Gå til innhold
  • Bli medlem

Lite digitalt kamera til turbruk, hvilket?


Gjest Otto Støver

Anbefalte innlegg

Gjest Otto Støver

Etter å ha hatt problemer med mitt "gamle" digitale canon apparat er vel tiden inne til å finne noe nyere.

Jeg synes at et kamera skal være så lite at det går inn i selv små lommer på armen på skalljakka. Ikke mye større enn en mobil altså. Det viktige er å være for hånden når man trenger det, ikke noe man må lete i sekken etter!

En annen sak som irriterte meg ved det forrige kameratet var at det hadde oppladbare batterier av eget (og djevelsk dyrt) merke, som dessuten sa takk for seg når temperaturen nærmet seg null. Har mistet en del gode bilder selv om apparatet ble båret i innerlomma under jakka. Irriterende å måtte varme batteriet en stund i armhulen eller andre varme steder 8)

Nå har jeg testet de nye oppladbare AA batteriene fra Sony (Eneloop), og de er bare utrolige. Holdt kjempegodt sist helg på min nye gps som jeg hadde i lomme på låret. Det var -6 grader og litt vind.

Derfor ønsker jeg et lite kompakt kamera som kan benytte vanlige AA eller AAA batterier som er av typen "pek-og trykk". Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se Nytt digitalkamera? Før du kjøper, sjekk dpreview.com's anbefalinger og vurderinger, og se i norske nettbutikker etter f.eks. Canon kamera modeller som anvender AA-batterier, gjerne via DinPris for å finne hvem som leverer til lavest pris. Anbefaler å bruke kameraveske.

Nyttig tilbakemelding fra deg om Sanyo eneloop, har hittil kun sett tilsvarende positive tilbakemeldinger, se også Del 33, Batterier, strømforsyning i guide Bruk, funksjoner og dynamisk konfigurering, Garmin eTrex og GPSmap GPS mottakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det samme utgangspunktet som Otto S. gikk jeg for to år siden til innkjøp av Pentax Optio W10. Ikke helt sikker på hva etterfølgeren som er i salg nå heter, men det er i hvert fall et vanntett kompaktkamera. Til nå har jeg tatt 3140 bilder med mitt, og er strålende fornøyd. Så lenge lyset er ok blir bildene bra. Og kameraet tåler virkelig det meste! Det har vært med på mange våte turer... I forrige uke var jeg 6 dager i indre troms, med temperaturer mellom 0 og -15. Tilsammen ble det tatt 120 bilder, og kameraet har enda ikke gitt tegn til at batteriet begynner å bli slitent. Ganske fornøyd med det... Jeg hadde kameraet i bukselommen hele tiden for å unngå at batteriet ble kalt, dette så ut til å funke utmerket. Når (hvis?) dette kameraet går dukken er det stor sjanse for at jeg kjøper oppfølgeren. Anbefales varmt til turbruk!

Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes andre om dette, Canon PowerShot A720 IS Concise Review, January 2008, Richard Butler, finn lavest pris, Pris hos forskjellige leverandører. Jeg ville brukt en original kameraveske og om nødvendig en vanntett pose utenpå, gjerne to for sikkerhets skyld.

Canon PowerShot A720 IS anvender to stk AA batterier. Jeg ville primært brukt Sanyo eneloop, anvender det i mitt Canon PowerShot S3 IS. Canon PowerShot A720 IS har en størrelse på 97.3 x 67.0 x 41.9 mm, dvs høyde 6,7 cm, bredde 9,7 cm og tykkelse 4,2 cm, vekt 200 g. Optisk zoom på x6 er ikke å forakte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompaktkamera til turbruk er en vanskelig sak, gitt.

Ang. batteri: Min oppfatning er at kompaktkameraer som har batteri i kitet er vel så greit som oppladbare AA- og AAA-batterier. De batteriene som leveres nå har aboslutt akseptabel levetid, også ved noe lave temperaturer. De er i tillegg ofte små og lette.

Når jeg legger igjen speilrefleksen hjemme for å spare vekt, så har jeg med et Olympus mju 725. Dette er vanntett, støtsikkert (tåler fra fra 1,5 m) og enkelt å bruke med hansker. Eneste jeg savner i forhold til endel av Canon sine kameraer er vidvinkel og optisk søker (det er jo ofte at skjermen ikke duger...).

Dette kameraet har kommet i nye modeller, som frem til nå ikke har hatt store forandringene. Sesongens nye heter mju 1030, den har faktisk vidvinkel. Du kan jo lese på http://www.olympus.no/consumer/29_digital_camera_mju_1030_sw_18625.htm

Bildekvaliteten er ikke alltid like bra ved dårlige lysforhold, men jeg har totalt sett vært svært fornøyd. Fint å kunne ha med seg et kamera som tåler mye. Terskelen for å ta bilder når man normalt ikke ville, blir veldig lav. For å ha denne friheten, synes jeg det er verdt å kompromisse bittelitt på optikken. Man kan ha det liggende i lommen på skalljakken, snorkle med det, ha kameraet hengende i klatreselen, la barn bruke det...

Når jeg har hatt med kameraet på ukestur på vinteren (med telt), så har batteriet vart hele uken (varmet det på magen gjennom natten), har man med to batterier, så varer det i to uker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt problemer med mitt "gamle" digitale canon apparat er vel tiden inne til å finne noe nyere.

En annen sak som irriterte meg ved det forrige kameratet var at det hadde oppladbare batterier av eget (og djevelsk dyrt) merke, som dessuten sa takk for seg når temperaturen nærmet seg null. ?

Ja, dette overasker meg litt. Hvor gammelt er ditt canonapparat?

Selv har jeg Ixus 500 og nå 900Ti. Disse har etter mi erfaring svært god batterikap.

Henger i ei veske på ryggsekkreima sommer som vinter. Tåler flere hundre bilder og flere dager vinterstid i kulde.

Vet dog at tidligere utgaver av bla Ixus (før 500) var no batteritjuver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Ja, dette overasker meg litt. Hvor gammelt er ditt canonapparat?

Selv har jeg Ixus 500 og nå 900Ti. Disse har etter mi erfaring svært god batterikap.

Henger i ei veske på ryggsekkreima sommer som vinter. Tåler flere hundre bilder og flere dager vinterstid i kulde.

Vet dog at tidligere utgaver av bla Ixus (før 500) var no batteritjuver.

Håvard det er et Canon Powershot S50 som er ca 5 år gammelt. Jeg hadde det med på en tur over Svartisen for nøyaktig på dagen to år siden, og selv om jeg hadde apparatet i en plastpose under anorakkjakka, så var det ikke gnist av liv. Det var kjølig, -10 og litt vind, men ikke ekstreme forhold på noen måte. Hadde ladet batteriet før tur, jeg har kjøpt to batterier som jeg alternerer mellom. Batteriet heter visst NB-2L og er av typen li-ion. Da jeg kjøpte mener jeg at jeg betalte over 500 for bare batteriet, og det synes jeg er litt dyrt ja.

Du kan ha rett i at batterikapasiteten kan ha forbedret seg på disse spesialbatteriene. Men jeg ble altså imponert over Sanyo sitt Eneloop som holdt gps-en gående hele tiden. Jeg hadde forventet at batteriene ville ta slutt lenge før de gjorde. Dessuten er det så greit å ikke være avhengig av disse spesial-laderne. Da vi gikk for tre år siden fra Abisko til Sulis, måtte jeg jo ha med den spesielle laderen. Uten den ville jeg ikke ha hatt bilder fra turen, for vi fikk ladet begge batteriene i Ritsem, der er strøm. Joda apparatet fungerte da, men det var kanskje nyere. Så kaldt som på Svartisen var det jo ikke, det kan også forklare litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.