Gå til innhold
  • Bli medlem

Barnesovepose


thomas@myran.no

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ha meg med min datter på 3 år på telttur i sommer..."skikkelig" fjelltur. Blir nok ikke gått mange metrene før vi camper, men regner med å leke en del i fjellsidene en 3-5 dager.

Men da trenger jo pappas lille solstråle en skikkelig god og varm sovepose.

Er det noen tips og/eller erfaringer med slike??

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det blir vanskelig å finne en skikkelig sovepose til så små unger. Det vi stort sett har brukt til ungene er en barnesovepose (tror den var kjøpt på jysk) inni en voksenpose. Formålet med den lille posen var å øke isolasjonen litt, samt å minske volumet ungen trenger å varme opp. Et saueskinn inni posen er også god knall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.sportsnett.no/m?/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=AJU33

Ajungilak Little Viking, har hatt den siden guttungen var 2. Nå er han 5, og lå i den natt til nyttårsaften ifjor i 10minus. Vell og merke med Fjellduken King Size Thermo utenpå, men han frøs ikke. Og nevøen på 13 med en forholdsvis grei Hagløfs-sovepose inne i samme fjellduk frøs som F... Har ellers brukt soveposen vår, sommer og høst uten fjellduk, og uten at guttungen har frøset. Kan ta av nederste del av soveposen, så når barnet vokser kan posen "vokse" med det. Anbefales!!!

NB: Godt liggeunderlag er vell så viktig.... Bamse ekstrem anbefales her! Jeg liker ikke selvopplåsbare, da jeg mener liggeunderlag skal tåle å bli brukt utenfor teltet også. (bålglør, kvasse kvister, etc..) Vinterstid slår jo ingenting reinsdyrskinn da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi fikk førstemann gikk vi til innkjøp av en Helsport pose, den har vært knall bra! Mener den het Bardu Mini. Denne har holdt ungene varme i pulken/ vogna og på teltturer problemet er bare at den varer opp til 100 cm. Vi kjøpte ny sovepose når vi fikk nr 2, problemet er bare at neste pose på skalan er 150cm noe som er alt for stort til en 3 åring.. Vi bruker å brette inn bunn på posen, noen ganger har jeg brukt en reim så guttungen ikke forsvinner i posen på natta :?: Vi kjøpte forøvrig en dårlig Ajungilak pose..

Vi trenger en ny sovepose nå til nr2 og da tror jeg at vi enten kjøper Alta jr fra Helsport eller så ser jeg at Ajungilak har kommet med en ny jr pose:

http://www.mammut.ch/mammut/katalog.asp?view=detail&did=36&dart=3&tid=52765&sid=2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kjøpte Ajungilakpose (Tundra jr) til datteren min (4 år) tidligere i vinter. Vi var på noen turer, det ble ikke sprengkulde, men noen minusgrader om natten. Så i ettertid har jeg lurt på temperaturgrensene på denne posen, siden det ikke stod merket på. Jeg ringte til Ajungilak, og fikk da vite at dette er en sommerpose!! :-/ Jeg fikk forklart at Ajungilak konsekvent ikke merker barneposene sine med temperaturer, siden de er redd for at foreldre ikke kler godt nok på barna osv. hvis posen f.eks skal holde en viss temperatur.

Så når Tundra jr er definert som sommerpose av Ajungilak, så må vel vinterbarnesoveposene de har være tilsvarende varmere. Dette tyder jo på at Ajungilak fremdeles er blant det beste du kan få av soveposer, slik som de har vært i mange år allerede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Datteren min har en Ajungilak Mammut Junior som hun har brukt fra hun var 2 år, Nå er hun fire. Den er uten forlegning, men vi har bare snørt den sammen i bunnen med et belte. Den har vært brukt hele året og hun har aldri frosset. Vi er veldig førnøyde med den.

Tips- bruk reinsdyrfell under, og elller saueskinn inni soveposen dersom det er kaldt. (Reinsdyr røyter veldig)

Og ullundertøy +sokker.

Spesielt til barn kan det være lurt med et liggeunderlag som ikke er så glatt - feks Bamse ekstrem. De våkner ikke av å ha sklidd av, og legger seg på plass igjen slik som oss voksne, og kan derfor bli veldig kalde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa her fikk Ajungilak Knøtt til jul da hun var ett, og den er mye brukt. Når jeg tenker etter tror jeg likevel ikke at vi har brukt den så mye på vinteren. Da har jeg pulk, og dermed blir det dunposen med lammeskinn i bunnen på henne.

Jeg tror ikke Knøtt holder noe særlig lenger enn til 3-års dagen hennes, så jeg ville kjøpt noe lengre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte tilslutt Ajungilak Little Viking - den er genial. Skikkelig god og varm, relativt ok vekt, og sist men ikke minst: den kan skjøtes fra 110cm til 140cm!

Den løse fotenden ble på vår første testtur benyttet som sovepose til bamsen - den må man jo ikke glemme!

Thomas

Trer du den løse fotenden ned i soveposen så blir posen enda varmere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjøpte skikkelig "kvalitets" soveposer til jentene mine da de var små, med prinsesser på! Aner ikke merket, for det var jo utseendet som var viktig :D

Disse har vi brukt ned til -5 omtrent, og de har ALDRI vært kalde. Lue på hodet, og et teppe over posen, så har de holdt seg gode og varme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.