Gå til innhold
  • Bli medlem

Georgia og Ushba


Anbefalte innlegg

Heisann.

Til sommeren skal en kompis og jeg på Ushba i Kaukasus. Noen som har vært der? Vi tar en spansk en og går fra Georgia, siden det er litt ulovlig å gå fra Russland. Tar gjerne i mot tips om bra taxifolk hvis noen skulle kjenne til noen sånne i Georgia.

Flybilletter er allerede bestilt til Georgia, så ikke foreslå at det er MYE lurere å gå fra Russland. :D

Håper på enorm respons!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i Georgia for et par år siden (altså Kazbek og ikke Ushba).

Jeg mener å ha telefonnummeret til en av de få drosjesjåfører i Tbilisi som snakker bra engelsk. Skal lete etter denne i kveld. Men strengt tatt trenger dere ikke en engelsktalende sjåfør i Tbilisi, annet enn eventuelt til å prute på blodprisen fra flyplassen og inn til byen kl. 4 om morgenen (når alle fly fra vest-europa lander der.).

Det er imidlertid verre å finne noen som kjører til Svaneti og som snakker ok engelsk. Da vi var der fikset vi transport på en slags offisiell samlingsplass utenfor sentrum der minibussene og "distriktsdrosjene" står oppstilt klare for oppdrag. En engelsktalende drosjesjåfør kan eventuelt bistå med å finne frem til noen som snakker engelsk.

Selv om Svaneti har blitt bedre med årene er dette fortsatt en rimelig hårete provins. Etter det jeg forstår er det fortsatt nødvendig å hyre inn noen lokale størrelser for ikke å bli ranet og også for å unngå all "red-tape'n" som dere møter underveis. Jeg regner med at dere har gjort de nødvendige undersøkelser om sikkerheten i området og også tar sikte på å hyre inn noen av de lokale som "guider".

Jeg kan anbefale Tony Andersons "Bread and Ashes" som bakgrunnslitteratur for forholdene i Svaneti og konfliktene i landet. Lonely Planet vil riktignok gi mer oppdatert informasjon.

Det er helt klart en fordel å booke hotell i Tbilisi på forhånd. Ettersom dere er det om sommeren er det også en stor fordel å ha rom med air-condition.

Ikke forvent noen ting av sportsforretningene i Georgia. Ta med alt dere trenger av utstyr hjemmefra.

Vi fant ikke gass, parafin eller renset bensin noe sted og satset derfor på vanlig bilbensin til primusen.

Tror ikke jeg kan hjelpe dere med mer enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha!

For å være ærlig hadde vi egentlig tenkt å satse på at ting ordner seg når vi kommer dit. Ryktene forteller om noe lokal mafia i utkantene av Georgia, men at det stort sett dreier seg om små beløp for å slippe gjennom.

Mer informasjon mottas med supertakk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har funnet papirene fra forrige tur dit. Det er sikkert noen russiske guidebøker om denne delen av Kaukasus, men disse har ikke jeg. Imidlertid har jeg en blekke som heter "Walking in the Caucasus" av Peter Nasmyth, og også "Trekking in the Caucasus" av Kolomiets/Solovyev. Begge bøkene fikk jeg rasket med meg i Tbilisi for å få litt mer bakgrunnsinfo om Svaneti og Tusheti og for å planlegge hvordan man kommer til foten av 5k'ene der nede (og ikke for å drive med walking/trekking :P )

I "Walking..." er det noen sider om stiene fra hhv Mestia og Maseri og til foten av Ushba. Det er også et kart og noe generell info om området.

I "Trekking..." beskrives en trekkingrute fra Mazeri og opp Ushbabreen og videre inn til Russland.

Har dere disse fra før? Hvis ikke så send meg en PM med adresse så kan jeg ta kopi av de aktuelle sidene. Som motytelse må dere være tilgjengelige for spørsmål fra meg når jeg skal til Svaneti neste vår. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Walking in Caucasus" av Namsmyth har jeg. Det hadde vært supert hvis du kunne sende kopi av sidene fra den andre boken.

Jeg har scannet en del sider fra en bok som heter "Forbidden Mountains" av Sicouri/Kopylov som faktisk inneholder fører over selve Ushba (m.fl.) Kan sende dem over hvis det er Ushba du har tenkt deg på.

I tillegg hadde jeg en Lonele Planet over Georgia m.fl. men denne klarte jeg å glemme på en flytur... men fikk ihvertfall kontakt med et bra reisebyrå (Explore Georgia), som kan fikse transport og tips for en akseptabel pris.

E-posten min er jb.houge [æt] gmail.com

Takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 8 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Hehe, stemmer det. Slapp også å ha med guide og et kobbel bærere.

Har også vært et par turer til Kirgistan og kan hende neste store tur går dit. Leker med tanken om Khan Tengri sommeren 2010/2011. Må tenke litt på likviditeten som student... synd ikke lånekassen gir litt ekstra til folk som reiser på fjellferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.