Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS


Anbefalte innlegg

Hei, hadde en opplevelse i går som ikke var så kjekk. Skulle opp til Skikulå(Rogaland). Gikk opp på stegjern for å øve meg til Elbrus senere i år. Vi ble overasket av et voldsomt uvær, snøstorm og null sikt. Mistet løypa og retningsans. Da var GPS til kameraten min god å ha, jeg viste at bilen sto i sør, og vi tok bare kurs sørover til vi slapp oss nedover fjellsiden til vi kom tilbake i til en kvistet løype og fulgte så denne til vi kom ned i dalen igjen. Har godt denne turen 20-30 ganger , men du er ganske hjelpelaus når uværet setter inn.

Det første jeg skal gjøre på tirsdag er å kjøpe meg en GPS, for bruk i terreng og toppturer. Hvilken modell og type bør jeg kjøpe?

mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Fint å høre at dere fant ned igjen! Skummelt med slike opplevelser, det gir ofte en støkk som sitter i en stund. Jeg anbefaler deg å starte med å kjøpe deg kompass og kart over områdene du vandrer mest i. Nå du behersker dette, kan du kjøpe deg GPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange her på forumet anbefaler Garmin 60..., du kan ta et søk om GPS, det meste er bra. Har sjøl den første utgaven av Vista med kart, har prøvd den i ruskevær i kjent terreng og blitt storlig imponert, kjekt er det óg. Ville begynt å trene med GPS (óg) på tirsdag. (Backup er sjølsagt, sjølsagt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, jeg behersker kart og kompass, og har selvfølgelig alltid dette med meg på turer som er i høgheia. Men har liksom ikke "giddet" kjøpe meg gps, men ser nå at dette kan være et nyttig ekstra hjelpemiddel, da du får akkurat posisjon hvor du er og kan orientere deg ut fra det. Dette var til nytte i går da jeg kunne se hvor langt vi var fra et vann jeg kjente igjen. Kunne jo selvfølgelig brukt kompasset også for å finne retning sør, som vi gikk. Har også som regel fjellduken med meg på turer.

Hadde kontroll i går og heilt "grønn" er jeg ikke, men det er jo ikke så kjekt når det blåser opp til snøstorm og "null"sikt i 900m høyde. Men er du godt kledd og litt erfaring så hjelper det.

Ha en forsatt god påske,, i morgen er det ny tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Garmin 60CS som jeg bruker på hver tur og som jeg er meget førnøyd med. Jeg bruker oppladbare batterier fra Clas Ohlson på 2500 mAh. Synes de holder mye lengre enn vanlige alkalinebatterier (uten at jeg direkte har målt forskjellen)

Garmin har visst kommet med en ny toppmodell, tror den heter 300 et eller annet. Tror jeg hadde gått for den dersom jeg skulle ha kjøpt ny nå.

Husk kart når du først kjøper GPS, da får du mye mer utbytte av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Garmin Vista HCx, og synes den er greiere enn 60 CSx rett og slett fordi den er mindre og dermed glir lettere ned i vilkårlige lommer etc. Ulempen er at vistaen ikke føles fullt så solid, men jeg vet ikke om dette bare er et inntrykk eller om det stemmer. Begge tåler vær og vind godt. Pass forøvrig på at ingen lurer på deg en Vista Cx eller tilsvarende, som jeg gjetter at enkelte butikker fortsatt kan ha på restlager. De har en betydelig dårligere mottaker/dekoder.

Enig med mørkredd i at oppladbare batterier er et must. 2500 mAh fra Clas, eller 2700 mAh fra fotobutikker er fint. Den nye modellen mørkredd snakket om antar jeg er Colorado 300. Har ikke prøvd en sånn, men ifølge spesifikasjonene på nett har den betydelig dårligere batterilevetid enn de andre som er nevnt her. Dette er nesten helt sikkert på grunn av at skjermen er større, for det er stort sett den som spiser batteriene. 60 CSx har dårligere batterilevetid enn Vista HCx av samme grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte colorado 300, har ik fått brukt den særlig enda. Tenkte vel sånn at "hvorfor ta mora når dattera var på markedet"....

Nytt stæsj (300) er mer digg enn gammelt (csx)!

Det er vel liten tvil om at batterikap er langt bedre på csx, selv om 300 forbedres for hver software-oppdattering...

Så csx til kr 2695,- forrige uke. Det er svært BILLIG :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men jeg vil ikke ha noe gammelt:D Noen som vet om Coloradoen er verdt kjøpet?;D vet den ikke er på "topp" nå siden den er ny, men fungerer det slik at den blir bedre bare via oppdateringer?

Ja, coloradoen har allerde fått energisparende oppdat som mulighet for fjerning av kompasset etc... men

Ifht csx til kr 2695-,:

NEI :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turrapport fra en turkompis, fra fire dagers tur forrige helg.

"Alt ble hvitt når vi skulle ned fra fjellet. Vi så ingenting av konturer. Adrenalinet pumpet. Uten GPSm hadde vi ikke funnet hytta. Vurderer å ha med en ekstra GPSm som reserve neste gang."

De brukte GPSmap 60CS. Utstyr ellers var inklusive soveposer og spade for å grave seg ned. Det slapp de trolig unna grunnet GPSm.

Jeg kjøpte en eTrex Vista HCx i fjor, storfornøyd. Har en 2 gb MicroSD minnebrikke med City Navigator for det meste av Europa, BlueChart sjøkart og topo pro for Norge.

God tur, og fortsatt god påske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka litt priser nå;

eTrex Vista HCx

I usa: 266,5 $ = 1359 kr. Med frakt til norge.

Billigste i norge: Netshop kr 2795 + frakt

60CSx

I usa: 340 $ = 1734kr. Med frakt til norge.

Billigste i norge: Papyrus 2853 + frakt

GARMIN COLORADO 300

I usa: 530$ = 2703kr. Med frakt til norge.

Billigste i norge: Papyrus 3634kr + frakt

Ingen tvil om hvor det er rimeligst.. Hvis man ser bort i fra eventuelle feil/garanti (og mva, hvis du er så uheldig at du må betale det) osv.. Satser på at de har klart å luke ut barnesykdommene på disse modellene nå..

Men lurer på, går det greit å bytte til norsk språk på disse modellene?

Har noen erfaring med det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men jeg vil ikke ha noe gammelt:D Noen som vet om Coloradoen er verdt kjøpet?;D vet den ikke er på "topp" nå siden den er ny, men fungerer det slik at den blir bedre bare via oppdateringer?

Ta en kikk i tråden, noe diskutert en stund nå:

http://forum.gcinfo.no/viewtopic.php?f=3&t=128

Nu har æ ikke prøvd den etter at ny software er kommet flere ganger, mulig den er blitt bedre. Men hadde ikke byttet

min 60CSx mot en Colorado 300.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en kikk i tråden, noe diskutert en stund nå:

http://forum.gcinfo.no/viewtopic.php?f=3&t=128

Nu har æ ikke prøvd den etter at ny software er kommet flere ganger, mulig den er blitt bedre. Men hadde ikke byttet

min 60CSx mot en Colorado 300.

Ja takk for linken;) skal ikke ha gps i første stund, så velger å vente å følge med om de fikserpå Coloradoen eller ikke. ser batteritiden er noe den sliter med, og batteritiden er vell det jeg bryr meg mest om :) Synes den har et godt potensiale etter form, hva jeg har lest ol.

Får bare vente å se da! Men er det planer om å slippe ut noen nye gps'er snart? vet dere om noen produsenter har planer om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Thomas.

Siden du behersker kart og kompass, ville jeg valgt bort kart på GPSen. Det ville jeg ha gjort i alle fall. GPS er ingen erstatning for kart og kompass som sikringsutstyr. Som nødGPS funker f.eks. Garmin Foretrex 101 som veier lite, kan bæres utenpå yttertøy og er billig i innkjøp. Koster 1100 - 1200 på nettet og bruker 2 stk. AAA Batterier. Bær GPSen inni jakka når du ikke har bruk for den ekstra sikkerheten og ha et par Lithiumbatterier som nødreserve i sekken. Har testet den opp mot kart og "trackback", som kan være nyttig på toppturer spesielt, og det funker som bare juling.

Det er jo nødt til å bli subjektivt,dette. Nyttig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nødt til å bli subjektivt,dette. Nyttig?

Beklager TomVom, men jeg tror ikke dette er subjektivt!

Jeg tror rett og slett det er mangel på erfaring og kunnskap.

Vi er veldig mange som ble god på kart og kompass lenge før Høydemåler og deretter GPS kom på markedet.

Vi er også svært mange som har stått midt på Hardangervidda i Whiteout og storm, eller i tykkeste tåka på de sørlige Smørstabbtinder, og fått gjennomført dagens/turens mål nettopp pga GPS (med kart vel og merke)!!!

Jeg gjenntar fra en annen tråd:

Hvem pokker kjøper god gammaldags billedrør-TV, når man får en 42`` for 4-5`spenn???????

Isåfall, etter mitt syn, de samme tullingene som søler bort penger på en ikke-kart GPS i 2008 :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Håvard. Er klar over at det finnes like mange meninger om friluftsutstyr som det finnes folk. Derfor synes jeg du også får respektere mitt syn. Spesielt siden jeg "averterte" at dette blir subjektivt: Altså min mening. Tullinger eller ikke tullinger hjelper ikke tema eller trådstarter. Forventer en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå må du se det lille glimtet i øyet mtp min mening om "tullinger" da :roll::D

Og Thomas H har jeg gitt min anbefaling til tidl i tråden, på tvers av mitt eget nylige innkjøp, nettopp mtp pris.

Men hehe, vi kan gjerne fortsette "krangelen" på PM såfremt det er behov for det;)

Faglig uenighet har jo tross alt ført verden videre (også hva gjelder GPS)..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå kjøpt meg GPS Garmin 60CSx til 2660kr

Får den sansynligvis på mandag. Har meldt meg på Gps kurs til neste helg?

Kan noen svare på et par spørsmål angående denne Gps en.

Kan du lade denne via kabel, eller må batterier tas ut og lade?

Hvilke batterier er best med tanke på kulde?

Er det mulig med forskjellige kart på forskjellige minnebrikker og så skifte minnebrikke etterhvert.?

mvh

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kan du lade denne via kabel, eller må batterier tas ut og lade?"

--Trur du bare kan "kjøre" gps med strøm fra usb eller sigarett tenner (ikkje heilt sikker her)

"Hvilke batterier er best med tanke på kulde?"

-- Duracell suge :D Dyrt, å lite strøm på batteriene. Selv bruke eg oppladbare fra clas ohlson, digital/vanson. (vanlige er ikea,europris, rema1000) billig og bra

"Er det mulig med forskjellige kart på forskjellige minnebrikker og så skifte minnebrikke etterhvert.? "

--Kjøp 1gig eller større, trur den støtte iallefall opp til 2gig. Kjøre du dei karta du vil fra 1 brikke. Har selv topo pro, vegkart, sjøkart på min etrex legend hcx m/ 1gig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har en 60 csx sjøl, og er storfornøyd med den. Den er vanntett, dvs den tåler inntil en halv time på 1 meters dyp. Den tåler litt røff behandling, og har en grei skjerm. Jeg bruker AA batterier som anbefalt av Garmin Kjøper på IKEA; best i test. Garmin anbefaler Lithiumbatterier ved temp. under null. De koster litt mer, men det er marginalt når vi snakker om sikkerhet. Ved fornuftig bruk av GPS´n så varer de i mange timer. Manualen sier inntil 18 timer, men alt er relativt. Jeg har minnebrikke på 512 mb i min, og det dekker fint 1:50000 serien for hele østlandet fra Sogn til svenskegrensa, og Dombås til Notodden. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.