Gå til innhold
  • Bli medlem

Påske i Bymarka, Trondheim


andersno

Anbefalte innlegg

Så ble det endelig litt sol i Trondheim igjen. Men med finværet kom vinden - det føk sånn av hustakene at jeg lurte på om det kunne bli noen skitur i dag.

Men vinden roet seg litt, og etter en halv dag på jobben var det klart for en liten tur fra Baklidammen. Derfra og til Lavollen hadde det gått en person før meg, men løypene var ikke preparert da en av løypemaskinene hadde brutt sammen i dag morges. Men det gikk greit å brøyte løype sjøl - smørefrie ski går dårlig nedover, men sitter godt oppover.

Det var en merkelig følelse å komme til Kobberdammen og se en fullstendig jomfruelig snøflate - ikke ofte å oppleve det i Bymarka. Oppe på Revberget var utsikten fin i godværet og jeg kunne se Fosenfjellene og innover Trondheimsfjorden med Tautra og brua/moloen dit klart synlig. Kjempefine snøforhold med mye tørr nysnø - en herlig dag i marka.

Jeg var - som vanlig - ute for å se etter skijegerposter og tok en liten tur oppover mot Herbernheia før turen gikk tilbake over Klefstadmyra og opp til Vintervannet. Men jeg kunne ikke dy meg, jeg gikk opp på Lille Gråkallen for å prøve Rustadrenna som tidligere var den tøffeste og raskeste nedkjøringen mot byen. Men den brukes visst ikke lenger - ikke et eneste spor etter noen som hadde kjørt ned - og med all nysnøen ble det ikke stor fart nedover. Men jeg fant den posten som jeg ikke fant i går kveld fordi jeg var uten hodelykt - jeg hadde snudd ca 20-30 meter fra posten.

Det ble plutselig mye kaldere og jeg kjørte ned til Kobberdammen og tok samme vei ned til Baklidammen som opp over. En brukbar ettermiddagstur i finværet, men det kjennes at formen kunne vært bedre. Håper finværet holder slik at det kan bli flere turer i marka.

post-474-133474518617_thumb.jpg

post-474-133474518626_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bymarka er en super erstatning for de høyere tinder. Har vært på farta der i mange dager nå, i påvente av værmeldinger verdt å kjøre til Jotunheimen for. :):cry: Blir vel en tur i dag også, på kjappe ski og med niks oppakning. Gjelder å holde seg i form også...

Gikk forresten Reveberget for første gang i går, opp! Fikk en Østlending som hadde forvillet seg på slep, og både han og jeg var mektig imopnert over utsikten, været, løypa og ikke minst hvor flott bymark vi har i trondheim! Ikke mange sjeler å se på denne sida av marka nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråbein skrev:

Blir vel en tur i dag også, på kjappe ski og med niks oppakning.

Ja, i dag var det kjempeforhold. Tok en tur fra Skogly og rundt Ringvål/Leinstrandmarka - starta i -13, men skyfritt og vindstille. En virkelig toppdag, og lite folk ute på formiddagen.

Skeia ut med et par brødskiver og en termos med te og hadde en herlig rast i sola, det varma godt og ga ro i sjela - hvorfor stresse?

Droppa smørefritt og fant fram e109 og frydet meg over løssnøen, virker som det alltid er flere oppover- enn nedoverbakker, men det var herlig å kjenne pudder under skiene.

De bynære markene rundt Trondheim er et alle tiders alternativ til fjellet denne påska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja knalldag i Trondheim i dag:D startet kl. 9 og kom hjem for 10 minutter siden:) Jeg gikk fra granåsen så over stor sæte myra --> sætermya til jeg kom til lauglovatnet. gikk så videre til velikvatnet og tok derfra en vei over en myr (altså ikke forbi svartvatnet) hvor jeg satt meg ned å grillet og koste meg i solen. gikk så videre forbi bjørktjønna til jeg traff løypenettet så til rønningen og hjem igjen:) ellers var dette en drømmeag. Nesten ikke vind, blå himmel uten noen skyer. rett og slett påskens fineste dag;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Armadaaa! skrev:

startet kl. 9 og kom hjem for 10 minutter siden:) Jeg gikk fra granåsen så over stor sæte myra --> sætermya til jeg kom til lauglovatnet.

Da møttes vi, eller akkurat omgikkes. Jeg starta fra Skogly ca- 9:30, men hadde en tur langs østbredden av Lauglovatnet på leting etter en Skijegerpost. Tok forresten noen flere avstikkere - måtte jo prøve litt pudder :roll:

I dag starta jeg fra Skiskytterstadion på Saupstad og tok en tur over Søremsåsen, Granåsen, Frøset og opp til nordsiden av Klokktjønna. En rask tur gjennom Hestdalen ned til Skjellbreia og så tilbake til parkert bil. Nedkjøringa fra Smistad til Nordmyra ned gjennom Svartdalen er frisk - bare å la det stå til og håpe de som er på vei opp holder til høyre :D

Hekter på et bilde fra Bråbakken på Søremsåsem for å vise hvor nær byen vi beveger oss- lengter til fjellet, men dette er det nest beste!

post-474-133474518663_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bernt skrev:

Er det Snota jeg har tatt et bilde av her da jeg satt i dag og myste mot sola på Liaåsen

Er sterkt fristet til å svare ja, men på alle mine turer til Liaåsen kan jeg ikke noen gang huske å ha sett Snota - kanskje mest fordi jeg alltid er mest opptatt av sikten østover. Håper stadig på å få se Storsylen, men ender som oftest opp med Skarvan i Selbu. Du kan jo sammenligne med dette bildet av Snota som jeg tok fra Storheia for noen år siden: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1453 Vinkelen fra Liaåsen blir jo litt forskjellig, så det kan kanskje forklare forskjellen i profil, selv om likheten er påfallende.

Selv fortsatte jeg også i dag min utforsking av Bymarka til tross for at det er Strindamarka som er heimemarka. Men endte som vanlig opp med et bilde av Skarvan :wink:

post-474-133474519365_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bernt skrev:

Er sterkt fristet til å svare ja, men på alle mine turer til Liaåsen kan jeg ikke noen gang huske å ha sett Snota - kanskje mest fordi jeg alltid er mest opptatt av sikten østover. Håper stadig på å få se Storsylen, men ender som oftest opp med Skarvan i Selbu. Du kan jo sammenligne med dette bildet av Snota som jeg tok fra Storheia for noen år siden: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1453 Vinkelen fra Liaåsen blir jo litt forskjellig, så det kan kanskje forklare forskjellen i profil, selv om likheten er påfallende.

Selv fortsatte jeg også i dag min utforsking av Bymarka til tross for at det er Strindamarka som er heimemarka. Men endte som vanlig opp med et bilde av Skarvan :wink:

Skarvan var godt synlig i dag ja, men det var disig inn mot Sverige så Storsylen var ikke å se. Derimot var det vanvittig klart i retning Trollheimen. Har etterhvert fått mer sans for Strinda-siden enn bymarka. Mindre folk og mindre stress, og kan gå helt hjemmefra når det er snø nok. Legger ved et "postkort" tatt fra toppen av Tomeståsen med Frosta i det fjerne....

post-794-133474519372_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei "Trondheim" har ikke noe å klage på når det gjelder turterreng. Jeg lurer på når Gråkallen skal bli åpnet for vanlig ferdsel.

Kan ikke skjønne at det skal være så militærstrategisk hemmelig det som fåregår der oppe lengre at en ikke kan rive ned alle gjerder og stengsler slik at en fikk FULL utsikt i alle retninger samtidig, og dessuten kunne logge en 1/2k+ i tindeboka.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komme et forslag i kommunen om å bygge store deler av den uberørte naturen rundt gråkallen om til et alpinanlegg (ikke bare der det er fra før). Ned mot kobberdamen siden! Håper virkelig ikke dette gjennomføres da jeg mener at vi skal ta vare på så mulig så mye av den lille marka vi Trøndere er så heldige å kunne ferdes i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komme et forslag i kommunen om å bygge store deler av den uberørte naturen rundt gråkallen om til et alpinanlegg (ikke bare der det er fra før). Ned mot kobberdamen siden! Håper virkelig ikke dette gjennomføres da jeg mener at vi skal ta vare på så mulig så mye av den lille marka vi Trøndere er så heldige å kunne ferdes i.
4

Som vanlig syns jeg slike utsagn er grinebiting :wink:

Ta en tur på Elgsethytta, ta en titt mot Skjækerhatten, Tydalsfjella... osv............ og la oss kose oss på bortoverskia den andre veien.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard skrev:

Som vanlig syns jeg slike utsagn er grinebiting

Er litt enig med deg. Vi som synes det er stas å slite litt for å nyte naturen har alt for lett for å prøve å reservere friområdene for "vår" bruk. Men marka er stor, og jeg er overrasket over hvor store områder som nesten ikke er besøkt i løpet av året.

Områdene rundt Gråkallen ble tidlig tatt i bruk for organiserte aktiviteter og går vi 50-60 år tilbake lå anleggene på rekke og rad rundt Gråkallen; Det var hoppbakker på alle nivå fra "Blomstertjønna" via "Treningen" og "Grilstadbakken"(Den opprinnelige Gråkallbakken som nå er kulekjøringsområde) samt en del endra mindre hoppbakker og bort til "Gråkallbakken" samt slalåmomradet "Kleiva".

På motsatt side av Lille Gråkallen, hvor det nå er planer om alpinbakker, var det den gang ikke noen anlegg, men det var da hugget ut trase for Rustadrenna som var en populær og fryktet nedkjøring mot Baklidammen og byen.Dessuten var det en akebakke som gikk ned forbi Fjellsætra.

Når det gjelder Rustadrenna så har jeg i en annen sammenheng skrevet følgende om denne:"For 50 år siden var den en av de mest populære nedfartene fra Gråkallområdet og etter et hopprenn i Treningen skulle jeg og et par venner kjøre nedover mot byen - og fullt av overmot valgte vi Rustadrenna. Det var tidlig på ettermiddagen og fortsatt fullt av folk på vei oppover da vi kom rasende nedover på tunge hoppski; Plutselig var hele løypetrasseen sperret av folk med hunder og barn og jeg hadde ikke annet valg enn å kjøre ut i løssnøen - selvfølgelig like før en kryssende bekk - har aldri hoppet lengre uten å være i en hoppbakke. Forstår fortsatt ikke helt hvordan jeg holdt meg på beina, men det gjorde jeg!"

Nei, la oss dele på marka! For den som vil ha det mest mulig uberørt er det bare å la turen gå litt lenger. Bosbergheia og områdene på "baksiden" av Herbernheia er ikke de mest besøkte områdene, og heller ikke Leinstrandmarka bare man kommer seg litt bort fra Ringvål- og Rønningenområdene.

Hvis det er noen som har lyst til å se hvor jeg fartet i Bymarka i påska, så ligger det noen gps-spor her: http://andnorm.no/Skijegerbilder/

post-474-133474521157_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard skrev:

Er litt enig med deg. Vi som synes det er stas å slite litt for å nyte naturen har alt for lett for å prøve å reservere friområdene for "vår" bruk. Men marka er stor, og jeg er overrasket over hvor store områder som nesten ikke er besøkt i løpet av året.

Støttes. Bymarka er veldig stor og stort sett folketom, mens folk har en tendens til å trekke mot strekket Skistua-Elgsethytta.

På den annen side. Jeg tviler på om det blir noe mer enn en drøm for noen med en storstilt utbygging i Gråkallen. Det vil kreve for mye infrastruktur dit opp (vei, parkering etc) til at det er politisk spiselig med et anlegg som kan ta internasjonale renn. Og Skiforbundet vil neppe godta en shuttle-løsning fra Ferista m.h.p. publikumsparkering heller.

Forresten, hva med et skitrekk fra Baklidammen langs den gamle akebakken opp til Skistua? Det hadde kanskje vært noe :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersno skriver:

Nei, la oss dele på marka! For den som vil ha det mest mulig uberørt er det bare å la turen gå litt lenger. Bosbergheia og områdene på "baksiden" av Herbernheia er ikke de mest besøkte områdene, og heller ikke Leinstrandmarka bare man kommer seg litt bort fra Ringvål- og Rønningenområdene.

Helt enig med deg, det er plass til alle også i bymarka. Når jeg valgte å kommentere utbygging av Gråkallen så var det vel mere i frustrasjon over at selve toppen er stengt for vanlig ferdsel, hvis ikke denne er opphevet i det siste, men det har vel neppe skjedd.

Det viktigste vil vel være å legge til rette for alle slik at en kommer seg UT i marka og fri luft i stedet for.................

Kanskje flere "kaffehytter" hadde vært en god ide. Det viser seg jo at de fleste trenger et mål for turen skal den bli noe av. "Kaffe til kaffe" hytter, f.eks. :wink:

Jeg så et flyfoto av et hopprenn i Gråkallen en gang. Det var sinnsykt mye folk i marka. Kunne det være på 50-tallet?

Er det noen av dere som kjenner igjen dette og som vet å spore bildet. Det hadde vært moro å sett det igjen på forumet.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grinebitende? Spør... hva trenger vi et alpintanlegg der oppe for? ikke langt til oppdal, vass osv. Har selv årskort i vass, og bussen dit tar ikke mer enn hva den ville gjort til gråkallen. Heller satse litt mere på anlegget som allerede er der mener da jeg.

EDIT: Håper inderlig dette blir med drømmen! men det hadde vært trivelig med et moderne og ikke minst åpent anlegg der det allerede er utbygd osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.