ut som en like god idé helt til man står på en topp og skal ta av seg jakka, på med genseren og så jakka igjen, i minus 20 og stiv kuling. Jakka frøs til is, og frosten trengte godt inn i ullklærne jeg hadde på meg fra før av. Å gå med genseren på hadde vært helt uaktuelt siden jeg da ville svetta som en gris og bare fått varmeeffekten av en liten del av klærne jeg hadde på meg. Ull er virkelig genialt, men det er så absolutt ikke immunt mot kulde. Det er kanskje ikke noe som er bedre en ull når det er vått, men det betyr så absolutt ikke at våt ull er godt nok under alle omstendigheter. Og det verste av alt er at kuren for slike opplevelser var ei enkel softshelljakke som absolutt ikke har noe med ekstremvær å gjøre! Det fikk meg virkelig til å lure på hva virkelig ekstremvær er.

Føre var: hardshell

Allround: softshell

EDIT: Og forresten! Du kan trygt kjøpe fargesterke turklær! En kjekk forsikring om noen leter etter deg, og dessuten ser det meste av viltet ikke farger slik vi gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sludd og stiv kuling gjør så aboslutt ei god softshelljakke jobben like godt! Forskjellen ligger helst i aktivitetsnivået. Går du langt og rolig er hardshell nok den beste forsikringen, siden du da kan ofre pusteegenskaper for å være forberedt på regn (som kanskje ikke kommer... hvor ofte trenger man egentlig klær til ekstremvær?). Hvis man har for vane å gå seg svett vil pusteegenskapene til ei softshelljakke være å foretrekke, med det minuset at dersom det kommer regn, så vil man bli våt om det varer. Sludd er ikke noe problem for ei jakke som bare vedlikeholdes slik turklær skal vedlikeholdes.

Alt i alt er det vanskelig å finne en jakke som gjør alt. Helst burde man hatt bl.a ei varmejakke som man kan ta utenpå alt det andre når man stopper opp slik at man holder varmen, og får tørket ytterligere ut. Har man det så vil det å ta seg en pause i drittvær aldri mer bety det samme som at man vil oppdage hvor våt man er, og så begynne å fryse. En tykk genser i sekken høres ut som en like god idé helt til man står på en topp og skal ta av seg jakka, på med genseren og så jakka igjen, i minus 20 og stiv kuling. Jakka frøs til is, og frosten trengte godt inn i ullklærne jeg hadde på meg fra før av. Å gå med genseren på hadde vært helt uaktuelt siden jeg da ville svetta som en gris og bare fått varmeeffekten av en liten del av klærne jeg hadde på meg. Ull er virkelig genialt, men det er så absolutt ikke immunt mot kulde. Det er kanskje ikke noe som er bedre en ull når det er vått, men det betyr så absolutt ikke at våt ull er godt nok under alle omstendigheter. Og det verste av alt er at kuren for slike opplevelser var ei enkel softshelljakke som absolutt ikke har noe med ekstremvær å gjøre! Det fikk meg virkelig til å lure på hva virkelig ekstremvær er.

Føre var: hardshell

Allround: softshell

EDIT: Og forresten! Du kan trygt kjøpe fargesterke turklær! En kjekk forsikring om noen leter etter deg, og dessuten ser det meste av viltet ikke farger slik vi gjør.

Softshell høres veldig bra ut til sitt bruksområde, men jeg går for det meste lengre turer med tung oppakning. Været kan variere under slike turer. Jeg skal også gjennomføre en ekspedisjon sommeren 2009, så softshell er dessverre utelukket.

Har sett litt på den istind jakka/buksa til bergans, men lurer på om dette settet blir for tungt / varmt til sommerbruk i fjellet? Den ser ellers topp ut til de andre årstidene:)

Takk;-)

Mvh Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke det da bare være like greit å gå i en tynn genser om sommeren, muligens vindtett, og ha ei lett regnjakke i sekken? Hvis du skal gå på sommeren med ei jakke som også skal fungere noenlunde om vinteren, vil den være altfor voldsom.

Dessuten er det å ha ei diger hardshell i sekken i tilfelle regn greit nok, men det kan være så mye som en halvkilo bortkastet når det kunne vært ei regnjakke på bare noen få hundre gram.

Skal du på ekspedisjon om vinteren må du huske på at Gore-Tex mister pusteegenskapene sine ganske fort når det kryper ned mot minus 20 i tillegg til å føles som en søppelsekk.. Da bør du gå for Dermizax eller andre membraner uten porer. Tror Bergans er et godt valg, ja. Jeg har Helsport Fenris softshell og hardshell, men Fimbul-serien er jo "hardcore"-klærne deres med en egenprodusert membran. Kanskje de kan være interessante? Fimbul dunjakka er i allefall svinegod på topptur :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fyldig svar bugge. Det at gore-tex ikke funker like godt i kulda som dermizax visste jeg faktisk ikke:D

Blir nok ei bergans jakke/bukse. Dessuten så slipper du å impregnere dermizax klær. :?

Ja, det kan også være lurt med å bruke en lett fleece/ullundertøy og en lett regnjakke uttapå om sommeren. Kravene til klærne trenger ikke å være så store da. Men på fjellet kan det også være forblåst om sommeren.

Mine krav til ekspedisjonen er at jeg ikke skal fryse pga vinden og jeg skal heller ikke bli våt, annet enn av min egen svette :D

Forslaget ditt skal prøves ut nå til sommeren bugge :wink:

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si at jeg har prøvd soft-shell klær i ekstremvær.

De klærene (både bukse og jakke)som jeg har kjøpt, har ikke de detaljene som jeg mener er nødvendige for dårlig vær, og jeg har derfor heller aldri testet dette.

Om jakken er lang nok, om armene er lange nok og om hetta funker, så tror jeg gjerne at soft shell vil kunne brukes. Og jeg tror at fukttransporten er bedre.

Men for meg blir det de bombesikre klærene i dårlig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.