Gå til innhold
  • Bli medlem

Gaustadtoppen i sommer


Amigo

Anbefalte innlegg

Hei. Vi er et par kamerater som skal opp på Gaustadtoppen i sommer. Vi tar med sønnene våre på 10 og 12 år. Ingen av oss har vært der før, men ettersom jeg har hørt, er det greit å komme seg opp dit uten for mye strabaser, selv med barn.

Det jeg lurer på er hvilken vei som er best å gå, fra nordvest (Selstadli/Gausdalen) eller øst (Svineroi/Stavrosbekken). Det jeg har fått med meg, er at det er lettere terreng, godt merket, men mer trafikk :) fra øst - og flottere, brattere og dårlig merket fra nordvest...

Dette har mest med disse to smågutta å gjøre, vil fremfor alt at de skal få en fin tur og en flott opplevelse av dette... Ikke bare slit...

Greit å vite litt om hvor lang tid vi bør beregne på de forskjellige rutene, samt åssen det funker med parkering på de forskjellige utgangspunktene også.

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det veldig lenge siden jeg ble dratt opp på denne toppen, men for to gutter på den alderen er det ikke noe problem å komme opp. Jeg sitter igjen med et bra minne og tviler på om jeg var noe gamlere enn 10år selv. Er det bra vær er jeg sikker på at de vil få en bra opplevelse uansett veivalg.

Parkering fra øst er veldig greit forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var der for nogle år siden sammen med min søster og hendes 3 børn, var den mindste 9 år. Det gik helt uden problemer fra den store P-plads ved Stavsroi til toppen og ned til P-pladsen igen. Det var først efter, at vi var kommet ned til Stavsroi, at den mindste havde et uheld, som egentlig ikke har noget med selve topturen at gøre. Jeg er ikke det mindste betænkelig ved at anbefale Gausta fra Stavsroi til familier med børn på den størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å vite litt om hvor lang tid vi bør beregne på de forskjellige rutene, ...

Vi gikk også fra Stavsrobekken, sommeren 1998, og brukte nesten 2 timer til toppen. Tok oss god tid, og var kun 2 voksne.

Som andre her nevner, vil nok deres barn ikke ha problem med å gå til toppen fra østsiden (Stavsrobekken). Nå kan formen være veldig forskjellig selvsagt, og været bli helt ufyselig, men 10-12 åringer ville jeg ikke ha tvilt på når det gjelder denne turen. Da vi gikk der møtte vi flere familier som hadde med langt yngre barn enn deres sønner, og disse barna så ut til å trives meget godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Takk for svar og linker, veldig moro.

Jeg og junior har sett endel bilder av Gaustadtoppen på nettet, men disse linkene var veldig bra. Gleder meg til å vise ham de...

Moro med et forum som "lever"...

Amigo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, med så pass store unger skulle dette være "badematch" forutsatt brukbart vær og at ungene har vært på noen turer før og er motiverte. En god motivasjon er å alliere seg med flere familier med mer eller mindre jevnaldrende barn og ta turen sammen. Da drar de hverandre med.

Et raskt søk i albumhylla viser at i slutten av september 1992 var vi tre familier fra Vinje der vi dengang bodde på tur på Gaustatoppen. Vi gikk fra Svineroi, hm, det står det i albumet, men ser jeg på bildene (oppe th. f.eks.) så gikk vi fra Stavsroi, og i flg albumnotatene brukte vi 3 timer opp. Ungene var 10 - 7 - 6 - 5 - 4 og 4 år. Mener å huske det var litt "påssårygg" på de to minste, men det var ikke mye. Entusiasmen var stor både opp og ned. Vi hadde sørget for bra vær - lettskyet/fint men kjølig. De to største ble med ut til varden. Artig rygg, men å kalle det kliving er å ta litt mye i.

Det var kjøle stas å plukke hver sin stein på topen og få hyttestempel på den. Sto i settekassa på jenterommene i mange år. Dessverre er dette lenge før digitaltida, legger ved et avfotografi av album. Skryt skryt...

Det er god sti, så en trenger ikke allverdens fottøy. Ser av bildene at for ungene var det gummistøvler og joggesko. Av det mer kuriøse kan nevnes at vi traff et ungt svensk par i lakksko og pumps. De var på konferanse på Gaustablikk, ingen hadde fortalt at det gikk an å gå på tur der - de var ivrige turfolk og klatrere, og var meget kjappe med å forklare det noe upassende antrekket for oss som jo så ut som (og var) en noenlunde fjellvant gjeng.

Elers har Ugland for to år siden gitt ut turkart over Gausta med omegn. 1:25000 er jo en psykologisk fordel, dere ser at dere flytter dere.

Etter 16 år tror jeg ikke jeg skal driste meg til å si noe om parkeringa - det var i alle fall greit å finne plass ved Stavsroi da.

God tur! :wink:

PS

- takk for et påskudd for trivelig albummimring!

post-260-133474520801_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei igjen! Tenkte bare jeg skulle gi en liten tilbakemelding etter turen til Gaustadtoppen i sommer. Vi brukte et par timer opp til hytta og ca. en halvtime videre til selve toppen. Fantastisk utsikt, varmt og godt vær, i det hele tatt en perfekt tur. Litt tungt med stigningen oppover for en halvgammel middels dårlig trent kropp, men vi tok en pust i ny og ne. Gutta løp (...) foran og rundt oss hele veien, peace of cake... Min langbente elg av en svoger sleit med låra nedover igjen (muhahaaa...), mens jeg selv tenkte mest på de stakkars knærne mine. Brukte vel halvannen time ned til p-plassen. En fin tur som de aller fleste mellom fem og søttifem kan klare. Har ikke helt skjønt åssen jeg kan putte inn et bilde eller to fra turen her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er det lettest fra Stavsro, på vinteren er det fint å starte fra der hvor bommen stenger ved Tuddal. Gå opp på Gaustaknærne og ta toppen fra Gaustaråen.

Her er forresten en rapport hvor vi tar Gaustatoppen fra Gausdalen og går ned nordvesteggen til Rjukan https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=13898.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.