Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakking av mat for 30 dager!!?!!


Anbefalte innlegg

Heisann og jippijabbadu!

Har fått innvilget fra høyeste hold (sparken fra jobben og tillatesle fra kona) en kano tur hele juli i sommer 08.

Jeg er godt igang med planleggingen og er veldig opptatt av vekt. Turen innebærer blant annet en 15 km bæring (i to omganger (altså 45 km totalt) helt i starten). Jeg må være selvforsynt med mat på hele turen. Fisket skal være fantastisk godt i området (skriver en ny tråd om råd og vink på rutetips siden) og lurer på om noen har erfaringer på hva som er mest hensiktsmessig å pakke av mat på en slik tur.

4 viktige punkter:

* Lav vekt

* Kombineres med fisk

* Lett å oppbevare (plasseffektivt)

* Næringsrikt

Det som jeg har lagt frem allerede:) er salt og kaffe, ellers er jeg meget åpen for forslag. Jeg har tenkt at ris (hvor mye må en regne pr dag (i gram) på ris?) er et naturlig valg. Men det finnes kanskje noe bedre. Forslag til hvordan en skal pakke det mottas også med takk! Vil det feks være smart å laget 30 dagsrasjoner?

Frokost har jeg tenkt å ta med meg havregryn. Noe kjedelig men bør være en god start på dagen.

Gleder meg til å motta synspunkter på denne tråden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann! Høres ut som en fantastisk tur! Jeg ville helt klart bakt en del brød. Det er mye bedre enn havregrøt (syns jeg), og omtrent samme vekt. Vann finner du jo overalt. Må dog ha litt olje, men ser for meg at det er verdt det. Oppskrift finner du her:

http://www.adrenaline.no/vandre/2002/mat/broed.htm

På forsiden av adrenaline.no er det en del oppskrifter på turmat fra Øytun FHS. Sjekk ut: www.adrenaline.no

Lykke til med forberedelsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Heldig er du som får enn slik mulighet. Blir rent missunelig jeg. Kommer meg ikke ut på langtur med kano i sommer, men kan jo gi deg matlista mi fra en tidligere tur. Var ute i 30 dager siste turen. Denne lista inneholder den maten jeg har funnet mest hesiktsmessig. I tillegg kan det være greit å ta med noen suppe-poser til dager med lite fisk (de kan komme).

Bruker bare å ta med mel, aldri brød. Hvorfor drasse med seg vann når en forflytter seg på vann? Brød/mel kan erstatte en del havregrøtfrokoster. Nystekt brød til frokost er ikke direkte ekkelt.

Husk vantette pakksekker!

VARE PR/PERS/MÅLTID

Mel 150 gram

Havregryn 150

Ris 150

Pasta 150

Sukker

Matolje

Tørrmelk

( Kaffe )

Pulverkaffe

Te

Salt

Kvitløk

Div krydder

Honning

Ost

Nøtter

Tørka frukt

Sjokolade

Granolabars

Div supper

Syltetøy

Ziploc

Fyrstikker

Myggspiral

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode svar og tips her. Det er ingen tvil om at jeg nok må tenke litt mer variasjon i kosten enn det jeg tidligere hadde planlagt. Tror en vil være ganske lei kun ris etter 30 dager.!!

Jeg har prøvd meg hjemme på brød bakingen og er veldig fornøyd med resultatet. Det tar heller ikke mye plass og vekten er helt grei.

Så tilbake til det jeg synes virker vanskelig. Hvordan posisjonere ut maten? Du nevner pakk poser (vantette), vil det være hensiktsmessig å ha dagsrasjoner eller "lærer" en seg hva som er 150 gram? Noia for å gå tom etter 25 dager...

Jeg ser også for meg at det vil være greit å ha en "frokost-, middags og kveldspose" for å ikke måtte pakke opp alt til stadighet. Videre ha en egen plass for digg, krydder, kaffe ol. Erfaringer her?

Takker så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kontakter i forsvaret, kan jeg anbefale forsvarets stridsrasjoner, frokost, lunch og middag. Det smaker helt fortreffelig, og har mye digg som følger med hver rasjon. (Tyggis, energidrikk, syltetøy m.m.) Dette kan være en fin avveksling i blant. Får du kjøpt noe av dette, så har du en praktisk dagsrasjon i en lett og grei pakke, blandes med kokende vann. :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kontakter i forsvaret, kan jeg anbefale forsvarets stridsrasjoner, frokost, lunch og middag. Det smaker helt fortreffelig, og har mye digg som følger med hver rasjon. (Tyggis, energidrikk, syltetøy m.m.) Dette kan være en fin avveksling i blant. Får du kjøpt noe av dette, så har du en praktisk dagsrasjon i en lett og grei pakke, blandes med kokende vann. :wink: .

Nå var jeg i marinen, så vi hadde vel bare en eller to feltdager i løpet av året i kongens tjeneste. Så dette er ikke ment som kritikk, bare et spørsmål: Er det ikke mye å dra med seg 30 slike esker? Det går jo selvfølgelig an å pakke det annerledes, men likevel blir det masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens pakninger er vanntette plastpakninger. Det var ikke min tanke å bruke 30 slike, men noen få for å få et avbrekk i kosten. 4-5 slike pakninger veier ikke mye, tar heller ikke stor plass. Oppfattet det heller ikke som kritikk. Oppklarende ? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hvordan du pakker maten, dagsrasjoner kontra alt i ett er det en smaksak. Selv har jeg aldri pakket i dagsrasjoner. Har målt opp hvor mye f.eks 150 gr mel, ris etc er i en kopp, og bruker den på tur. Siste turen vi var på hadde vi alt melet (30 kg) rett i en pakksekk ( vel, hadde det i en søppelsekk først). Min erfaring er at dersom du er redd for å gå tom etter 25 dager blir resultatet at du har mat for tre-fire dager igjen etter 30 dager.

Er altid en fordel å dele opp maten i frokost, middag osv. Dette krever gjerne fler pakksekker enn du strengt tatt trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg i marinen, så vi hadde vel bare en eller to feltdager i løpet av året i kongens tjeneste. Så dette er ikke ment som kritikk, bare et spørsmål: Er det ikke mye å dra med seg 30 slike esker? Det går jo selvfølgelig an å pakke det annerledes, men likevel blir det masse.

Du drar heller ikke med deg hele eskene. Du deler opp, plukker ut det du ikke trenger, og sorterer frokost lunch og middag. En middag(lapskaus) veier ca 105 gram, og du får plass til 30 av dem i 1/4 søppelpose. Altså 30 middager som får plass i bunnen av sekken og veier rett i overkant av tre kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på 3mnd tur, og har fordelt maten sånn:

1 mnd fisk

1 mnd suppe/potetmos ol. + fisk

1 mnd real turmat (30 stk for 800kr. knakende godt tilbud fra xxl 8) )

Til frokost og evnt lunch/kveldsmat blir det gryn, ris og annet lett mat som inneholder minsk mulig vann ol. Men er lurt å ikke basere seg på bare varm mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justine Curgenveen hadde skrevet en fin artikkel om expedition food i en utgave av Ocean Paddler Magazine...

Den tok blant annet for seg endel råstoffer som er praktiske på tur for å få en variert kost.

Finner ikke akkurat det bladet som den artikkelen stod i, men det er kanskje verdt et forsøk å sende en mail til [email protected] .

Ps. skriv på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

For en fantastisk mulighet - 30dgr på tur - ENJOY! :roll:

Når det gjelder mat - prøv tørking! Ikke alle de nevnte ingrediensene er like næringsrike, men metoden er genial og er en meget enkel måte å variere kosten på på langturer (ex. hadde 14 ulike middager på like mange dager takket være denne metoden! ..og litt kreativitet!)

Ingredienser:

Kjøtt: kjøttdeig, kjøtt (svin, okse, elg, rådyr, hare, kylling, kalkun, etc). GROVSTRIMLET

Grønnsaker: gulrot, løk, sopp, paprika, squash, brokkoli, blomkål, ol. STRIMLET / I SKIVER.

Fremgangsmåte:

1. Kjøttet stekes og krydres som vanlig.

2. Legg de ulike ingrediensene på separate stekebrett med bakepapir.

3. Sett brettene inn i ovnen.

4. Stekes på 50 - 60 grader C, over natten.

Kan en overvåke stekingen kan temp økes, men OBS! Brettene høyest / lavest i ovnen kan lett svi seg.

TIPS!

- Rør inni mellom

- Bytt bakepapir halvveis i stekingen - fjerner fuktighet

- Krydre før pakking

- Pakking: I click - poser med innhold, dato og mengde

Kjøtt: Vekten reduseres med opptil 60 %

Grønnsaker: Vekten reduseres med opptil 90 % (!)

Annet: potetmos, kålrabistappe, couscous, polentagryn, fullkornspasta, ol.

Fremgangsmåte på tur:

1. Ha i ønskede ingredienser

2. Tilsett vann og gjerne en buljongterning (varier!)

3. Kok opp. La putre 10 min.

4. Settes til trekking ca. 20 - 30 minutter. Evt ha i fisken mot slutten.

5. Kokes opp igjen. Smakes til med krydder og fantasi.

Vær kreativ og nyt maten - Bon ap! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Høres ut som en fantastisk tur! Jeg ville helt klart bakt en del brød. .....Må dog ha litt olje

Olje er ikke nødvendig for å bake brød. Jeg baker en del brød hjemme og baserer meg på loff-oppskriften fra åpen bakeri som jeg så gjør grovere ved inkludere det jeg har lyst til (stort sett helkorn, havre o.l.). Boka fra åpent bakeri er verdt en titt. Det eneste aberet med oppskriftene er at de tar en del tid - men det høres det jo ut som ikke er noe problem...og kanskje surdeig kunne være alternativ på en så lang tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fantastisk mulighet - 30dgr på tur - ENJOY! :oops:

Når det gjelder mat - prøv tørking! Ikke alle de nevnte ingrediensene er like næringsrike, men metoden er genial og er en meget enkel måte å variere kosten på på langturer (ex. hadde 14 ulike middager på like mange dager takket være denne metoden! ..og litt kreativitet!)

Ingredienser:

Kjøtt: kjøttdeig, kjøtt (svin, okse, elg, rådyr, hare, kylling, kalkun, etc). GROVSTRIMLET

Grønnsaker: gulrot, løk, sopp, paprika, squash, brokkoli, blomkål, ol. STRIMLET / I SKIVER.

Fremgangsmåte:

1. Kjøttet stekes og krydres som vanlig.

2. Legg de ulike ingrediensene på separate stekebrett med bakepapir.

3. Sett brettene inn i ovnen.

4. Stekes på 50 - 60 grader C, over natten.

Kan en overvåke stekingen kan temp økes, men OBS! Brettene høyest / lavest i ovnen kan lett svi seg.

TIPS!

- Rør inni mellom

- Bytt bakepapir halvveis i stekingen - fjerner fuktighet

- Krydre før pakking

- Pakking: I click - poser med innhold, dato og mengde

Kjøtt: Vekten reduseres med opptil 60 %

Grønnsaker: Vekten reduseres med opptil 90 % (!)

Annet: potetmos, kålrabistappe, couscous, polentagryn, fullkornspasta, ol.

Fremgangsmåte på tur:

1. Ha i ønskede ingredienser

2. Tilsett vann og gjerne en buljongterning (varier!)

3. Kok opp. La putre 10 min.

4. Settes til trekking ca. 20 - 30 minutter. Evt ha i fisken mot slutten.

5. Kokes opp igjen. Smakes til med krydder og fantasi.

Vær kreativ og nyt maten - Bon ap! :wink:

Hei,

Godt tips!

Hvor lenge er dette holbart i romtemperatur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bare et lite tips: Mange steder i den norske (og svenske) fjellheimen fins det selvbetjente DNT-hytter som har lagre med mat. For en så lang tur går det jo an å planlegge å legge turen innom en slik? Jeg har kjøpt ris og annet også på betjente hytter når jeg har passert. Det går til og med an å ringe på forhånd og bestille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også opptatt av å spise godt og variert på tur. Kjøpte denne boken( http://www.aforkinthetrail.com/ )for noen dager siden hvor forfatteren viser hvordan man tørker mat for turbruk. Hun påpeker at så godt som alt man har til middag kan tørkes til turmat.

Når det gjelder baking så viser hun også til en ovn sata til primusen: http://outside.away.com/outside/gear/gearguy/200202/20020223.html .

Jeg kommer snart til å bestille en slik for å sjekke om den er bruklig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Interessant Hubroen. Fint om du kunne gi tilbakemelding på både boka og ovnen. Jeg er særlig interessert i boka. Det jeg har sett ellers av slike bøker har vært voldsomt "amerikansk" med oppskrifter hvor du får oppgitt alle mulige ukjente amerikanske mål. Vi her i Norge må jo da ha en konerteringstabell, og dermed blir det tungvint. Har skaffet meg en enkel tørker, og skal bruke den mer etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forfatteren til "A Fork in the Trail" er fra Canada og målene er i kopper, skjeer og ounces. Det er en omregningstabell bak i boka. Mange av middagsrettene ser spennede ut men har ennå ikke prøvd. Hun har også et morsomt kapittel om baking/kalkunsteiking ved hjelp av ei pappeske foret med aluminiumfolie, noen stålkleshengere, noen grillbriketter og engangs alum.former.

Skal komme tilbake til baking når jeg har fått bake tilsatsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

Godt tips!

Hvor lenge er dette holbart i romtemperatur?

Maten holder seg nesten evig.... så lenge det ikker er fuktighet igjen i produktene. Har mine i sekken i 14 - 15 dager sommer som vinter uten at det har blitt dårlig. Hjemme kan du enten oppbevare det i romtemp eller i fryseboksen (frysetørret =). En liten ide kan være å markere posene / produktene med dato. Jeg pleier lage opp mye når jeg først er i gang, for så å fryse og ta opp når jeg trenger. Har ikke vært problemer - verken usmak eller andre ting - med det som t.o.m. er 1 - 2 år gammelt. Tørt som knusk i fryser'n og friskt som freskt i midda'n!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
lauc: Hva poser pakker du maten i? Klikk-poser skriver du, men hva er dette, og hvor får en kjøpt slikt?

Nå er ikke jeg 'lauc', men klikkposer er vel "lynlåsposer", slike som kan låses og åpnes utallige ganger. De kan kjøpes i godt utstyrte supermarkeder. Har også kjøpt på en Jernia en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.