Gå til innhold
  • Bli medlem

Påsketur til Saltfjellet.


tjarlie

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en uke til rådighet i påska, og har planlagt å bruke den på Saltfjellet. Planen er å ta toget til Lønsdalen og ende opp ett eller annet sted i Dunderlandsdalen. Er det noen som har bedre forslag eller tips om området mottas det med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er du ute etter da? Å bare gå, eller å finne fine fiskevann ol? Hvis du skal gå fra Lønsdal til dunderland, så må du i allefall gå litt inn i fjellet først, hvis ikke blir du gående paralellt med E6`en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så altfor godt kjent i denne fjellheimen, så jeg skal ikke komme med noen forslag. Men jeg vurderer selv en dagstur innover Saltfjellet i påsken. Aktuelle startsteder er Lønsdal stasjon, Bolna, Polarsirkelen, Semska eller kanskje en av dalene på sørsida. (Stormdalen er vel uaktuell pga skredfaren?)

Det jeg lurer på er hvor det er oppkjørte løyper. Greit å ha i begynnelsen av turen...

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppkjørte løyper på Saltfjellet :P:lol: : = E6 :lol::lol:

:lol: Godt sagt, Vandrefalk. Mente vel egentlig oppgåtte løyper 8) Husker det var en nokså trafikkert skiløype som gikk vestover fra vegstasjonen ved Sørelva, da vi var der oppe for noen år siden.

Takker ellers for fine turforslag. Satser på å bli bedre kjent i disse vide fjellområdene i årene framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Ja godt sagt Vandrefalk, men du glemte det andre preparerte sporet, jernbanen. :wink: En grei tur er å starte fra Sørelva og gå mot Midtistua. Derfra til Krukki (innom Saltfjellstua. Det bruker å være mange ranværinger på den hytta som driver å fisker på sørvatnet. )

Deretter sørover til Bolna ved E6. Litt kjipt at NSB skal ha 800 kroner for å stoppe å ta på folk der :lol: , og jeg er usikker på om bussen går lenger over fjellet. Har man to biler kan man lett fikse retur ved å sette en bil der man kommer ned. Fine hytter over allt, bare gammelhytta på Krukki var litt stusslig sist jeg var der. Kan være fikset nå.

Jeg og kona skal gå fra Sulis til Lønnsdal i helgen, så det blir i alle fall ett skispor i retning Junkerdal og Trygvebu. Får håpe det ikke fyker igjen.

Uansett til alle som skal gå i dette området. Skaff dere det flotte nye Saltfjellkartet. http://www.turistforeningen.no/files/BOT/Diverse/Plakat-salg-kart.pdf

Fantastisk god oversikt og detalj i ett og samme kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så altfor godt kjent i denne fjellheimen, så jeg skal ikke komme med noen forslag. Men jeg vurderer selv en dagstur innover Saltfjellet i påsken. Aktuelle startsteder er Lønsdal stasjon, Bolna, Polarsirkelen, Semska eller kanskje en av dalene på sørsida. (Stormdalen er vel uaktuell pga skredfaren?)

Det jeg lurer på er hvor det er oppkjørte løyper. Greit å ha i begynnelsen av turen...

Trond

Jeg har gått gjennom stormdalen på sommerstid og der har elva bratte kanten en stien går då halvveis i elvekanten og forsvinner sikkert ofte når et nytt stykke kant blir skylt vekk. Så jeg tror du har rett i at dette området ikke egner seg spesielt til vinteren.

Jeg har på sommerføre pleid å gå inn fra Bolna stasjon vestover og så krysse elva som strømmer nord-sør over hengebrua. Denne elvadalen er veldig bred (nordover) med myr på sidene og den burde nok egne seg noe bedre til skigåing.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har en formening om hvor lang tid man bør regne fra Krukkistua/saltfjellstua til Bolna?

Vurderer å gå Lønsdal-Bjølladalen-Bolna lørdag og søndag, med overnatting på enten Saltfjellstua eller Krukkistua.

Evt om "snarveiene" som går mer rett østover fra de to fjellstuene er fine alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant det du skriver der, Linda. Fordi det stemmer overens med mine egne erfaringer fra en tur i Stormdalen i 2004.

Utdrag fra turrapport 12.-13.06. 2004 STORMDALEN

Litt seinere gikk vi langs stien videre innover dalen. Det var en storslått natur med høye bratte fjellsider på begge sider, og elva i dalbunnen gikk stri. Vi fulgte den ca 3 km innover, til Skarpnesen. Her hadde det gått et enormt snøras i vinter. Raset hadde kommet fra Bredekfjellet på nordsida av dalen, altså på andre sida av elva i forhold til der vi sto. Likevel lå det svære snøhauger også på vår side av elva, for det meste dekket av mengder av sand. Dette ble vi stående å beundre ei stund. Utenom disse snøhaugene var det ingen snø nede i dalbunnen.

Det er godt mulig at det var her ved Skarpnesen at det vinteren 2002 gikk et snøras som demmet opp elva. Etter store nedbørsmengder ga snødemningen etter, og utløste en flodbølge som skyllet nedover dalen. Hengbrua over Stormdalsåga (som ved normal vannføring henger 5 m over elva) ble revet med. Brua ble seinere samme år bygd opp igjen.

www.ranablad.no/nyheter/article350827.ece

Beklager hvis innlegget ble litt OT :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.