Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintersovepose til iiiiiskald jente...HASTER!!!


akhaip

Anbefalte innlegg

Ja har sett mye her inne på forumet men klarer ikke helt å fatte hvilken sovepose jeg skal ha nå..

Synes uansett hva jeg finner så er de for "kalde" til å dra på turer som er kaldere enn -10.

Jeg er 165 cm høy, ganske liten og fryser i mildvær. Skal på skitur til Indre Troms der temperaturen på natten

lett kryper ned til -20. Det aller største problemet er at vi reiser torsdag så jeg må finne det ut IDAG!

Det har vært bestilt en Ajungilak Altitude Winter til meg men som jeg forstår tåler den bare -12!!!

Det høres jo helt horribelt ut til 7000 kr! I tillegg har jeg sett på Helsport Raudfjorden men den var altfor kald. Må også ha en pose som ikke er så sinnsykt stor for det har jeg ikke plass til! Hva i alledager skal jeg gjøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja er så dumt at jeg har tidsfrist, men har leita i en måned nå. Enten er den for stor og tung, eller for kald. Har gått bort ifra å bry meg om pris siden jeg fryser hele tiden. Men virker som Helsport Jotunheimen er litt stor og tung? Vil helst ha dun jeg, virker som det er det beste...skal ikke i så mye fuktig vær, heller kaldt kaldt kaldt...men får jeg ikke sovepose må vi avlyse turen...crap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg gjekk lenge og kikket, dei fleste vinterposene ligger oppi den vekta. Dun e lettere, men det passer ikkje til mitt bruk. I våt vest-norge snø. Hørt om du kan låne sovepose av noen venner/kjente? Nå er ikkje eg den mest ski-vande, men fytti for ein deilig opplevelse det var å gå med pulk. Kjente knappt 25kg bak. Kan lesse nesten på hva du vil. MEN du kjenne det såklart i oppoverbakkene

Vudert ein vanlig vinterpose m/fleecepose i tillegg?

Liggeunderlaget har sinnsykt mye å sei, ikkje juks der 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til denne påsken, så er du nok seint ute. Prøv med diverse ekstra tepper, og godt underlag. Evt. fyr med primus gjennom de kaldeste timene, og sov mens solen er oppe.

På sikt bør du skaffe deg en skikkelig pose, og var deg deg ville jeg tatt en titt på Marmot CWM. En slik pose bør kjøpes direkte fra USA. I forhold til Ajungilak Altitude blir prisen svært mye hyggeiligere. (går du for Altitude så forsøk å bytte til 5-season. Denne er varmere)

Tips: Send en mail til Leif Ahlgren [[email protected]]

og sjekke hva han kan gjøre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tilbakemeldinger! Nei kan ikke låne hos noen, er det som er så kjipt. Og mitt største problem er at jeg er veldig liten og lett, så trenger dun. Og også med tanke på klimaet her oppe i nord. På innlandet blir det ikke fuktig men svært tørt og kaldt. Men har vurdert den Ajungilak 5 season men tror ikke de har den her oppe. Typisk min flaks..skulle ønske jeg ikke frøs så mye, men sånn er det bare. Har vurdert syntetisk men de har, virker det som, altfor mye vekt og ikke optimal temperatur til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altitude Winter er en fet pose, og det skulle forundre meg mye om du ikke kan sove greit i denne i -20, forutsatt at du har skikkelig underlag.

Tror du ikke denne er varm nok så ta heller og improvisere på denne turen. Hva type pose har du ?

Stikkord: Reinskinn og ullteppe i tillegg til din nåværende pose.... Det bør tåle endel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bor i Tromsø så dra på Friluftsbutikken på Langnes (I samme bygg som Rema 1000. Plantasjen?)! De har helt sikkert noe brukanes til deg! Jeg tror nok ikke du kan forvente å finne noe spesielt billig siden du både vil ha det varmt og lett. Intersport på Jekta øst (Gamle Polarsenteret) er også flinke på tur. Intersport og Tromsø Sport i sentrum er mer spesialisert for skimbomsene slik jeg har forstått.

Jeg tror vi er mange her på forumet som har troen på flere poser som i forskjellige kombinasjoner kan brukes året rundt istedenfor én pose til hver årstid! Siden du har det travelt tror jeg allikevel at det beste alternativet ditt er å komme deg på en entusiastforretning med god betjening og utvalg!

Spring spring! Og ha en fin tur 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann=)

Tenkte oppdatere dere litt her. Måtte kjøpe sovepose idag desverre, og forhørte meg om Ajungilak Altitude Winter og han mente også at -20 skulle lett gå ann og jeg har ett godt og varmt underlag så er optimistisk:) Fikk den for en svært god pris, så jeg er godt fornøyd. God betjening og god kunnskap der jeg var. Tidligere hadde jeg ingen pose, har i år samlet inn om man kan si det slik, alt av tur utstyr fra innerst til ytterst og på føttene. Så dette blir spennende =) jeg får oppdatere dere hvordan det går hehe..takk for tips og hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere med posen, og lykke til. Husk endelig skikkelig underlag. Fortell gjerne litt om hvordan den fungerte etter påsken.

Det er meldt om kaldt vær i fjellet nå, ihvertfall her i sør, og det vil forhåpentligvis gi litt utfordring for utstyr og kunnskap. I morgen kveld ligger jeg også ute i mine 1300 gram dun ... snadder !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.