Gå til innhold
  • Bli medlem

Information ønskes om klatring nær Fagernes


Thellersen

Anbefalte innlegg

Hello !!

Jeg skal med familien til Fagernes til sommer. Jeg søger information om lette klatresteder nær Fagernes - der nogle nybegyndere iblandt.

Kan nogen hjælpe med Topos, beskrivelser, links eller andet materiale ?

Vi er i bil, men ønsker ikke at køre for langt.

På forhånd tak.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det mest naturlige alternativet da er det såkalte flaggberget på Leira (ca. 3-4 km fra Fagernes). Du ser det på høyre hånd ovenfor Leira (flagg malt på fjellet) når du kommer E16 mot Leira fra Oslo.

Ta av i Leira i retning flyplassen (skiltet) og kjør en 4-500 meter oppover fra krysset ved gjestehuset (gult stort trehus). Det er ingen markert parkeringsplass der, men det er mulig å parkere i veikanten litt lenger nede. Gå så bratt 1-200 meter opp i lia inntil brattfjellet. I høyre kant er de enkleste rutene. Flere alternativer, både boltet og ikke. Muligheter for topptauklatring og ledklatring.

Så vidt meg bekjent er dette det eneste opparbeidede klatrefelt i Fagernes.

Det er også et opparbeidet klatrefelt i Beito nedenfor Beitostølen, men det er et stykke lenger å kjøre fra Fagernes.

Andre vet jeg ikke om. Dersom du vil ha mer informasjon bør du kontakte Leslie Ayres på Fagernes, en av de som virkelig kjenner klatremulighetene i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Klatrefeltene ved Fagernes, Madlangsrudberget (flaggsvaet) og Jarberget er

beskrevet i klatreførerer for Mjøsa og Glomma. Gitt ut av Hedemarken Klatreklubb.

Kan bestilles hos oslo sportslager, men det ser ut til at de er utsolgt for øyeblikket ;-)

http://www.oslosportslager.no/produkt/hedemarken-klatreklubb-klatreforer-rundt-mjosa--langs-glomma-7586.aspx

Kristian

Ugh, så det først nå. Hvem graver opp en 5 år gammel tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg friheten å dra den frem, siden jeg akkurat har flyttet til Fagernes. Og denne informasjonen var den første jeg fant når jeg Googlet etter klatring og Fagernes. Tenkte det kunne være greit å fylle ut med andre ting jeg fant, sånn i tilfelle andre skulle søke etter det samme som meg.

Beklager hvis det er til irritasjon :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kadle.

Det er jo et ny etablert felt ved Marsteinshøgda, som har fin klatring. Det ligger ute på isklatring.no

Ellers så har jeg funnet noen bra buldre muligheter i Åbjøra elva (i retning Golsfjellet)

Det er bare å sende pm hvis du er ny i bygda og trenger noen å klatre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.