Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som kjenner til denne?


tommen

Anbefalte innlegg

Annonse

Uten at jeg kjenner denne båten spesifikt så vil jeg kategorisere farkosten som en rekreasjonskajakk som passer til kortere turer i skjermet farvann...

Hva skal du bruke den til og hva er prisen du er forespeilet?

Skal du padle tur så ville jeg vurdert å gått på en skjærgårdskajakk eller havkajakk...

Skal du bare padle fra hytta eller ut å fiske litt i nærområdet en ettermiddag så er det sikkert en kjempeflott kajakk...

Slike kajakker er generellt sett svært stabile og som de fleste andre kajakker så holder den greit en fart på 3-5km/t.

Men den vil jo aldri være egnet for å padle lengre distanser.. Til det blir den for kort og tungdreven såfort det ikke er flattvann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

Jeg har tenkt å bruke den til småturer i småvann fortrinnsvis; det blir ikke så mange turene i året,

da mc-turer kolliderer med padling.

Jeg er på jakt etter en stødig og lettvinn sak som jeg kan kaste opp på biltaket og ta meg en padletur i finværet. Den koster 3900 som vintertilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til denne båten, så kommentarer er kun ut fra beskrivelse/spec og ditt bruk for flattvann.

1. NB ! det ser ikke ut til å være eget lukket rom, det betyr at du må kjøpe med en oppdriftspose som legges baki for sikkerhet ved velt. Erfaring fra tilsvarende båter i kajakklubben er at de synker som stein.

2. Ingen luke betyr pakking bak setet , klundrete men mulig, det må da pakkes i vanntette poser.

3. Ingen strikker foran cockpit betyr at kart/flaske/fiskestenger m.m. må legges bak, men der er det ikke lett å få tak i.

4. Korte båter går ikke godt i bølger, de stamper og vanner padleren.

5. Korte båter med høy primærstabilitet har dårligere retningsstabilitet, betyr mye styretak med åre.

6. Korte båter har mye dårligere fart (standard lengde flattvann er 5.2m)

7. En båt som er lengre kan være smalere og gi samme stabilitet, som en som er kort og bred.

8. Erfaring fra kurs m.m. i kajakklubben er at 60 cm gir nødvendig stabilitetsbredde, også for nybegynnere. Samtlige båter som er bredere, er det aldri noen som låner etter endt kurs.

9. reklamen sier "som en sportsbil" -> tull. Dette blir mer som å kjøre lastedumper. Ved bittelitt fart vil båten "grave seg ned" og du vil ligne en "gakk-gakk" :wink: på tur.

10. Ingen knestøtter

11. vanskelig å se om det i det hele tatt er brukbare fotstøtter

12. Ser ut til å være liten/ingen justering av seterygg.

Positivt

12. lav pris

13. bærehåndtak

14. plast tåler juling og bruk.

-> en slags hybrid mellom flattvann og elv, ikke lett å si hva denne båten kan brukes til, muligens til å padle litt utpå, lene seg bakover, stikke tærne i vann og slikke sol :wink: .

-> anbefaler heller en skjærsgådskajakk, turkajakk e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. NB ! det ser ikke ut til å være eget lukket rom, det betyr at du må kjøpe med en oppdriftspose som legges baki for sikkerhet ved velt. Erfaring fra tilsvarende båter i kajakklubben er at de synker som stein.

Plastikk synker ikke...

Utenom dette så er jeg hundre prosent enig... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastikk synker ikke...

Utenom dette så er jeg hundre prosent enig... :?

Helt enig, det var for å pointe på ett viktig sikkerhetsaspekt som kan være alvorlig dersom man oppdager det først etter en velt (og velt skjer før eller siden). Uten oppdriftsposer/pakksekk vil båten samle mye vann (her opptil 300-400 liter) og den vil ligge dypt, dvs helt i kant med vannskorpa. Den vil mao være umulig å snu rundt eller tømmes slik at kameratredning eller egenredning kan skje. Den vil også være umulig å taue, dvs svømme med på slep (300-400 kg dødmasse). Man har da ett valg: forlate båten og svømme til lands :( Motsatt vil en båt med god oppdrift kunne snus, reentres og tømmes for så å padles videre :D , eventuelt være som en redningsbøye man kan henge på inntil hjelp kommer :wink:

Jeg synes derfor at slik annonnsering er villedende og farlig, spesielt fordi båttypen peker mot uerfarne brukere og fokuserer kun på lav pris. To oppdriftsposer til okei kvalitet ca 500 kr bør ihvertfall inkluderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en skikkelig møkkakajakk, ikke egnet til verken elvepadling eller havpadling. Fungerer sikkert som badeleke eller fiskebrygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en skikkelig møkkakajakk, ikke egnet til verken elvepadling eller havpadling. Fungerer sikkert som badeleke eller fiskebrygge.

Hehe...

Godt å høre noen som skriver rett fra sjela, men den er sikkert knallbra som fiskebrygge... :wink:

Og for dem som skal padla ut fra hytta og noen runder i pytten så fungerer alt...

Til og med fiskebrygger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne i fjor:

http://www.eian.no/shop.php?ID=466&folder=shoptime

Stabil nok til å fiske, fotografere, og rask nok til at man klarer å holde følge med de store gutta...nesten.

Kort og manøvrerbar nok til stilleflytende elv og små fiskevann.

Og ikke minst: Gunstig pakkepris hos Eian.

Og best av alt: Nok kajakk til at man kan bli bitt av basillen; jeg har kjøpt ny, til konas fortvilelse, men kommer til å beholde denne til "innlandspadling".

Det kan kanskje se ut som jeg er sponset av Dagger eller Eian Fritid.

-det er jeg ikke! -snarere tvert i mot...

Det finnes flere plast-kajakker i samme kategori: ca 4,50 lang og 60 + cm bred. Kategorisert som rekreasjon eller touring.

Jeg tror disse vil gi mye større padleglede enn Emotionkajakken du har funnet.

Men, dette er bare en av svært mange meninger om kajakk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.