Gå til innhold
  • Bli medlem

::miljøvennlig klatring::


aida

Anbefalte innlegg

igjen,

her i Vankuver skjer det mye rart i forbindelse med miljøvennlige aktiviteter i naturen. for noen dager siden kunne min kjæreste fortelle at deres ekspedisjonsgruppe Denali 08 vil bli den første Denali - ekspedisjonen som vil være karbon - nøytral: http://www.cleanenergydenali08.com/ . jeg skjønte ikke helt hvordan de skulle klare det hvis de brukte både biltransport, helikopter og annet. men så, fikk jeg lese dette: http://web.mac.com/vincepoulin/iweb/cleanenergydenali08/Carbon%20Neutral.html . nå vil jeg skrive en hel artikkel om dette. har dere ideer om hvem som kunne være interessert i dette? og ellers, finnes det noen liknende tankegangen i det norske klatremiljø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Annonse

video fra Denali ekspedisjonen:

første del:

andre del:

om ikke så lenge kommer jeg til å skrive en reportasje om alle forberedelsene o.l., men i mellomtiden vil jeg vite om dere liker filmen, klippingen og Denali :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

om ikke så lenge kommer jeg til å skrive en reportasje om alle forberedelsene o.l., men i mellomtiden vil jeg vite om dere liker filmen, klippingen og Denali :wink:

om ikke så lenge ble plutselig til lenge. Goran har skrevet reportasjen en gang i september, og jeg oversatte den ferdig i dag:

http://gamme.no/blogg/default.asp?emne=blog&NewsId=669&fkBloggId=80

alle kommentarer blir besvart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er mye tull syns jeg...

Akkurat som alternativ medisin. Mye juks. Betale 25 dollar i måneden for min egen forurensing... Jeg er nok litt mer kynisk enn gjennomsnittet. Men noe mer naivt enn opplegg som ERA og andre organisasjoner som tar i mot penger for forurensing finns ikke. Er som å betale avlat for synder i kirken. Er nok som i de fleste andre hejlpeorganisasjoner. Penger går til lønn, også ca 30 til 50% til det du faktisk støtter. Det er faktisk vært endel i media om dette i det hele tatt har noe effekt. Og det værste man kan gjøre er å fly.

Bedre å heller bruke midler på mindre forurensende kraftverk. Fjerne mer og mer av kull og gass. Hogges træra ned om 20 år igjen, var jo all plantinga forgjeves. For hvem kan egentlig love at træra blir stående om x antall år? Hadde folk brydd seg hadde de fleste tatt toget, men man kan se på tall fra NSB at det ikke er store økninga etter media-kjøret om global oppvarming.

Og hva er effekten? Hvor mange betaler for dette? Er nok mest firmaer som gjør det for å ikke være blandt de som ikke gjør det. Bra for firmaprofilen. Akkurat som firmaene ville sikkert klatrerne her ha oppmerksomhet. I form av sponsorer, eller å få seg et kjent navn. For dette er faktisk en form for diplom man får. Det gjør man ikke om man kutter ned på oksekjøtt, tar toget, sykler, kortere dusjer, fyrer mindre for kråka, osv... Du bare betaler ERA, får en "diplom" og gjør som man gjorde ellers... Så blir jorda redda fordi ERA er noen jævler på plante.

Kjøp heller månedskort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Er mye tull syns jeg...

Akkurat som alternativ medisin. Mye juks.

Kjøp heller månedskort :twisted:

mye juks, skriver du Bear. jeg ville heller sagt: kjempemye. vi diskuterte lenge med de andre i gruppen om deres sponsorer. begynte etterhvert å forstå at Messner ikke hadde det lett til tider når han måtte bestemme seg og svelge sin stolhet i visse tilfeller. det er helt utrolig hvor langt enkelte går i denne 'organic-save-the-world' - bølgen. her i Vancouver er det ekstremt, synes jeg. folk bruker 4W - biler, men bruker 'recycled bags' når de er på shopping. helt vanvittig. kjøp sykkelen, sier jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan kanskje bli en begynnelse på noe bra. Får håpe det... Er jo mye som skal prøves ut før man vet hva som gir mest positiv forandring pr krone.

Er jo trist å tenke at for ekspedisjonen her så hadde det kanskje vært bedre gitt penger til feks nytt renseanlegg for gass eller kull... Som har lite å si for turen deres til Denali :wink: Eller hvertfall ikke det samme som å gjøre opp for carbonsignaturen sin på vei ned og opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.