Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell i det fjerne


El Gringo

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på hyttetur i påskeferien, og har nå et par små oppgaver til de store "siktlinje-guruene" her på Forum. :)

Det første bildet er tatt fra Raudfjellet, 1013 moh (eller et par-tre meter lavere om man har nytt kart) ved Flendalen i Rendalen kommune i retning Rondane og Alvdal Vestfjell. De fjellene jeg er helt sikker på har jeg allerede navngitt. Til venstre for Storronden kan man se en topp med en artig form som ligger litt lenger bak, altså litt lenger vest i Rondane. Jeg tror dette er Ljosåbelgen, men det kan vel egentlig like godt være den litt lavere Smiukampen? Dersom det er Ljosåbelgen vi ser burde Smiukampen kunne ses til venstre for denne, og der stikker det jo faktisk opp noen utydelige greier. Enda litt lenger til venstre har jeg satt noen spørsmålstegn til. En av dem tror jeg er Simlepiggen, men hva er i såfall de andre, som bare såvidt kan skimtes?

Mellom Høgronden/Storsvulten og Gravskardhøgda har jeg satt et par spørsmålstegn. Går ut fra at noe av det vi ser er Store Elgvasshøgda, men langt pokker i vold bak der stikker det opp noe mer. Kan dette være en del av Styggehøin-massivet?

Også til venstre for Sølnkletten har jeg satt et spørsmålstegn ved en litt merkelig utformet topp. Dette kan vel ikke være annet enn Kyrkjekletten?

Og til sist...til høyre for Sølnkletten stikker det opp noe i det virkelig fjerne...jeg synes dette kan minne litt om Rødalshø i nærheten av Savalen, og det stemmer vel også sånn noenlunde med retningen?

post-436-1334745190_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så et par bilder til...

Disse er tatt fra Kvernesvola (914 moh) like over Åkrestrømmen i Rendalen. I hytteboken i brannvakthytta der oppe var det forøvrig notert påfallende mange besøk av en viss Åke og en viss Trine. :)

Navn med spørsmålstegn bak er satt på topper jeg tror jeg har navngitt riktig, men gjerne skulle hatt bekreftet. Ved topper jeg ikke har noen gode forslag til har jeg kun satt spørsmålstegn. Dersom Famphøgdene er korrekt, er jeg spent på om vi kan se Store Kvien stikke opp noe sted bak denne.

post-436-133474519337_thumb.jpg

post-436-133474519345_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra! Da var én bekreftet! :)

Det kunne liksom ikke være stort annet enn Famphøgdene, men når det gjelder et fjell med så få gode kjennetegn kan det være greit å spørre om andre er enige i konklusjonen likevel. Det er noe annet med kjemper som Rondslottet, Høgronden og Sølnkletten, de er ikke til å ta feil av når man har sett dem et par ganger, samme hvor stor avstanden er.

Så du har hytte nede i Rendalen? Familien har hatt hytte i Flendalen i alle år, men dette var faktisk min første tur til Kvernesvola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å rette deg litt, El Gringo? :)

Tror neppe du kan sjå annet enn Vesle-Sølnkletten helt til høyre der? Den tror jeg du burde sjå ganske markert.

Gjennom Atndalen så trur eg nok det er riktig at du ser Stygghø, og mulig Storkringla like til høgre for Store Elgvasshø kanskje?

Men markerte topp til venstre for Storronden er nok ikke Ljosåbelgen? Kan neppe være Storsmeden, men heller høyde 1996 innpå Steet? Siktelinja er direkte over Blåkollen og Geitsida i forgrunnen.....

Lengre ut har du nok ringet inn Ljosåbelgen og kanskje skimter du Bråkdalsbelgen, lengst ut til venstre der?

Ta en titt her på bildet mitt:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=10287

Her kan en kjenne igjen den markerte toppen til venstre for Storronden i bildet ditt. Jeg tror du ser topp 1996 i bildet ditt?

Ljosåbelgen, Bråkdalsbelgen og Smiukampen ser du igjen på bildet mitt, og det er nok det du har ringet inn i bildet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er Steet...jeg trodde den ville være skjult, men du har sikkert rett. Så er vi enige om Styggehø. Og Vesle Sølnkletten har du helt sikkert rett i, den toppen glemte jeg. Rødalshø var vel et i overkant optimistisk forslag. Artig hvis man faktisk kan se både Smiukampen, Ljosåbelgen, Bråkdalsbelgen, Steet og Styggehø helt fra vesle Raudfjellet i Rendalen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Bekrefter at Hirisjøhøgda, Storfjellet og Storvola er riktig topper.

Men er det toppen av Muen du ser bak der? Ganske sikker på det, og neste høgde er Snødølhøgda (?). Trodde kanskje du kunne se Ramshøgda i samme slengen med Muen, men det er nok heller Snødølhøgda. Det er jeg ganske sikker på, hva mener du, El Gringo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott!

Og jeg hadde en mistanke om at det kanskje kunne være Muen. Da blir det vel gjerne Grøtørhøgda som såvidt stikker opp litt til venstre for denne. Enig i at det er vanskelig å avgjøre om det er Snødølhøgda eller Ramshøgda vi ser lenger til høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har set litt nærmere på første bildet ditt, El Gringo. Det er riktig at det er Steet til venstre for Storronden. Det neste spørsmåltegnet til venstre for denne er nok Hoggbeitet. Jeg får fram bare to Rondanetopper til venstre for denne igjen og det er Ljosåbelgen og den navnløse topp mellom denne og Bråkdalsbelgen. Her er bildet såpass utydelig at det er vanskelig å sammenligne. Smiukampen skal derimot ikke være synlig etter mine beregninger. Det du ser mellom Storsvulten og Gravdalshøgda er først noe av Stygghøin, så ditt spørsmåltegn som er Nordre Oksli, videre forlengelsen av Stygghøin. Store Elgvasshøi som du nevner er derimot ikke synlig. Til høyre for Skjellåkinna har du først Bukletten og deretter Kyrkjekletten hvor du har satt spørsmåltegn. Til høyre for Sølnkletten finner jeg ingen fjerne fjell, men bare topper i Alvdal vestfjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener sikkert Line, El Gringo :lol: Hvis ikke har broder Åke lurt seg opp dit mange ganger med ei anna jente :)

Knall utsikt fra Vola, ja, ikke rart brannvakthytta ble plassert der i sin tid. Jeg bruker mest toppen til motbakkeløping, knallfin trening for beina, og man får litt av en belønning på toppen hvis været er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja Line var det nok jeg mente. Line, Trine, det er jo tross alt ganske likt da, hva? :lol:

"Motbakkeløping" hørtes temmelig slitsomt ut. Det var i alle fall ikke mye løping på meg på turen til Kvernesvola, snøen var så mør at jeg gikk til bunns for hvert skritt selv med truger. Men det var en fin liten utsikstopp!

Mens jeg har folk som er kjent i traktene "på tråden" her...på kartene mine er det merket av en sidevei fra RV217 som går inn til noe som heter Lomnesmistersetra og Jotsetra øst for Steinfjellet. Er disse veiene åpne/kjørbare for vanlige biler sommerstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mens vi først er inne på temaet...det går også en vei vestover fra Åkrestrømmen, forbi Ottlaugkampen og Grønkampen og inn til noe som heter Åkers-Rokdalen på mitt gamle kart. Kan man kjøre inn her sommerstid? Kan man kanskje også kjøre enda videre og komme ned i Østerdalen på andre siden?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er de begge to. Det eneste du må gjøre er å betale bompenger. Var inni der på torsdag (parkering ved bommen der veien begynner om vinteren), på Væråsen og Steinfjellet og gikk tilbake om Lomnesmistersetra og krysset Mistra på Nydammen/Misterdammen. Helt nydelig dag, se bilder :D Det er veldig populært å fiske i Mistra i området der mens Jotsetra er et ålreit alternativt startsted for en tur på Sølen.

post-29-133474520614_thumb.jpg

post-29-133474520656_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien fra Åkre til Rokkdalen er også kjørbar, ja, men du kommer ikke lenger enn til Rokkdalen med bil om sommeren. Veien er vinterbrøytet til rett oppunder snaufjellet på ca. 800 moh. Stor parkering der og scooterspor innover i vinter- og påskeferien. Bompenger som overalt ellers. Bruker den veien mye til motbakkeløping nå om vinteren, bor like ved :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god informasjon! Det høres bra ut. Jeg får "utforske" disse veiene i løpet av året. Har forøvrig vært på Sølen et par ganger, brukte veien til Fiskevollen som utgangspunkt begge gangene.

"Motbakkeløping"...jeg synes fremdeles det høres slitsomt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.