Gå til innhold
  • Bli medlem

Blyhagl i Sverige


Chivato

Anbefalte innlegg

Annonse
Aokai;) Men om ein vert teken med blyhagl på veg inn mot Noreg vert det vel sikta opp i mot våpen-loven?

Det skal du da ikke. Når du reiser over til Sverige må du deklarere ammoen. Når du kommer tilbake melder du inn det du ikke har brukt. Alt dette gjør du via Internet på sidene til det svenske Tollverket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er det mer enn pussig at norske myndigheter ikke ser ut til å være i stand til å ta nyere forskning til etterretning. Det er jo ingen skam å snu... :)

Hører at skogeierne foretrekker at det skytes med bly på skogsfugljakt o.l., stålammoen ødelegger treverk og sager. Dessuten har jeg ennå til gode å bruke alternativ ammo som kan måle seg med bly. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blyhagl var gode tider :wink:

Men kom ikke her og fortell at det ikke finnes fullgode alternativer! Se f.eks på remington wingmaster HD, en suveren patron til hardskutt vilt. I mine øyne er dette en patron som er bedre enn de gode gamle bly skuddene, på de fleste områder(hvis ikke alle).

Har man en hagle som ikke tåler denne ammoen så blir jo det en annen sak. :?

Men så kan det jo diskuteres om dagens wingmaster har en fornuftig pris. Er vel snakk om over 40 kr for ETT skudd, og så må man få det "spesial sendt" i posten fordi det ikke selges her.:D (her er det fint med kjeninger)

Og da sier det seg selv at en nittedal bly til 5 kr, som gjorde samme nytten, er og foretrekke. De ga god drepeevne og tette skudd, og forøvrig var de ikke til rare skaden i skogsterreng. :(

Og ser man på Sverige i 2005 var blyutslippene fra blyhagl beskjedne 2,3%, og det er tenkelig at Norge ikke er altfor langt unna. (hvor sikre kildene til dette er, vites ikke)

Dette er ting jeg har plukket opp, og kan sikkert diskuteres i det vide og det brede. Men jeg har fått inntrykk av at "bly-er-fy" når det havner på stortinget.

Forøvrig så går det for det meste i Blysmuth i hagla :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Jeg ble forespeilet at vismut var det beste alternativ til blyhagl. Jeg må dessverre si at det var dårlige greier. Jeg tror at det blir skadeskutt mye vilt på grunn av dårlig amu.

På folkemunne blir det hevdet: "VISMUT=FISMUT". Kan tildels være enig med de på "folkemunne".

post-4307-133474536775_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.