Gå til innhold
  • Bli medlem

Drømmelett sekk på sommeren


Aalstad

Anbefalte innlegg

Ser at frysetørring av havregryn og knekking av tannbørste er de to tingene man trekker fram når man skal ironisere over gramjegere. Men... Øh... Hvordan frysetørrer man noe? :wink:

Legg en 100 grams uinpakket biff i fryseren og la det gå en tid. (Eller kanskje en våt genser? Den blir også tørr om den ligger lenge i fryseren.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og du prøver ikke bare å være morsom ved å få meg til å ødelegge mat nå? Er fascinert av forskjellige måter å konservere mat på så dette kunne jo vært noe. Må jo åpenbart vakuumpakkes hvis man skal ha det med seg noen steder. Hvor lenge må noe slikt ligge? Fra før en tilhenger av tørket eller saltet kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du prøver ikke bare å være morsom ved å få meg til å ødelegge mat nå? Er fascinert av forskjellige måter å konservere mat på så dette kunne jo vært noe. Må jo åpenbart vakuumpakkes hvis man skal ha det med seg noen steder. Hvor lenge må noe slikt ligge? Fra før en tilhenger av tørket eller saltet kjøtt.

Det vil utvilsomt bli frysetørret, men jeg vet ikke om det er sånn man gjør når man frysetørrer. Kanskje bør det ned til -50???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du prøver ikke bare å være morsom ved å få meg til å ødelegge mat nå? Er fascinert av forskjellige måter å konservere mat på så dette kunne jo vært noe. Må jo åpenbart vakuumpakkes hvis man skal ha det med seg noen steder. Hvor lenge må noe slikt ligge? Fra før en tilhenger av tørket eller saltet kjøtt.

Tørka/speka kjøtt er jo utrolig godt da, så hvorfor bytte?

Har frysetørra andre ting, men aldri mat. Stor kulde (-20) over noen dager. Så senkes trykket, noe som medfører at isen går rett fra fast krystallstruktur til gass. Tror det er vanskelig uten apparatur...

Det er kanskje mulig å få lagt noe inn hos Dry-Tech eller andre som frysetørrer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Sommeren nærmer seg med små skritt, og drømmelett sommersekk blir mer og mer aktuelt igjen!

Hvis noen klarer å frysetørre et måltid som veier mindre enn en real, så si i fra - det hadde vært kjempegøy!

Få opp denne tråden igjen.

Angående maten, her kan man spare noen gram ved at man trimmer real-posen endel på toppen. Tilsammen burde dette utgjøre noen gram :evil:

Jeg klippet toppen og bunnen på fire real pakker, og kom frem til at man sparer fire gram pr pakke. (Husk i så fall å klippe over forseglingen i toppen) Altså 20 gram spart.

FireLite SUL Short Handled Titanium Spoon - enda 2 gram spart på skje:)

Sekk: (Mountain Laurel Super Prophet), 255 g, 155 USD

Underlag: (Jysk) 126g, 40 NOK

Sovepose: (Millet XP 500), 450g

Telt: (Terra Nova Laser Photon) 760 g, 299 USD

Brenner (Primus MicronStove) 69 g, 630 NOK

Kjele: (FireLite SUL-900 Titanium Cookpot) 79 g, 70 USD

Drivstoff (100g gassboks) 198 g, 60 NOK

Bestikk (Sekk: (Mountain Laurel Super Prophet), 255 g, 155 USD

Underlag: (Artiach Light Plus) 170g, 280 NOK

Sovepose: (Millet XP 500), 450g

Telt: (Terra Nova Laser Photon) 760 g, 270 £

Brenner (Primus MicronStove) 69 g, 630 NOK

Kjele: (FireLite SUL-900 Titanium Cookpot) 79 g, 70 USD

Drivstoff (100g gassboks) 198 g, 60 NOK

Bestikk (FireLite SUL Short Handled Titanium Spoon), 7 g, 5 USD

Mat (Real (trimmet) til middag/lunch, gryn til frokost, 0,391 kg pr dag) 1955 g, 650 NOK

Reserveproviant (SL-9) 230 g (??? NOK)

Drikkeflaske/pose (Platypus 1 L pose). 30 g, 300 NOK

Lett jakke (MontBell Ultralight Thermawrap Jacket) 246 g, 145 USD

Ulllongs/netting (Nettingbukse) 140 g, 320 NOK

Hansker/vanter (Arcteryc ullhansker) 30 g, 200 NOK

Lue (Devold ullbalaclava) 40 g, 200 NOK

Ekstra sokker (Bridgedale trekking ull) 80 g, 200 NOK

Kniv: (Spyderco Lightweight Knife) 16g, 35 USD

Tape (Scotch) 50 g, 150 NOK

Tau (til bardun/skolisse/div rep) 30 g, 50 NOK

Fyrstikker 10 g, 20 NOK

Kart og kompass 80 g, 120 NOK + 150 NOK

1. hjelp 85 g, 11 USD

Pakkpose (Tatonka) 75 g, 230 NOK

Hodelykt (Petzl E-Lite) 27 g, 300 NOK

Dasspapir 20 g, Knæbb litt fra rullen hjemme!

Toalettsaker (Tannbørste, tannkrem, såpe, zalo) 43 g

42 gram spart, NY TOTAL VEKT: 5131 gram

Andreas

EDIT: Det blir 40 gram spart på mat, fordi det er real til BÅDE lunch og middag

EDIT 2: Pris på telt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nettopp i posten et 1 duks teltet "VANGO VAPOUR 100"

(1 person), 0.8-0.9 kg. Telt pluss frakt, total kr 1500 (fra England, [email protected] ).

Se

Tenker å ha teltet i sekken på dagsturer (+ lett sovepose + lett liggeunderlag), altså som nødutsyr.

Ser også at leverandøren har VANGO HELIUM,

se

Dobbelduktelt, 1-person, 1-1,1 kg

(Har også et Hilleberg Unna på 2 kg, som lett alternativ. 2 kg og "masse plass")

For de som vil betale mer, finns lette telt fra:

http://www.terra-nova.co.uk/Product_Type/Tents/Superlite_Tents

-janhugo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hva med denne esbit brenneren, veier kun 11 gram!

4f41_1.JPG

Link: http://cgi.ebay.com/Titanium-Esbit-Wing-Ultralight-Stove-FREE-MATCH-LIGHTER_W0QQitemZ280330016033QQihZ018QQcategoryZ62117QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem#ebayphotohosting

Med totalt 8 varme realmåltider à en tablett blir det en totalvekt på 123g inkl 8 tabletter.

En tablett skal vistnok koke opp en pint på ca 8 min.

Hvis man ikke vil gi slipp på gassen kan jo den nye til snow peak brukes

http://www.snowpeak.com/back/stoves/ultralight.html

Veier kun 54g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tablett skal vistnok koke opp en pint på ca 8 min.

Jeg har prøvd sånn tablett brenner, funket veldig flott hjemme på benken... men på fjellet funket det dårlig.

Brukte 3 tabletter for å varme opp lille kjelen min på 0.7 liter.

Dette va innfor forteltet i 5-6 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommeren nærmer seg med små skritt, og drømmelett sommersekk blir mer og mer aktuelt igjen!

Hvis noen klarer å frysetørre et måltid som veier mindre enn en real, så si i fra - det hadde vært kjempegøy!

Jeg klippet toppen og bunnen på fire real pakker, og kom frem til at man sparer fire gram pr pakke. (Husk i så fall å klippe over forseglingen i toppen) Altså 20 gram spart.

FireLite SUL Short Handled Titanium Spoon - enda 2 gram spart på skje:)

Sekk: (Mountain Laurel Super Prophet), 255 g, 155 USD

Underlag: (Jysk) 126g, 40 NOK

Sovepose: (Millet XP 500), 450g

Telt: (Terra Nova Laser Photon) 760 g, 299 USD

Brenner (Primus MicronStove) 69 g, 630 NOK

Kjele: (FireLite SUL-900 Titanium Cookpot) 79 g, 70 USD

Drivstoff (100g gassboks) 198 g, 60 NOK

Bestikk (Sekk: (Mountain Laurel Super Prophet), 255 g, 155 USD

Underlag: (Artiach Light Plus) 170g, 280 NOK

Sovepose: (Millet XP 500), 450g

Telt: (Terra Nova Laser Photon) 760 g, 270 £

Brenner (Primus MicronStove) 69 g, 630 NOK

Kjele: (FireLite SUL-900 Titanium Cookpot) 79 g, 70 USD

Drivstoff (100g gassboks) 198 g, 60 NOK

Bestikk (FireLite SUL Short Handled Titanium Spoon), 7 g, 5 USD

Mat (Real (trimmet) til middag/lunch, gryn til frokost, 0,391 kg pr dag) 1955 g, 650 NOK

Reserveproviant (SL-9) 230 g (??? NOK)

Drikkeflaske/pose (Platypus 1 L pose). 30 g, 300 NOK

Lett jakke (MontBell Ultralight Thermawrap Jacket) 246 g, 145 USD

Ulllongs/netting (Nettingbukse) 140 g, 320 NOK

Hansker/vanter (Arcteryc ullhansker) 30 g, 200 NOK

Lue (Devold ullbalaclava) 40 g, 200 NOK

Ekstra sokker (Bridgedale trekking ull) 80 g, 200 NOK

Kniv: (Spyderco Lightweight Knife) 16g, 35 USD

Tape (Scotch) 50 g, 150 NOK

Tau (til bardun/skolisse/div rep) 30 g, 50 NOK

Fyrstikker 10 g, 20 NOK

Kart og kompass 80 g, 120 NOK + 150 NOK

1. hjelp 85 g, 11 USD

Pakkpose (Tatonka) 75 g, 230 NOK

Hodelykt (Petzl E-Lite) 27 g, 300 NOK

Dasspapir 20 g, Knæbb litt fra rullen hjemme!

Toalettsaker (Tannbørste, tannkrem, såpe, zalo) 43 g

42 gram spart, NY TOTAL VEKT: 5131 gram

Andreas

EDIT: Det blir 40 gram spart på mat, fordi det er real til BÅDE lunch og middag

EDIT 2: Pris på telt

Andreas,

det er blitt litt tull på listen din, du har klippet og limt gjetter jeg på - resultatet er at du har to sekker, to underlag mm - det er neppe vektoptimalt ;):D:D

Dessuten - pakkpose? Er det nødvendig, kan vi ikke bare putte en svart søppelsekk opp i sekken for å holde vannet ute og tingene våre tørre??

Vi BØR komme under 5 kg totalt? Kanskje vi må ta med en halvtom gassboks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olemse/Unstable: Meget intressant brenner! Hva om man har med en bit aluminiumskjerm for å utnytte varmen bedre? Vi kan dessverre ikke tappe gass fra boksen, da vi trenger all gassen for å få nok varmt vann...

Aiai, får ordne opp i listen!! Godt observert, mor10;)

Noen som kan sjekke hvor mye det er å spare på en realpose kontra brødpose, og hvor mye en søppelsekk veier? Jeg er på ferie hjemmefra, så har ikke tilgang til turmat eller kjøkkenvekt...

Korrigert liste:

Sekk: (Mountain Laurel Super Prophet), 255 g, 155 USD

Underlag: (Jysk) 126g, 40 NOK

Sovepose: (Millet XP 500), 450g

Telt: (Terra Nova Laser Photon) 760 g, 299 USD

Brenner (Primus MicronStove) 69 g, 630 NOK

Kjele: (FireLite SUL-900 Titanium Cookpot) 79 g, 70 USD

Drivstoff (100g gassboks) 198 g, 60 NOK

Bestikk (FireLite SUL Short Handled Titanium Spoon), 7 g, 5 USD

Mat (Real (trimmet) til middag/lunch, gryn til frokost, 0,391 kg pr dag) 1955 g, 650 NOK

Reserveproviant (SL-9) 230 g (??? NOK)

Drikkeflaske/pose (Platypus 1 L pose). 30 g, 300 NOK

Lett jakke (MontBell Ultralight Thermawrap Jacket) 246 g, 145 USD

Ulllongs/netting (Nettingbukse) 140 g, 320 NOK

Hansker/vanter (Arcteryc ullhansker) 30 g, 200 NOK

Lue (Devold ullbalaclava) 40 g, 200 NOK

Ekstra sokker (Bridgedale trekking ull) 80 g, 200 NOK

Kniv: (Spyderco Lightweight Knife) 16g, 35 USD

Tape (Scotch) 50 g, 150 NOK

Tau (til bardun/skolisse/div rep) 30 g, 50 NOK

Fyrstikker 10 g, 20 NOK

Kart og kompass 80 g, 120 NOK + 150 NOK

1. hjelp 85 g, 11 USD

Pakkpose (Tatonka) 75 g, 230 NOK

Hodelykt (Petzl E-Lite) 27 g, 300 NOK

Dasspapir 20 g, Knæbb litt fra rullen hjemme!

Toalettsaker (Tannbørste, tannkrem, såpe, zalo) 43 g

42 gram spart, NY TOTAL VEKT: 5131 gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst!! Der kom vi jaggu under 5 kg!

Hva tror folket om å droppe reserveprovianten? Man overlever strengt tatt i flere uker uten noe som helst å spise.

Under 5 kilo-lista:

Sekk: (Mountain Laurel Super Prophet), 255 g, 155 USD

Underlag: (Jysk) 126g, 40 NOK

Sovepose: (Millet XP 500), 450g

Telt: (Terra Nova Laser Photon) 760 g, 299 USD

Brenner (Primus MicronStove) 69 g, 630 NOK

Kjele: (FireLite SUL-900 Titanium Cookpot) 79 g, 70 USD

Drivstoff (100g gassboks) 198 g, 60 NOK

Bestikk (FireLite SUL Short Handled Titanium Spoon), 7 g, 5 USD

Mat (Real i brødpose til middag/lunch, gryn til frokost, 0,391 kg pr dag) 1805 g, 650 NOK

Reserveproviant (SL-9) 230 g (??? NOK)

Drikkeflaske/pose (Platypus 1 L pose). 30 g, 300 NOK

Lett jakke (MontBell Ultralight Thermawrap Jacket) 246 g, 145 USD

Ulllongs/netting (Nettingbukse) 140 g, 320 NOK

Hansker/vanter (Arcteryc ullhansker) 30 g, 200 NOK

Lue (Devold ullbalaclava) 40 g, 200 NOK

Ekstra sokker (Bridgedale trekking ull) 80 g, 200 NOK

Kniv: (Spyderco Lightweight Knife) 16g, 35 USD

Tape (Scotch) 50 g, 150 NOK

Tau (til bardun/skolisse/div rep) 30 g, 50 NOK

Fyrstikker 10 g, 20 NOK

Kart og kompass 80 g, 120 NOK + 150 NOK

1. hjelp 85 g, 11 USD

Vanntett pakkpose (Søppelsekk) 64 g, Knæbb en fra rullen hjemme!

Hodelykt (Petzl E-Lite) 27 g, 300 NOK

Dasspapir 20 g, Knæbb litt fra rullen hjemme!

Toalettsaker (Tannbørste, tannkrem, såpe, zalo) 43 g

161 gram spart, NY TOTAL VEKT: 4970 gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere i tråden er det nevnt et spitfore-telt på 1,1 kg. Den vekta tror jeg akkaruat så --><--- mye på. Jeg kjøpte meg et spitfiretelt som skulle veie 1,7 kg. Det ble kontrollveid til 2,4 kilo og returnert....

Når det er sagt, er det mye i tråden her som er fornuftige tips å ta med seg. Jeg har etter å tidligere ha båret med meg halve verden i de senere år begynt å tenke litt på vekta. Jeg har blant annet kuttet ned på vekt i kokeutstyr og telt, og vurderer litt nøyere hva jeg har med av klær. Imidlertid er det noen ting hvor komfort går foran vekt:

- Ryggsekk. Ikke alle sekker passer alle rygger, og det kan godt hende man må opp en kilo for å få en sekk som passer ryggen.

- Sovepose og liggeunderlag. Om man er vant til å ligge naken på et jordgulv til vanlig er det nok ikke så farlig hva man ligger på og i. Men for oss med følsom rygg og som er vant til å ligge lunt om natta kan det være smart å fokusere på komfort foran vekt.

-Ullundertøy. Jeg ødsler gjerne bort noen gram for å ta med meg et ekstra skift mer enn jeg tror jeg trenger.

Teltet jeg har anskaffet for solotur (mountain hardwear helion 2) har en hyggelig vekt på 1,7 kilo, men det er definitivt et kompromiss mellom vekt og komfort for min del. Jeg ser ikke fram til å måtte tilbringe mer tid enn nødvendig i det på grunn av en svært begrenset plass. Jeg går ut fra at MH har laget et telt beregnet for svært små personer, for noe tomannstelt vil jeg definitivt ikke kategorisere det som.

Og så har du poenget med hva slags tur man er på. Er jeg på fisketur vil jeg ikke bare måtte ta med fiskeutstyr, men det gjør også at jeg i tillegg til den knøttlille MSR-kjelen jeg har med til vanlig, også vil ta med en stekepanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unstable:

Hvor mye veier pelletsbrenneren inkludert brennstoff til å koke 7,5 liter vann?

Har du mulighet for å teste utendørs koketid for en liter med og uten vindskjerm?

Vea:

Enig. En komfortabel og passelig lett sekk er (i mine øyne) bedre enn en flisete, skral hyperlett sekk, og noen hundre gram mer sovepose hvis man er litt frysen er såå verdt det på kjølige netter. Ekstra gass til kaffe/kakao kos og flerfoldige hekto med kjeks/godis/sjokolade kommer jeg nok aldri til å la ligge hjemme;) Lett sekk tillater jo mer digg/kos/annet utstyr.

Men jeg tror faktisk at vi har kommet frem til en pakkliste som gjør det veldig levelig å være på tur. Med sine snaue 5 kilo tror jeg sekken sitte OK på ryggen. Soveposen er lett og av dun, og med ekstra klær inni tviler jeg på at det blir for kaldt (Med min ME Xero 250 som sammenlikningsgrunnlag). Akkurat nok mat. Sikkerheten er ivaretatt i form av 1.hjelp, K/K, reputstyr, og generelt fordi produktene er levert fra anerkjente produsenter.

Samtidig er det jævlig fasinerende at man i teorien kan labbe til skogs med fjærlette 4,97 kg på ryggen - og være rustet for en liten uke i fjellet!!!

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte en lignende espit brenner i dag, på coop obs. testet den nå, men ble litt skuffet. det blåste litt, så jeg hadde vindskjermen fra omnifuel'en rundt, og satte den på et litt lunt sted, men alikevel greide den ikke å koke opp en liter vann på tre briketter, og da gadd jeg ikke å fyre lengere. den soter no sinnsykt også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
unstable:

Hvor mye veier pelletsbrenneren inkludert brennstoff til å koke 7,5 liter vann?

Har du mulighet for å teste utendørs koketid for en liter med og uten vindskjerm?

Mvh Andreas

Har ikke peiling va det veier, men jeg brukte en evighet å varme opp den lille kjelen min.

20 min kanskje.

Jeg brukte den en gang på fjellet, og kastet den etter jeg kom hjem.

Derfor har jeg ikke mulighet å teste det dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg tror jaggu vi runder av denne tråden. Tviler på at vi kommer noe særlig lavere i vekt. Vi kom oss omsider under den magiske 5 kg grensa:)

Oppgaven vi bega oss ut på var: Å finne den kombinasjonen utstyr som ga den laveste totalvekten for en 5-dagers solotur i norges fjell på den snøfrie årstiden. Vi begynte med en liste som i utgangspunktet allerede bestod av lettvektsutstyr. Den veide totalt 7,83 kg. Vektbegrensningene skulle ikke gå utover sikkerheten, og skulle kun inneholde nødvendige gjenstander.

Etter mange måneder, har vi sammen funnet så lett utstyr at vekten vi hadde i utgangspunktet nesten (OK da - det er litt igjen :( ) halveres. Sluttvekta ble 4,96 kg. Maten som blir spist gjør at vekten går ned med 0,391 kg pr dag. Man trenger altså slett ikke å ha med seg 20-30 kg på en 5-dagers tur i den norske fjellheimen. Klart det ikke er mange som kommer til å gå med 5-kg sekker, men å krype ned mot 10 kg er så absolutt ikke så vanskelig som en skulle tro. Prolemet ligger vel i lommeboka;)

Jeg tviler på at noen kommer til å sette denne pakklista til livs, men big up til førstemann som gjør det!

Tråden er i hovedsak ment som inspirasjon og et eksempel på at det er mulig å reise ekstremt lett. Personlig synes jeg det er utrolig deilig å være lett på foten og samtidig vite at jeg har med meg alt jeg trenger. For de som driver med foto, vil en lett sekk tillate mer fotoutstyr i sekken. Klatrere som vil klatre en fin, men utilgjengelig fjellvegg, får en lettere sekk å håndtere på den to dager lange anmarsjen. Til og med på terrengsykkelen blir man mye mer mobil og kan sykle lengre, hardere og på enda mer kronglete stier. Hvis man har hund og kløv, er det plutselig ikke noe i veien for å gå HELT UTEN SEKK på en ukestur!

Ikke minst helseeffekten ved at man sparer knær og rygg for mange som sliter med dette.

Takk til alle som bidro i denne tråden, håper den er til inspirasjon i lang tid fremover.

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd å holde i livet for å muligens diskutere pros/cons av gramjageri. F.eks når man nærmer seg den grensa hvor sikkerhetsmarginene blir uforsvarlig små. Det beste eksemplet på dette er når man legger ivei med for spinkelt utstyr om vinteren. Fordelene av redusert vekt er mange og udiskutable! Lav vekt betyr lavere energiforbruk, større rekkevidde og tempo - dette er ren fysikk! Andre fordeler er at folk som ikke er turvante lettere kan lokkes med om de slipper å bære tjue kilo, men da blir det igjen et spørsmål om hva som vil være uforsvarlig pinglete/lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.