Gå til innhold
  • Bli medlem

Heilhornet påsken 2008


Mountain noodle

Anbefalte innlegg

Heilhornet på Sør-Helgeland ble besteget og kjørt i strålende vær og fin snø på onsdag i påsken. Jeg startet litt krunglete og bratt rett opp fra veiens høyeste punkt etter Heilhornet Gjestgiveri (kom sør fra) og så fram mot toppen omtrent slik den merka ruta går om sommeren tror jeg. Her er det flere, og mer spennenden ruter både opp og ned som jeg gjerne utforsker på ski hvis noen har lyst til det. Denne gangen gikk og kjørte jeg alene...

post-4192-133474520733_thumb.jpg

post-4192-133474520741_thumb.jpg

post-4192-133474520748_thumb.jpg

post-4192-133474520815_thumb.jpg

post-4192-133474521147_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk nok sommerruten rundt sør-vest siden av selve toppen og så opp. Fint det, men det ble mye travers når jeg skulle ned igjen (og opp selvfølgelig). Fra toppen ser det ut som ruta rett opp Horndalen er fin og bratt hele veien, og med mere snø enn der jeg gikk. Det går vei helt inn til horndalen nå fikk jeg høre, så neste gang prøver jeg det tror jeg. Hele nordsida mot Amundtjørna var avblåst og isete nå, men det så fint ut det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den renna du har bilde av kan være vanskelig.. men nordsiden av fjellet er fin. Hvordan var snøforholdene/dybde. Vi planlegger en tur dit 1 mai helga, men satser da på å campe nede ved vannet og gå flere runder opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en renne som gikk opp på vestsiden av selve toppunktet også (bildet er fra renna øst for toppen) men der kommer man ikke helt opp. Den så også fin ut å kjøre hvis føret er bra. På denne turen så snøene finere ut enn den var. Det gikk hardt på skiene i sørhellinga da det var stein rett under den løse snøen. Nordsida og østsida så ut til å ha mye mer, og fastere snø. Gikk jo litt nedi sida for å unngå skavelen på vei bort til toppen. Der er det sikkert snø til langt utpå våren. Dere må nok belage dere på å bære skiene mye av veien til teltplassen, men i de bratteste østhellingen opp fra veien lå det bra med snø. God tur, når den tid kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei!

Jeg skal til dette området i 1. mai helga i forbindelse med en konfirmasjon, og vil helst kombinere besøket med en tur ut i det fri! Har tenkt litt på Heilhornet, men skjønner at det er en del snø der enda, så det får nok vente til neste gang...

Er det noen som har tips om andre fine turer i området?

I denne sammenheng tenker jeg primært på dagstur uten ski og bruk av sikring, men alle tips mottas med takk! :D

Hilsen Marte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

I Mai i fjor var jeg selv på konfirmasjon der inne - og gikk diverse småfjell som er fine for årstiden.

Noen alternativer i Bindal på min enkle turside:

http://kjiver.no/Aabygdafjell.htm

http://kjiver.no/vassfjellet.htm

http://kjiver.no/Otervikfjellet.htm

Lykke til. Fint i Bindal'n. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg fikk denne utsikten til Heilhornet forrige tirsdag (22. april) på flyet fra Bodø ( Heilhornet lengst til venstre). Det er litt snø, men jeg tror ikke det er veldig mye igjen nå. Det var ikke mye i påsken heller, og nå har vi hatt mye fint og varmt vær. Jeg vil tro en tur på beina er mulig. De to nabotoppene ser jo bare ut til å ha et lite dryss på seg på bildet.

God tur!

post-4192-13347453366_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for kjapt svar begge to!

Stilig bilde, arti å se toppen fra lufta! Må si at det frister nok mest med Heilhornet eller kanskje en av nabotoppene, men jeg får se an hva det blir til!

Takk for tipsene. :roll:

Marte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.