Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke 3 ting har du alltid med deg ?


kyre

Anbefalte innlegg

Annonse

3 ting jeg alltid har med? :)

Tja, da må det bli:

:wink: Leatherman Wave - fordi den kan hjelpe meg til det meste

:D 1.hjelpsett (som i og for seg er mange små ting i et etui) - fordi den kan hjelpe meg eller hunden om uhellet er ute

8) Mobiltelefonen - fordi i den har jeg klokke, kamera, lokkelyder og mulighet for komunikasjon om jeg trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pose til eget eller andres søppel?:wink:

vist jeg kun får ta med 3 ting; fystrikk, kompass og leatherman

på vinteren er mobil det eneste som kan redde deg fra skred hvis du er alene og ulykken allerede har skjedd. skjedde nettop me en fyr irl som ringte hjem fra langt under snøen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt ikke det er anbefalt å ta med, eller satse på mobil framfor skredsøker. Mobil kan under visse omstendigheter være bedre enn ingenting selvfølgelig, men i de fleste tilfellene vil ikke en mobil gjøre noe fra eller til. Store områder av fjellheimen er uten dekning, og sannsynligheten for at et snøras er så "snilt" at du klarer å plukke fram en mobil og slå et nr er svært, svært liten. Men joda, å ha med seg mobilen i tilfelle er jo selvsagt ingen dum idé. Men om det blir en unnskyldning for å spare pengene en skredsøker koster, så er det en forferdelig dårlig idé.

Mine tre:

- Kniv

- Tau

- Fyrtøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Mobiltelefon: Jeg syns det er befriende å ikke være tilgjengelig 24/7. Det er en lettelse å la mobilen ligge igjen hjemme..

Jeg har med mobilen på tur, men ALLTID på lydløs.. så det er mulig å få tak i meg og omvendt.. :wink:

og to ting til, kniv og kamera :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pose til eget eller andres søppel?:-P

vist jeg kun får ta med 3 ting; fystrikk, kompass og leatherman

på vinteren er mobil det eneste som kan redde deg fra skred hvis du er alene og ulykken allerede har skjedd. skjedde nettop me en fyr irl som ringte hjem fra langt under snøen...

Uansett lang eller kort tur er det alltid med en liten pose til sjokoladepapir, sigarettsneiper o.l. Liker ikke at det slenger sånt rundt omkring når jeg er på tur, og ser det som en selvfølge å pluke opp etter meg selv. Nå er det utrolig liten trafikk i det området jeg er mest på tur i, så det er nok helst mitt eget søppet jeg rydde opp ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvordan funker skredsøker hvis man er alene? skal man legge den andre delen igjen hjemme da?

Andre delen? Når du går med søkeren på deg, så skal de alltid stå i sendemodus, men hvis det går et ras, så slår de som ikke ble tatt over på søkemodus og begynner å lete.

Om du går inn i skredfarlig område så er det ingen lov som hindrer deg i å gå alene, men dumt er det uansett! Sjekk rasforholdene, og ta med deg skredsøker om du på død og liv skal inn alene. Hvis du bare har mobiltelefon så hold deg unna rasområder! Sørg for at andre vet hvor du er, og oppgi et klokkeslett når du skal være tilbake, slik at de kan komme opp og lete etter deg om du ikke har gitt livstegn fra deg til avtalt tid! En mobil kan som sagt være bedre enn ingenting, men dekingen i fjellheimen er laber, og om du blir tatt av ras er sneen ofte så tettpakket at du ikke vil klare å røre deg. Hvis du fremdeles er ved bevissthet. Ellers kan mobilen være grei å ha med seg dersom du har ødelagt en binding eller noe annet bagatellmessig som gjør at du ikke klarer å holde fristen, men at det ikke er noen grunn til å sende helikopter etter deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant at så mange nevner tennstål som obligatorisk turutstyr. Jeg har to sånne grafittstålstaver. Synes det er noe ordentlig... Jeg klarer ikke få til noe som helst med dem, ikke bål, ikke primusfyring, ikke grillstart, ikke stearinlys. Har tatt med meg sprit, tyrived, brennbriketter, faste parafinbrikker i små poser, alt mulig. Med et nødskrik får jeg omsider et bål. Her er det en teknikk jeg skjønner meg på...

Mine tre ting på tur;

Fjellduk, ekstra sokker og kart.

Som oftest er det mer enn dette, for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å ha med litt tørr never eller gress i sekken. Mos litt til det nesten er støv, og legg det så i et "rede" av resten. Små partikler tenner veldig lett av gnist. Jeg vet om noen som har med seg bomull og stearin, men har ikke prøvd dette selv. Har med meg både tennstål, fyrstikker og stormlighter just in case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pose til eget eller andres søppel?:D

vist jeg kun får ta med 3 ting; fystrikk, kompass og leatherman

på vinteren er mobil det eneste som kan redde deg fra skred hvis du er alene og ulykken allerede har skjedd. skjedde nettop me en fyr irl som ringte hjem fra langt under snøen...

Kan du utdype dette? Har selv blitt tatt av skred og velger å tro at hvis man kan plukke frem telefonen og ringe har man ikke heller behov for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjedde med en fyr nå før påske. han var på jakt (alene), ble tatt av skred og ringte hjem! det funka.

dette er ikke noe pro-mobil kampanje asså, bare et eksempel. har aldri prøvd søker/mottaker før, derfor spurte jeg hva man skulle jøre med søkern dersom man gjikk alene. virker jo like dumt såm å ta med spade, søkestang etc. når man går alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo lette arbeidet for Røde Kors når disse skal grave frem dine jordiske etterlatenheter. Neida, du har et poeng, men du vet aldri om det er folk i nærheten som også er utstyrt for å finne og grave deg frem. Du kan også komme i en situasjon der du blir vitne til en annen stakkar som blir tatt. Om både han og du har skredsøker da, blir du fort en livredder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3ting

- Leatherman Wave (gammel type)

- Personlig nødpakke (signalpenn, snøre, nødfolie og fyrstikker)

- Gaffa eller El-tape (kan brukes til alt fra førstehjelp til reperasjoner)

Når det gjelder dette med snøskred så er mobilen meget bra faktsik, det samme gjelder kamera, gps, mp3spiller og annen elektronikk. Jeg har aldri blitt tatt av skred selv, men tror det vil være vanskelig å ringe hjem etter hjelp om man ligger begravd under snøen. Det som er fint er at en del luftambulanser, hjelpekorps og alpinanlegg her i landet har recco-søkere og disse fungerer utmerket også på elektrisk utstyr. De fungerer ikke like bra som på selve brikken, men det er fullt mulig å lokalisere en person som er tatt av skred. Jeg skjønner heller ikke hvorfor man skal ha med sender/mottaker utstyr om man er alene, statestikken sier at 50% overlever selve skredet deretter er nye 50% døde etter en halvtime (arrester meg om jeg tar feil). Altså vil man høyst sannsynlig være omkommet når hjelpemannskap med sender/mottaker-utstyr ankommer skredet og finner deg.

Slik jeg ser det burde sender/mottaker være obligatorisk for hver enkelt person om man ferdes i grupper i skredutsatte områder. Jeg har desverre ikke en selv, men burde kanskje hatt en, synd de er så dyre som de er. Dette inlegget er på ingen måte en oppfordring om å ta med "mobiltelefon for da blir du funnet fort som faen" men bare for å presisere at det faktisk fungerer. Ingen kommer vel utenom at sondestang og spade er viktigst...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.