Gå til innhold
  • Bli medlem

Kvitingskjølen


Erling

Anbefalte innlegg

Værvarselet for 17.mai ser ikke så aller værst ut, så da blir det skitur i år også. :D

Kvitingskjølen ser jeg for meg som et godt alternativ med dagstursekk. Er beste utgangspunkt Brimi fjellstove hvis vi kommer med bil fra Valdresflya :x Hvor lang tur blir det hvis vi satser på å få med oss alle knausene over 2000 m på dette fjellet :?:

Et annet alternativ kunne være å gå på Nautgardstind, men der ser jeg for meg at det er litt for lite snø, og turen er vel også betydelig lengre :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk til Kvitingskjølen i 2001, nærmere bestemt den 10.06 - gikk riktignok fra nordvest (muligens noe bedre snøforhold) og hadde med sykkel.

Les evt. turartikkel på www.etojm.com/dir/topper.htm (du må selv lete frem Kvitingskjølen, men det er ikke så vanskelig...

Brimi er nok helt klart det beste utgangspunktet når man kommer fra Valdresflya. Nautgardstindan er også et ok alternativ, men noe skibæring må man regne med i starten. Det har kommet litt nedbør, men det har smeltet / regnet bort stort sett alt under 1100 moh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg tok turen til Kvitingskjølen fra Brimi Fjellstue 18.mai 1997. Gikk da over alle høyder og knauser over 2000 meter pluss en del lavere topper; gjorde en skikkelig rundtur ut av det. Dengang måtte jeg bære skiene de første kilometrene, mens det var mer enn nok snø over ca 1300 moh.

Hele rundturen ble på nesten 35 km og jeg var borte 11-12 timer, men da var altså jeg oppom bl.a. Grjothovden og Tessefjellet også. Skal du kun ta toppene over 2000 m, blir nok turen på ca 25 km.

Fra Brimi Fjellstue og opp til nordtoppen på 2025 moh brukte jeg nesten 5 timer uten skifeller og med en del pauser.

Det er ihvertfall et ypperlig skiområde med slake fjellsider og der slipper du garantert å gå i kø.

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Var på Kvitingskjølen i 30.mai i fjor på ski fra sålell, man kunne såvidt kjøre helt inn, og det var nok snø hvis man fulgte Kvitingi oppover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for opplysninger om Kvitingskjølen. :)

Lene og jeg startet fra Brimi Fjellstugu kl. 10 den 17. mai og la turen oppover Koppflyi med en anbefalelseverdig lunsjpause ned i elvegjelet til Ilva ved cirka 1470 moh. :) Selv om det var noe vind ble det bakerovn nede i gjelet. Bakken oppover til Store Kvitingskjølen virket uendelig lang, men vi kom da oss til toppen seks timer etter starten ved Brimi Fjellstugu. De to andre 2000-meters knausene på massivet var vi også innom. Flotte utsiktspunkter det også. Og utsikten omfattet ikke minst også Dovrefjell, alpine fjell (Torsnosi ?) i Tafjordfjellene og antagelig enda lengre vest, og også Romsdalsfjell i det fjerne.

Ingen andre hadde tatt turen opp til Kvitingskjølen fra øst den dagen, men vi antar at det også hadde vært to skiløpere og en hund på Kvitingskjølen 17.mai pga ferske skispor. Antagelig hadde de gått opp fra vest. Vi brukte om lag 10 timer på turen, og skylder litt på gjennomslagsføre, lite snø, og mange bare flekker og steiner som førte til mange striper i skiene. Først over 1600 m fant vi godt skiføre.

Kvitingskjølen er en ypperlig skitopp, men med snøforholdene i år kanskje bedre i april enn i mai ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.