Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva veier ryggsekken din?


fjellgal

Anbefalte innlegg

Siden vi har fått en tråd på forumet som tar for seg den ultimate lettvektssekken hadde det vært morsomt å høre hvor mye sekkene til folket her på forumet faktisk veier når den er pakket for en ukes sommertur. Tenker dere mye på sekkens vekt når dere pakker?

Siden det er vekten på sekk, sovpose, telt og liggeunderlag som har størst betydning for vekta hadde det vært spesielt interessant å vite vekta på disse.

Så:

1.Totalvekt pakket sekk for ukestur?

2.Vekt sekk?

3.Vekt sovepose?

4.Vekt telt (eventuelt tarp, gapahuk)?

5.Vekt liggeunderlag

6.Sum vekt for sekk, sovepose, telt og liggeunderlag?

Har sett en liknende tråd på Fjellforums svenske søsterforum www.utsidan.se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er mine tall:

1. Totalt ca. 14 kilo uten fiskeutstyr.

2. Osprey Aether 60, 1,9 kilo.

3. Marmot Hydrogen, ca. 0,8 kilo

4. Hilleberg Unna, 2 kilo

5. Navnløst liggeunderlag, 0,35 kilo

6. Sekk, sovepose, telt, liggeunderlag, 5,05 kilo.

Jeg er på ingen måte noen ekstrem lettvekspakker, men tenker på vekta når jeg pakker/kjøper nytt utstyr. Er nok alt for glad i komfort til å kunne pakke ultralett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde vært gøy å se!

For en uke på sommeren har jeg følgende vekt:

1. Totalt ca. 14 kg

2. Sekk (norrøna nansen 100L) 2,9 kg.

3. Sovepose 1,2 kg

4. Telt enmanns: Cho Oyo 2,4 kg (Tomanns: Exped Orion X, 3,7 Kg)

5. Underlag 0,65 kg (Bamse..)

6. Sekk, sovepose, telt, liggeunderlag: 7,15 kilo.

Sekken bruker jeg primært på vinterturer. Den er for stor til sommertur, så bergans helium 55 skal snart ta over..

Men jeg har noen kilo igjen til sekken min blir "drømmelett" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

1.30-35 kg

2.Vet ikke, kan springe og veie!

3.Vet ikke, kan springe og veie!

4.Vet ikke, kan springe og veie!

5.Vet ikke, kan springe og veie!

6.Vet ikke, kan springe og veie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sekk veier nok oppunder 30 kilo (har ikke veid nøyaktig) og i tillegg tar bikkja en 7-8 kilo...

Men nå er nok mine preferenser litt annerledes enn dere andre sine. Jeg vil ha nok og god mat, noen øl, litt snop, stort nok telt, varm nok sovepose og nok parafin til varme + tørking ved behov ..

Har ikke vondt av å bære dette !

Skjønner overhode ingenting av denne "lettest mulig sekk" tråden. Om en voksen mann bærer 7 eller 10 kilo på ryggen merker man ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, der er du nok litt mer raus enn meg ja. Men en liten skarp en på innerlomma er ikke å forakte :lol:

Jeg havner vel på litt over 4kg mat inkludert nødproviant. Så er det jo spørsmålet om man kan legge igjen litt mat hvis fisket skal være bra. Eller om det bringer ulykke å ta fiskelykken på forhånd :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Skjønner overhode ingenting av denne "lettest mulig sekk" tråden. Om en voksen mann bærer 7 eller 10 kilo på ryggen merker man ikke...

Kan ikke si meg mer enig.

Alt under 20 kg er lett sekk for meg. Havner som oftest på 25-35kg.

Har aldri lagt vekt på hva utstyret veier. Selv om jeg ønsker meg ett litt lettere telt (4,5kg) og endelig fått bytta ut hundreogelva med en noe lettere primus.

Ofte er sekken tyngre på tur ned, men jeg går ikke på fjellet bare for å gå, jeg går for jakt og fisket sin skyld. Å gå bare for å gå er etter min mening meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at folk som ikke skal gå spesielt langt ikke tenker særlig på vekta til ryggsekken. Mange går kanskje bare noen få timer før de setter opp teltet og blir værende på den samme plassen hele uka. Andre, slik som meg, liker å gå lange dagsetapper og slå ny leir hver dag for å rekke over mest mulig. Da betyr vekta på sekken mye. Tror mange som kunne tenke seg å gå langt dropper det pga at ryggsekken blir en hindring. Det synes jeg er synd.

Har selv et vaffeljern i støpejern på i underkant av 4 kilo som jeg har fått i gave. Dette er hyggelig og morsomt å ta med om man skal på tur med familien, men helt uaktuelt om jeg skal på en lengre guttetur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Ser som sagt ikke hensikten med å gå masse bare for å gå, er greit å gå hver dag, men en må ha tid til å jakte eller fiske også.

Hvis målet er å gå ..... og bare å gå. Tja... ja.. ja.. hver sin lyst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for å gå? Hvorfor tror du det? Ser du ikke at det er en bonus å ha stor rekkevidde? Det å ha muligheten til å nå langt på kort tid betyr ikke at man skal springe rundt hele tiden, bare at man har større frihet og mulighet. Aldri er det noen som har tenkt å ofre sikkerhet eller funksjonalitet heller sånn jeg har forstått det. For jakt og fiske er dessuten dårlig rekkevidde et kjempehandicap! Og hvorfor skulle det være motsetninger mellom å pakke lett og det å jakte eller fiske? Jeg beveger meg mye men fisker hele tiden. Om jeg skal fra A til B kan jeg rekke innom flere vann som ser interessante ut, og tilbringe mer tid der fordi at jeg vet at transportetappene kommer til å gå kjapt! I tillegg tenker man mindre på en lett oppakning, og får mer tid og energi til å bare være nysgjerrig. Om man vil kan man gå omveier bare fordi man ikke har vært der før, eller omså kaste sekken for å springe opp et lite fjell man ikke har vært på.

Og ikke minst: det å kunne pakke lett betyr at en kan det som skal til for å få 30kg til å vare betraktelig mye lengre enn noen som tar med seg kjøkkenbenken på helgetur! Hvis man klarer seg med 7-10kg for ei helg, hvor lenge får man ikke 30kg oppakning til å vare. Og ikke tro at fordi at man liker å pakke lett så er man fremmed for å bære tungt... Jeg skal ikke generalisere, men mitt inntrykk er at gramjegere er mennesker som i langt større grad er opptatt av å til fulle utnytte det å være i god fysisk form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Dårlig rekkevidde?......... Tro hva du vil.....

Denne gramidioti jakten er en typisk bysak, utstyrsgale byfanter som tror de blir all verdens til fjellfolk bare de har det rette utstyret fra de rette leverandørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da måte på til engasjement og usaklighet!

To ting:

1 - Argumentene mine er ren fysikk og det finnes ingenting galt ved de. La vekt tilsier mindre motstand og lavere energiforbruk. Det handler ikke om å tro, men jeg kan garantere deg at rekkevidde, kapasitet og tempo vil øke med mindre unødvendig vekt.

2 - Kutt ut usaklighetene. Jeg er født og oppvokst i Øst-Finnmark og har hørt altfor mange som bor på landet si ting om hvordan folk som bor i byen er og vica versa. Jeg bor i Tromsø nå mens jeg studerer, og mange med litt for oppblåst bilde av hvor flinke de er i naturen har fått passet sitt påskevet ettertrykkelig av akkurat de menneskene de sist hadde forventet det fra. Du har nok et litt utdatert bilde av hvilke mennesker som er sånn og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig rekkevidde?......... Tro hva du vil.....

Denne gramidioti jakten er en typisk bysak, utstyrsgale byfanter som tror de blir all verdens til fjellfolk bare de har det rette utstyret fra de rette leverandørene.

Det er ikke nødvendigvis en sammenheng mellom jakten på lettere utstyr og lettere sekk totalt. For min del er det supert at grunnutrustningen blir så lett som mulig slik at jeg kan ha med mest mulig mat. Istedet for 20 kilo utstyr og 10 kilo mat kan jeg nå ha med det motsatte. Det er 14 ekstra dager i fjellet det om det er den riktige maten!! Så når jeg vil ha en lettest mulig sovepose og telt er dette for å kunne erstatte den vekten med noe annet. Sekken min veier fremdeles opp mot 30 kilo, men jeg mener det er mer fornuftig vekt.

Til sommeren skal jeg gå Jotunheimstien, og da er målet mitt en lettest mulig sekk, for lange dagstetapper er enklere med mindre skrot på ryggen.

Og ellers SRX, bare fordi du ikke skjønner hvorfor noen gjør noe betyr ikke at det de andre gjør er feil :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Det var da måte på til engasjement og usaklighet!

To ting:

1 - Argumentene mine er ren fysikk og det finnes ingenting galt ved de. La vekt tilsier mindre motstand og lavere energiforbruk. Det handler ikke om å tro, men jeg kan garantere deg at rekkevidde, kapasitet og tempo vil øke med mindre unødvendig vekt.

2 - Kutt ut usaklighetene. Jeg er født og oppvokst i Øst-Finnmark og har hørt altfor mange som bor på landet si ting om hvordan folk som bor i byen er og vica versa. Jeg bor i Tromsø nå mens jeg studerer, og mange med litt for oppblåst bilde av hvor flinke de er i naturen har fått passet sitt påskevet ettertrykkelig av akkurat de menneskene de sist hadde forventet det fra. Du har nok et litt utdatert bilde av hvilke mennesker som er sånn og sånn.

Forsåvidt greit med mindre vekt, kunne godt tenkt meg at en del av mitt utstyr var lettere også.

Men synes det går over alle støvelskaft når det snakkes om 10 gram hit eller 100 gram dit.

Det blir en motesak og kjekkaseri med minst mulig vekt, og for meg virker det som totalt idioti.

Hvem som har laget hva og hva det veier er for meg knekkende likegyldig, bare det funker.... og ikke veier bly.

Hvor du kommer fra Bugge er for meg knekkende likegyldig, fra månen omså hva jeg bryr meg.

De fleste sitter på pubb eller på nett og skryter av hvor flinke de er, så gjør du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRX, husk på at her er det du som farer med urimelig kritikk av de av oss, som rimelig uskyldig og uten å rakke ned på noen, var interessert i et rent tankeeksperiment som kan være behjelpelig for å renske bort noen kilo. Ikke noe mer og ikke noe mindre. I praksis er det enda ingen som har brukt store summer på å spare ti gram, men kan man spare inn bittelitt her og bittelitt der så blir det til slutt mye. Så får det være opp til hver enkelt hva det måtte være snakk om og hvor mye en er villig til å betale for det. Personlig interesserer det som måtte ha med telt og sovepose meg, mens hodelykter som veier 50 eller 30 gram overlater jeg til de som måtte være interessert i det. Verdens enkleste sak å elegant hoppe over.

Hvor jeg er fra er et poeng som du kom trekkende med når du påsto at slikt er det bare "byfolk" som bryr seg om, og du får kritisere deg selv for å ta opp det poenget når jeg svarer fordi jeg ikke kan være enig i utsagnet ditt verken på vegne av meg selv eller andre. Skrytet har du stått for når du proklamerer hvor mye du kan bære, og antyder at de som ikke vil bære like mye heller ikke vet hva det vil si å være på tur. Det du kanskje har vridd om til å være skryt er ikke annet enn et svar på ditt spørsmål om hvorfor det er så viktig å få ned vekten, men igjen får du ta kritikk for det selv. Hva trodde du ville skje når du kommer med ubegrunnet og usaklig kritikk? Du har fått gode og saklige svar, og selv kommet tilbake med stadig mer fjollete bemerkninger. Jeg har ikke kommet med skryt i det hele tatt så mye som at jeg stiller meg i tvil til dine påstander om hvordan folk kommer fra det ene eller andre stedet påstått skal være. Om noe har jeg skrytt av de som sjeldent får noe skryt - byfolk og turister. Og ikke fordi de er "bedre", men fordi de ofte undervurderes og av og til blir man overrasket av de som kommer derfra som virkelig har peiling på hva det vil si å være på tur!

Jeg regner med du har tatt jegerprøven siden du sier du er glad i jakt, og såvidt jeg kan huske så var det et viktig poeng at man skal ha respekt for andres rett til å ferdes i utmark. Jeg håper ikke du har for vane å gå bort til folk du måtte støte på for å "rette" på de dersom du oppdager at de har nytt/dyrt/lett eller generelt "feil" utstyr i dine øyne. Om jeg støter på folk i jeans og joggesko så kan det hende at jeg av hensyn til deres eget beste lurer litt på hva de driver på med, men det kan like gjerne være fordi de er så kjent at det ikke er noe vits for de å være mer omstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men synes det går over alle støvelskaft når det snakkes om 10 gram hit eller 100 gram dit.

Det blir en motesak og kjekkaseri med minst mulig vekt, og for meg virker det som totalt idioti..

Dette temaet har vært oppe flere ganger tidligere, og du SRX og jeg (nå) deltar.

10 gr eller 1 kg har ikke noe å si når man skal gå frem til vannet eller jakthytta-/gamma for å være der ei langhelg eller uke!!!

Uansett om sekken til slutt veier 20 eller 30 kg, eller om det er 10 eller 30 km distanse. Transportetappen er uansett stort sett 1 dag.

Du har selv sagt SRX, i tidl tråder, at du har lett sekk til jakt i storsekken!

Er du (SRX) virkelig ikke istand til å sette deg inn i "vandreren" som går med sekk fra A til Å, telter i 2 uker hvert fordømte døgn med hele oppakningen :?:

Såfremt du fortsatt ikke forstår "gramjegeren", så inviterer jeg deg her og nå til 1 mnd's tur til sommeren.

Om det er fra Majavatn til Nordkapp, eller fra Majavatn til Lindesnes bestemmer du selv!

Jeg er rimelig sikker på at ord som "kjekkaseri, motesak og idioti" da er godt gjemt i melkesyren for alltid :wink:

Her blir det lange etp, liten forsyning og mye flott natur. Tar du utfordringen, eller skal du fortsette ditt Macho-"pisspreik" her inne uten bevis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Såfremt du fortsatt ikke forstår "gramjegeren", så inviterer jeg deg her og nå til 1 mnd's tur til sommeren.

Om det er fra Majavatn til Nordkapp, eller fra Majavatn til Lindesnes bestemmer du selv!

Jeg er rimelig sikker på at ord som "kjekkaseri, motesak og idioti" da er godt gjemt i melkesyren for alltid :)

Her blir det lange etp, liten forsyning og mye flott natur. Tar du utfordringen, eller skal du fortsette ditt Macho-"pisspreik" her inne uten bevis :P

Skulle gjerne vært på tur en måned, men med jobb, familie og unger er ikke det lett å få til.:P

Ellers...... har alltid drømt om det ja!:)

Men tror nokk jeg ville benytte en måned på fjellet enn bare å samle kilometer, er mange vann med store ørreter og røyer jeg ikke har vært på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Når det gjelder sekk, så har den en lei tendens til å bli for tung, opp mot 30kg. Det er fortsatt greit å gå med. Men må si jeg har fått opp øya litt etter å lest tråden om lettest mulig sekk. Men mye av vekta i sekken er mat og fiskeutstyr. MYE fiskeutstyr, ikke fordi en må, men fordi jeg er "prylbøg" av rang!

Jeg er vel en av de som mange ser har bra utstyr, men kanskje ikke har de lengste vandringene. Selv om jeg drømmer om lange turer eller fiseturer daglig, blir det til de kortere turene på noen få dager. Ettersom jeg jobber vekk 2 uker i slengen, og fisker 100-180 dager i året (ifølge fiskedagboka), er det ikke rom til flere lange turer på fjellet med kone og 2 barn. Men er kanskje en prioriteringssak, da jeg f.eks var i Frankrike og fisket i 10 dager alene :roll: Men har overnattinger ute nesten hver mnd iallefall.

jeg velger å kjøpe kvalitet isteden for kvantitet. Gidder ikke å kjøpe noe middelmådig, som jeg senere må bytte ut. Det jeg kjøper har jeg til det blir ødelagt. Men min elsk til naturen er ikke mindre om jeg ikke har gått Norge på langs (noe jeg drømmer om).

1. 20-30kg

2. Bora 80 / Norrøna Recon Pack 2,7kg.

3. Sir josep / eller Mountain Equipment Xero 250 ikke bestemt meg ennå. Nå drar jeg rundt på en Tyen på 3kg

4. Black Diamond Awhanee 2,7kg

5. Tarp 0,9kg

6. Bamse Extreeme, og oppblåsbart ca 1,3kg?

7. ca 11kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.