Gå til innhold
  • Bli medlem

Treningshelg for Haute Route


Rødtopp

Anbefalte innlegg

Jeg slo følge med Langbein Rise, Bamse Brakar, Dag og Ragnar på deres treningshelg i Herredalen i Vang. Lørdag våkent vi til strålende vintervær. Gradestokken viste noen blå grader og solen strålte fra skyfri himmel og ikke et vindpust - bedre blir det ikke :) Etter en lang kraftfrokost var det på med sekker og ski. Dagens turmål var tredel; bestigning av Mjellknapp (1678 moh), trene på rappell med randonee ski fast spent på sekken og i tillegg selvsagt ha det GØY ;-)

Vi labbet i vei oppover bjørkelia og mange ryper fløy skremt opp. I snøen hadde ryper, hare og rev satt sitt avtrykk før oss. Det var ivrig diskusjon om hvor vonde og trange randoneeskoene egentlig skal være og et stykke opp i bakken fant vi en utrolig bra rasteplass og ømme føtter spratt ut av skiskoene. For en som bare henger på var det deilig med en lang rast i den varme sola - jeg følte fregnene sprette frem på den vinterebleke huden, mens firkløveret diskuterte valg av kroppssele eller sittesele + slynge. Om ikke lenge var det fire rastløse føtter som var klare for ny dyst. Jeg følte meg dårlig utstyrt da jeg verken hadde sele, skredsøker, isøks, skarejern, men jeg følte meg utrolig trygg der vi fortsatte oppover bakken.

Etterhver måtte sola vike for en sky og vind. Dette var ikke etter planen - men vi er jo forbredt så opp fra sekkene kom vindtett og varmt tøy. Raskt tok vi noen bilder på toppen før fellene ble tatt av og skoene strammet til. Et stykke ned i bakken stoppet gutta og begynt å sette rappell, mens jeg fortsatte litt ned i lunere lende. Her hadde jeg panoramautsikt til rappellen! Etter den vellykkede rappellen bar det ned til hytta og Mitandi og Vilde som hadde laget middag og pyntet påskebord til oss.

Søndag våkent vi til nesten like fint vær. Det var noen skyer på himmelen og litt vind. I dag var det trening på søk i skred som sto på programmet. Jeg påtok meg oppgaven med å grave ned skredsøkere. Uansett hvor vanskelig og ulogisk jeg plasserte søkeren klarte de å finne den. Det lover bra for turen til Haute Route.

 

post-838-13347451823_thumb.jpg

post-838-133474518237_thumb.jpg

post-838-133474518243_thumb.jpg

post-838-133474518248_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.