Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda(Finse - Haukeli), 18-25. April. Litt hjelp angående rute.


Alsaker

Anbefalte innlegg

Heisann.

Håper det går greit at jeg laget en ny post, da den andre hadde litt missvisende Tema.

Vi har nå bestemt oss for å gå Finse - Haukeli. Takker til alle som tipset om dette!

Har lest litt og har sett at etappene kan bli som dette: (1 etappe er 1 dag)

Etappe 1. Finse - Kjeldbu

Etappe 2. Kjeldbu - Sandhaug

Etappe 3. Sandhaug - Litlos

Etappe 4. Litlos - Hellevassbu.

Etappe 5. Hellevassbu - Haukeli

Ser dette greit ut?

Vi kommer til å bruke telt noen av dagene og er derfor ikke 100% avhengig av disse eksakte etappene.

Jeg har nå kjøpt kart og sett litt over det. Jeg ser at om jeg går etter kvisteruta for 2008, er det en del steder ruta er satt over vann(altså is).

Lurer på om dette da kanskje kan bli ett stort problem seint i april?

Tar i mot alle tips med den største takknemlighet. Utrolig hjelpsomt forum dette her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etappe 3. Sandhaug - Tronsbu

Etappe 4. Tronsbu - Litlos

Forstod ikkje heilt dette valet. Er det meininga å gå (den relativt korte strekninga) nordover igjen til Trondsbu før de held fram sørover? Det vil jo bli tilbake akkurat same vegen som de kom dagen før frå Kjeldebu. Du kan med andre ord kutte ut etappe 3 og heller gå frå Sandhaug til Litlos den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstod ikkje heilt dette valet. Er det meininga å gå (den relativt korte strekninga) nordover igjen til Trondsbu før de held fram sørover? Det vil jo bli tilbake akkurat same vegen som de kom dagen før frå Kjeldebu. Du kan med andre ord kutte ut etappe 3 og heller gå frå Sandhaug til Litlos den dagen.

Oj, skrevi feil der. Prøvde å komme på alt uten å lese noe sted, og ser ut til at jeg ikke har alt rett:)

Skal være Sandhaug - Litlos så klart.

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempetur dette Alsaker 8)

Tror flate "midtvidda"(Sandhaugområdet) og det litt mer kupperte Litlosområdet gir turen din ekstra opplevelser ifht Sandhaug - Lågaros osv..

Har noen år slitt litt med bekker etc midt i mai, men i din turperiode burde dette bli kongelig.

Kom med turrapport etter turen da.

Riktig god tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. isen. Jeg har flere ganger gått en første mai tur fra Finse til Krækkja. Da var isen trygg, men noen ganger var det sånne breblåe flekker fra tidligere overvann. Et vann forbi Krækkja var usikker et år. I prinsippet burde det være trygt i den høyere områder. Jeg anbefaler at du spør ved hyttene underveis. Ellers er det alltid en mulighet for å gå langs kanten.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Den ruta som du har valgt kan sies å være en klassisk tur over vidda, så du har gjort et fornuftig valg. Vær, føre og andre forhold vil være bestemmende faktorer for hvor lang tid du vil bruke. Selv gikk jeg en gang Litlos - Haukeli på en dag i dårlig vær, men kom fram tidsnok til å rekke bussen østover.

Og jeg er ingen supermann på fjellski, bare en alminnelig god påskeskiløper, dog med flere års erfaring.

God tur !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå nærmer deg seg tur, og vi har forandret bitte litt på avreise dato. Vi setter i gang 15.april allerede.

Har planlagt det meste og gått igjennom rute. Ser at turistforeningen har satt opp en ny rute(for Finse - Kjeldebu) , i forhold til mine gamle kart.(http://www.turistforeningen.no/album/album880/finse_kjeldebu_500.jpg). Noen som har noen erfaringer rundt det?

Lurer også hvor mye fuel dere setter opp til hver dag? Vi er 2stk. Har en MSR XGK multifuel brenner. Kommer til å bruke parafin eller renset bensin.

Takker nok en gang for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nærmer deg seg tur, og vi har forandret bitte litt på avreise dato. Vi setter i gang 15.april allerede.

Har planlagt det meste og gått igjennom rute. Ser at turistforeningen har satt opp en ny rute(for Finse - Kjeldebu) , i forhold til mine gamle kart.(http://www.turistforeningen.no/album/album880/finse_kjeldebu_500.jpg). Noen som har noen erfaringer rundt det?

Lurer også hvor mye fuel dere setter opp til hver dag? Vi er 2stk. Har en MSR XGK multifuel brenner. Kommer til å bruke parafin eller renset bensin.

Takker nok en gang for alle svar.

"Tommelfingerregelen" for bruk av renset bensin er 1/2 liter/døgn for begge dere to (1/4 liter/pers/døgn). Forutsetter at du hele tiden smelter snø til vann og koker opp halvparten av det.

Da har du mer enn nok med god margin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.