Gå til innhold
  • Bli medlem

Handle fra nettbutikk i USA på billigst mulig måte.


Geb

Anbefalte innlegg

Jeg har vært inne på diverse amerikanske nettbutikker, men det er jo som kjent problematisk å sende en del merkevarer ut av landet. Jeg har også tenkt på å bruke jetcarrier.com, men når alle fortollingsgebyr, moms, toll, frakt osv er betalt, blir det likevel dyrt. Tenkte derfor å få noen bekjente i USA å bestille for meg, så kan de sende det videre etterpå.

Så hvordan gjør jeg det billigst mulig derfra, altså for å slippe toll, moms osv? Går det an å sende alt som "gave", eller blir ikke det godtatt fra tollvesenet? Det må vel være noen "smutthull" i loven her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kort sagt - det er ikke lovlig å få inn varer i norge uten å betale moms, dersom du ikke tar de med selv innenfor kvotebegrensningene. Dette gjelder også om det er en gave fra en venn i utlandet.

De fleste normale varer er tollfrie, så det er bare mva man eventuelt må betale.

MEN, det er bare tollvesenets manglende ressurser som gjør at man allikevel kan få inn varer som mer eller mindre er "kamuflert" uten å betale mva.

Så varer som er merket med "Gift", "Sample, no commercial value", "Return from repair" m.m. vil da normalt slippe kontroll, fordi tollvesenet har mer enn nok annet å drive på med.

Det man ser er imidlertid at avsendere som sender mange pakker til Norge vil pådra seg oppmerksomhet fra tollvesenet og dermed ekstra sjekk/kontroll. Private avsendere som sender en gave vil sjelden bli sjekket.

Man risikerer egentlig bare å få en ekstra regning på moms dersom man blir oppdaget - ikke noe ekstra gebyr e.l.

MEN, lovlig er det som sagt ikke.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensa for gaver er for øvrig 1000kr.

Bøker er momsfritt, det er vel omtrent det eneste også så du kan jo merke alt bøker.

Jeg har også det samme problemet for tiden, har alltid bestilt fra usa, men flere og flere restriksjoner på merker gjør det håpløst!

Jetcarrier er et alternativt, med båt heller ikke så dyr frakt. Men en ting jeg ikke klarer å få tak i på jetcarrier er om man må betale amrikansk moms i tillegg til den norske??

Er forøvrig siste gang jeg bestilte hos rei.com nå for en tid tilbake, de har følgende merkerestriksjoner:

MSR,

Beal,

Bibler,

Black Diamond,

Fritschi,

La Sportiva,

A5,

Asics,

Burton/Anon/R.E.D.,

Cascade Designs,

K2,

Merrell,

Petzl America,

Polar Electro,

Quiksilver/Roxy,

Rossignol,

Salomon,

The North Face,

Morrow,

Ride, Line,

Tubbs,

Atlas,

Madshus,

Little Bear,

Therm-a-Rest,

Platypus,

Seal Line,

Yakima

ikke så rent lite dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensa for gaver er for øvrig 1000kr.

Bøker er momsfritt, det er vel omtrent det eneste også så du kan jo merke alt bøker.

Jeg har også det samme problemet for tiden, har alltid bestilt fra usa, men flere og flere restriksjoner på merker gjør det håpløst!

Jetcarrier er et alternativt, med båt heller ikke så dyr frakt. Men en ting jeg ikke klarer å få tak i på jetcarrier er om man må betale amrikansk moms i tillegg til den norske??

Er forøvrig siste gang jeg bestilte hos rei.com nå for en tid tilbake, de har følgende merkerestriksjoner:

MSR,

Beal,

Bibler,

Black Diamond,

Fritschi,

La Sportiva,

A5,

Asics,

Burton/Anon/R.E.D.,

Cascade Designs,

K2,

Merrell,

Petzl America,

Polar Electro,

Quiksilver/Roxy,

Rossignol,

Salomon,

The North Face,

Morrow,

Ride, Line,

Tubbs,

Atlas,

Madshus,

Little Bear,

Therm-a-Rest,

Platypus,

Seal Line,

Yakima

ikke så rent lite dette!

Irriterende med alle restriksjonene ja.. Selv har jeg endel Arcteryx-produkter jeg vil bestille, men det virker ganske håpløst. Har opprettet "postboksadresse" hos jetcarrier, men har ikke helt satt meg inn i hvordan opplegget der fungerer enda. Er det sånn at man selv kan velge verdi på varene man bestiller, altså den verdien som vil fremkomme på papirene tollerne i Norge får i hende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg på, jetcarrier vil nok bare legge ved invoicen med de reelle verdiene. Tror nok at det er kun mindre/litt useriøse aktører som setter en falsk verdi på sendingen for deg, men vet jo aldri, det er lov til å prøve seg.

Har også en pb hos dem, men ikke brukt den enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varer med restriksjoner bestiller du direkte til din Jetcarrier adresse, og betaler til nettbutikken på vanlig måte. Når du har fått forsendelse fra USA hjem til deg, så fikk jeg en faktura fra Jetcarrier med frakt, mva og tollbehandling. På klatreutstyr sparte jeg 25 prosent sammenliknet med prisene på Sportsnett.

Med jetcarrier adresse får du varene som amerikanerne har satt restriksjoner på, og du må regne med mva og event toll på vanlige klær. Sportsutstyr er som mange har nevnt tidligere tollfritt.

En mye rimeligere løsninger er imidlertid å bruke Ebay. Vi er tre kolleger som nå har kjøpt totalt fire Arctyrex jakker, en TNF dunjakke, og ei arctyrex bukse fra selgere på Ebay. Pluss sukkeldeler, sko og annet snacks. Alle er svært fornøyde med å få originale varer rett i postkassen til mer enn 50 prosent av prisen i norsk sportsbutikker. Man skal være litt oppmerksom ved kjøp på Ebay, og kjøpe varer fra powersellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mye rimeligere løsninger er imidlertid å bruke Ebay. Vi er tre kolleger som nå har kjøpt totalt fire Arctyrex jakker, en TNF dunjakke, og ei arctyrex bukse fra selgere på Ebay. Pluss sukkeldeler, sko og annet snacks. Alle er svært fornøyde med å få originale varer rett i postkassen til mer enn 50 prosent av prisen i norsk sportsbutikker. Man skal være litt oppmerksom ved kjøp på Ebay, og kjøpe varer fra powersellers.

Har vurdert E-bay også. Men er foreløpig litt skeptisk til det. Er det ikke stor risiko for å bli lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert E-bay også. Men er foreløpig litt skeptisk til det. Er det ikke stor risiko for å bli lurt?

Man skal jo være litt oppmerksom på å kjøpe fra selgere med høy ranking, som har solgt mye og som har et bredt utvalg av produkter. Jeg og mine tre andre kolleger har ikke annet enn bare positive erfaringer med sportsutstyr. Det er imidlertid kommentert på Ebay at TNF-produkter kan være fake på de mest populære utstyret.

Jeg vurderer å kjøpe nytt telt, og har ingen betenkeligheter med å kjøpe telt på Ebay. MSR Hubba Hubba til 250 USD er jo rimelig grei pris sammenliknet med norske priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varer med intill 200kr vareverdi kan importeres fritt til norge.(frakt skal ikke medregnes)

Bøker til privat bruk kan importeres fritt uansett verdi.(kan være verdt å merke seg :lol: )

Men ta en titt her for mer gjennomgående info:

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131803&epslanguage=NO

Har hatt få problemer med ebay til nå, men viktig som gjerv sier at man må være litt oppmerksom på hvem man handler fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toll og moms er jo to forskjellige ting. Jeg rotet rundt på toll.no i en halvtimes tid uten å klare å finne fram til noe informasjon om toll på div turutstyr. Jeg hadde tenkt å bestille telt, brenner, solbriller og ei suunto klokke vie jetcarrier, men greier ikke finne noe info om noe av dette må fortolles i tillegg til moms. Er det noen som vet noe/har noen erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I værste fall er det 10-12% tollavgift tror jeg.

Sjekk ut www.importalen.no

Ok folkens, en gang for alle: Det er ikke toll på sportsutstyr! Det er kun toll på klær og de andre artikelene som står spesifisert på toll.no, men ikke på sports- og turutstyr. Kjøp i vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet på mountaingear.com to ganger og jeg har da brukt jetcarrier.com.

- Fraktprisen syns jeg er overkommelig.

- Toll betaler man ikke så lenge det er merket sportsgear - og sportsgear er jo så mangt, og det er vel det de fleste her handler.

- Moms kommer alltid i tillegg. Moms i USA er et kapittel for seg. Det er individuelt fra stat til stat og generelt så betaler man kun moms om man handler og leverer i samme delstat. Tror derfor at prisene på mountaingear.com er uten moms og at det derfor er ingenting å trekke i fra. Jetcarrier holder til i NJ hvor moms er under 10% og vil man unngå denne så man altså handle i en annen stat.

- Slike handler krever alltid en faktura så det er vanskelig å jukse med beløpet om man ikke får leverandøren til å skrive noe annet enn det et faktisk er. Skal man få til det så er vel private forsendelser eller eBay løsningen og ikke en nettbutikk. Dog ingenting jeg har prøvd eller anbefaler.

- Med prisene i USA, dagens kurser, moms og frakt inkludert så har jeg funnet at det er mye det er virkelig lønnsomt å kjøpe i USA selv om man gjør alt i henhold til lover og regler. F.eks. 35% spart på TNF VE-2, litt mer enn halv pris på Exped Downmat og ca. halv pris på brenner for å nevne noe.

JG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker www.basegear.com.. Kjøpte et MSR hubba hubba telt.. det gikk helt knirkefritt.. Det gikk en uke, så hadde jeg alle varene levert på døren. Har sett noen som har endel restriksjoner.

Og for øvrig er det nesten kun klær som blir tollbelastet.. alt annet er tollfritt, men moms tilkommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.